/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ubuntu og java
Fra : stl_s
Vist : 837 gange
200 point
Dato : 09-03-09 21:55

Jeg har installeret Wubi/Ubuntu http://wubi-installer.org/

Kører virkeligt godt, men jeg kan ikke få java til virke. Ihvertfald får jeg fejl når jeg tester på Suns hjemmeside.

Jeg installerede fra Tilføj/Fjern programmer. Første installation kiksede der et eller andet. Fik så rodet lidt i Synaptic, og fik fejlen og java tror jeg nok) væk. Fik så beninstalleret uden fejl. Men åbenbart er der noget der ikke virker.

Skær venligst ud i pap. Jeg har ikke et klap forstand på Ubuntu.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-03-09 22:25

I synaptic bør du kunne hente den rigtige Java.
Husk lige den blå "genindlæs" og så med søgepilen skulle du kunne søge på Java

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-03-09 00:15

Hvis du foretrækker Java fra Sun, så gør som Eyvind skriver, klik på System og gå fra Administration, ned og klik på Synaptic pakkehåndtering, skriv din kode og der klikker du på Søg og skriver sun java og trykker på Enter, så kan du vælge og vrage mellem de mange pakker, dobbelt klik på de Java du vil have, hvis den er afhængdig af andre pakker, så sættes de automatisk til installerering, når du er færdig så klik på Apply for at godkende dit valg og pakkerne installeres (er der ikke noget med at du skal acceptere noget fra Sun ? Jeg kan ikke huske det, bruger selv andre free Java pakker)
Eller endnu bedre: Brug Terminalen skriv:
Kode
sudo apt-get install sun-java6-jdk
for udviklere, eller:
Kode
sudo apt-get install sun-java6-jre
for almindelige brugere af java.
Den sidste med Terminal er absolut at foretrække, men lidt svær for Windows brugere at vænne sig til, og når vi forsøger at omvende Windows fans, så fortæller vi netop at det er fortid, det med at skulle skrive koder men det virker nu engang bedst

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-03-09 00:24

Citat
Skær venligst ud i pap
Terminal finder du under Programmer - Tilbehør
Du kan garanteret heller ikke undvære Adobe Flashplayer: http://get.adobe.com/flashplayer/ under versioner er der en til Ubuntu nederst vælg at installere direkte med deb pakkehåndtering, i stedet for at gemme på disken

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-03-09 00:29

Og læg så lige mærke til, at Linux selv opdaterer installerede programmer, du behøver ikke en PSI til at holde øje med og programmer er ikke opdaterede, lidt mere kringlet bliver det hvis du ikke kan vente på at Ubuntu teamet får godkendt det allernyeste, det kan du indstille i Software klider, elller forsøge at hente og installere fra udviklerens side (kan ikke anbefales )

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 10-03-09 00:48

Når du bliver lidt mere kendt med Ubuntu og Terminal, så ligger det i fingrene at skrive sudo apt-get install og så programmets navn, når du vil hente og installere et nyt program, sudo er en sammentrækning af super user do (du giver dig selv administrator egenskaber og skal skrive kodeord) apt er pakkehåndteringen og, nå ja resten siger vel sig selv.
Du kan jo forsøge med VLC player (hvis du har lyst til den) først
Kode
sudo apt-get update
og så
Kode
sudo apt-get install vlc vlc-plugin-esd
og vupti så kan du finde playeren under Programmer - Lyd og video

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 10-03-09 16:27

Tak for jeres svar . Jeg var i konsollen og køre sudo apt-get install sun-java6-jre og søgte også efter opdateringer til java. En enkelt fil blev opdateret, men netbank (Nordea) virker ikke

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-03-09 17:02

Jeg ved ikke med Nordea - men Danske Bank virker fint.
Jeg har en lille harddisk med ubuntu som kun bruges til bankforbindelse.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-03-09 17:24

Har du lagt din nordea nøgle over på ubuntu,nordea leder efter den på C: Drevet,eller læg den på en USB stik og henvis til den.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 10-03-09 17:28

Den er lagt over i Hjemmemappen på Ubuntu. Jeg klikker mig frem til den, og mit navn bliver vist i login, men jeg kan ikke skrive passwordet ind.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-03-09 17:33

Har du tjekket sikkerhed indstillingerne i FF? under inhold> java

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-03-09 17:35

>>Avanceret java scripts

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-03-09 17:42
Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 10-03-09 19:53

Hvordan skal sikkerheden for javascrips så være?

Opsætningen var iorden, på nær at den brokkede sig over at jeg ikke brugte IE eller Windows.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-03-09 20:29

De er jo lidt sarte, de bankcomputere (vist også meget godt), så måske skulle du lægge den nøgle på en pendrive...................som banken måske bedre kan genkende.

Godkendelse af svar
Fra : stl_s

Dato : 14-03-09 20:45

Jeg geninstallerede Ubuntu og fik java til at køre. Netbanken vil ikke accepterer password. Jeg gider ikke rode mere med det, og går i banken på Windows, da jeg kan gøre det lige så sikkert som på Ubuntu.

Men jeg lærte da lidt om Ubuntu, så tak for hjælpen allesammen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-03-09 22:54

Selv tak, synd du ikke fik banken til at virke, jeg må så indrømme at jeg gør som dig, jeg har endnu en XP computer, så længe den kan opdateres, så skal jeg have fat på en Activ card i Danske Bank