/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
Sydsjælland
Fra : Fynboerne
Vist : 1422 gange
100 point
Dato : 10-03-09 11:33

Til sommer skal min mand og jeg på en tur til Møns klint sammen med et andet ægtepar. Vi kører over storebæltsbroen og skal mod Møn, hvad vej vil i anbefale at kører, når vi også gerne vil se lidt på vej til Møn. Vi regner med at holde en pause undervejs, hvor vi får lidt medbargt kaffe og ellers er min plan, at vi skal måske spise frokost på Møns klint.
Om eftermiddagen skal vi til Maribo, hvor vi skal indkvarteres. Hvad vej skal vi vælge, at kører dertil?
Dagen efter skal vi i Knuttenborg og ellers ved jeg ikke rigtig, hvad vi skal se. Vi er ikke til museer og den slags.
Er der en på "Kandu" som vil hjælpe med forslag til, hvad vi skal se og hvilken rute vi skal vælge. Jeg har kun været på disse kanter, da jeg var barn, det er jeg ikke mere *S*

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-03-09 11:36

Hej og velkommen til Sydhavsøerne når i kommer så langt
Her er ganske skønt og en masse at se.
Kig her lidt
http://www.visitlolland-falster.com/

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-03-09 11:39

http://www.visiteastdenmark.com/danmark/da-dk/menu/turist/natur/store-naturoplevelser/mons-klint/moens-klint.htm?gclid=CLmY14OZmJkCFYU-3godICD4aw
Og her er lidt fra Møn.
Der er også ganske dejligt.
Klinten er et must. Håber bentøjet er i orden for der er bare maaange trapper.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-03-09 11:44

I kører mod Farøbroen, og så er der ellers skilte hele vejen.

Maribo er min favorit-ferieby.........hvor skal i overnatte? på de Hvide Svaner, Ebbesens Hotel, Campingpladsen??

Maribo har en skøn gammel bydel, den ligger lige op ad søen, den syntes jeg i skal kikke lidt på, både bydelen og en tur ned til søen..

Maribo har en turistbåd liggende i søen - Søanemonen, den syntes jeg i skulle tage en tur med. Lige op ad campingpladen, er der også en "gammel by" (museum)den er nu også hyggelig.

Næsten hver gang vi har været i Maribo, sker der noget spændede på torvet, så prøv lige at slå et slaw forbi... Både de Hvide Svaner og Ebbesens hotel ligger lige ved siden af

Hvis det er møjvejr, kan i tage en tur med båden til Tyskland. I kan købe en tre timers billet, - når i tager over, bliver billetten stemplet, og hvis i er i færgelejet indenfor tre timer, for i et par hundrede kroner tilbage

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-03-09 11:47

På stranden ved mønsklint, skal i lede efter raslesten

De er meget kendte på de kanter.... en rund sten, hvor det rasler indeni

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 10-03-09 12:00

Hold da op, her kommer da godt nok, mange gode råd.
Hvor lang tid skal jeg beregne, til at gå ved Møne klint? Jeg vidste slet ikke der var noget der hed Raslesten, dem vil jeg lede efter.
Det er ikke afgjort endnu, hvor vi skal bo i Mariager, men har kikket på Hotel Maribo Søpark, men har ikke fået bestilt endnu.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-03-09 12:12

Jeg har ikke selv boet på nogle af hotellerne, men æææælsker campingpladsen

Hotel Maribo Søpark, ja undskyld, det var det hotellet hed - der er bare så mange svaner der, at jeg huskede forkert.

Det hotel ligger skønt, med udsigt over Maribo sø - og Søanemonen kan også ses derfra (og også campingpladsen.

Hotel Ebbesen ligger lige overfor, men har lidt gadestøj og ingen udsigt, men har nogle pæne værelser. Jeg har kun været til morgen bufet der, det var ganske udemærket og hyggeligt, men hotellet virker slidt

Ps...Campingpladsen har fået nye luksushytter, med både bad og køkken

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 110 point
Dato : 10-03-09 12:19

Det var sørme noget af en mundfuld at nå på en dag. Er du klar over, at I sagtens kan bruge et par timer eller meget mere på Møns Klint og på det nye Geocenter ?

Jeg ville vælge motorvejsafkørsel 30 i Slagelse og køre sydpå ad rute 22 og køre til venstre mod Lynge-Eskilstrup i Flæskenborg Vænge. I Lynge-Eskilstrup drejes til højre mod Tystrup. Nu følger man en mindre vej langs med Tystrup/Bavelse søerne. Området er lettere kuperet og fantastisk naturskønt. Langs med vejen er der flere udsigtspunkter med bænke.
Jeg har været der flere gange og bliver aldrig træt af stedet, som er mindre kendt (efter trafikken at dømme).
Efter at have kørt langs med søen søger I tilbage mod rute 22 og følger den helt til rundkørslen lidt uden for Vordingborg, hvor I kører mod Kalvehave, og så er det ellers over Dr. Alexandrines Bro til Møn og følge skiltene til Klinten.

Jeg kan IKKE anbefale cafeteriet på Møns Klint. Det har ikke været nogen kulinarisk oplevelse og alt for dyrt i forhold til kvaliteten. Det skal dog siges, at der er kommet nye ejere til den kommende sæson. Derimod kan jeg anbefale dig Damme (udtales Dame) kro på Møn. Den kommer I til, hvis I, fra Klinten, kører tværs over Møn mod Bogø. På kroen får man meget kvalitet for pengene, og den er notorisk kendt i lokalområdet.
På Bogø kører I op på motorvejen og mod Maribo, som jeg ikke tror, at I når om eftermiddagen, snarere først på aftenen.
I Maribo kan jeg anbefale en gåtur omkring eller ned til Maribo sø.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 10-03-09 12:47

I stedet for at spise på Klinten bør du overveje det noget billigere og absolut gode "Spisestedet" med udsigt over lystbådehavnen i Stege Langelinie 1, Stege, Denmark.

Derudover er der mange gode billige spisesteder i Stege.

Med gå tur langs Klinten og besøg på Geocenter kan man sagtens bruge mere end 3 timer og man er godt brugt bagefter.

Hvis man ikke skal på Geocenter kan man overveje at spare pakeringsafgiften og dreje til venstre lige inden Klinteskoven, holde ind på første P-Plads ige overfor vandrehjemmet og gå på Klinten via Jydelejet der samtidigt er det sted i Danmark hvor der vokser flest orkideer.

Et andet alternativ er at køre til Liselund se den smukke park og slot og gå ned til klinten derfra. Klinten er dog ikke så dramatisk i det område men meget færre mennesker på trappen.

En flot tur til Falster er med Bogø-Stubbekøbing overfarten der kun sejler i sommer perioden.

Når man alligevel er på de kanter er Middelaldercentret i Nykøbing absolut et besøg værd.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-03-09 17:26

Jeg ville også hoppe af motorvejen lige efter Korsør og tage den ned over Skælskør.....Fuglebjerg....Næstved og til sidst Præstø, inden turen går videre sydpå.
Der ligger en rasteplads på øen under Farøbroerne, med en fantastisk smuk udsigt til broen.
Hjemad kunne I også smutte over Falster og køre over den gamle Storestrømsbro.

Zoom evt. ind på Google Earth og se de billeder der er indsat.
Ålholm veteranbilmuseum er også en oplevelse, udover veteranbilerne findes der en modeljernbane i størrelse H, altså de rigtig store, samt en udendørs minibane som man kan køre med.
http://www.kystguiden.dk/index.php?ID=110

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-03-09 18:36

Citat
Der ligger en rasteplads på øen under Farøbroerne, med en fantastisk smuk udsigt til broen.

Ja det gør der og den er lige blevet kåret til Europas flotteste.

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 13-03-09 12:01

Der er da godt nok mange forslag, jeg er ved at kikke på mulighederne nu.
Jeg tror vi dropper spisningen på Møns klint, da jeg kan se, det ikke har de store anbefalinger.
Det er ikke sikkert vi tager Geocenter, men tager naturen.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 13-03-09 12:49

Det er ny forpagter i år på klinten så...............

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-03-09 17:17

Klintholm havn på Møn er også et besøg værd.
http://www.klintholm-røgeri.dk/

Husk også at I skal over mæren for at komme til møen......

Oversat: Køre over Mern for at komme til Møn.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 13-03-09 18:03

Citat
Køre over Mern for at komme til Møn

Hvorfor dog det ?

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 13-03-09 19:14

Mern er absolut ikke en omvej værd.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-03-09 20:06

Næh, men Dr. Alexandrines bro er særegen.

Min far voksede op et sted mellem Vordingborg og Mern, hvis der tales om en særdeles aktiv krybskytte dernede under krigen kan det være min farfar

Godkendelse af svar
Fra : Fynboerne

Dato : 03-06-09 13:04

Tak for svaret brokke44.

Nu har jeg endelig fået taget mig sammen til at få planlagt turen og jeg syntes det lyder godt den tur du beskriver.

Jeg har de andres forslag med i mine overvejelser.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 03-06-09 13:19

Selv tak og rigtig god tur - håber, at I får godt vejr.

Kommentar
Fra : Fynboerne

Dato : 12-08-09 15:21

Er der nogen der ved en nærmere adresse, på et sted ved Tystrup sø, hvor vi kan holde pause i det fri. Gerne et sted med borde og bænke.