/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Irret Sølvtøj
Fra : svendgiversen
Vist : 8946 gange
171 point
Dato : 09-03-09 19:10

For ca. 3 år siden havde vi indbrud, og da vi igen skule ud at rejse, placede vi vort sølvtøj
nede i kælderen i et mørkt rum bag et gammelt køleskab. Og så lå det dér et par år...

Vi havde næste glemt det, men da vi fik det op af kælderen var det svagt grønligt anløbet.
Det er rigtig 3 tornet sølv; på bagsiden står der "Sterling [Cohr] Denmark", hvad det så betyder?

Men hvordan behandler vi det nu??
Fjerner det grønne, uden at sølvet misfarves eller delvis forsvinder...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-09 19:17

Citat
Og så lå det dér et par år...

Sælg det - det bliver jo tilsyneladende ikke brugt alligevel..

Citat
Sterling [Cohr] Denmark

COHR er sølvsmedens navn (brand)

http://www.cemifor.dk/cohr/index.htm

Accepteret svar
Fra : Frank322

Modtaget 181 point
Dato : 09-03-09 19:19

Prøv følgende:

"Pudsning af sølvtøj
En nem måde at pudse sølvtøj på uden knofedt er at komme sølvpapir i en vaskebalje. Kom 3 spiseskefulde salt i og hæld ca. 1 liter kogende vand i baljen. Lad sølvtøjet ligge i vandet i 5-10 minutter, og når det tages op igen er sølvtøjet blevet rent. Du slipper helt for at pudse det. Husk at skylle sølvtøjet godt bagefter for at få alt saltet vasket af. Man kan også bruge soda i stedet for salt.
eller læg sølvtøjet i cola i et par minutter. Tag det op og skyl det af."

Tippet er fundet på web-siden:

http://www.acthon.dk/bettina/nyttigt/tips/rengoring.html

God fornøjelse fra Frank322

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 09-03-09 19:30

Hej Svend

Jeg har fundet et par gamle tip om rensning af sølvtøj, som faktisk er inde på noget af det samme som anbefales af Frank322.
Du kan selv læse her:

Citat
Opskrifter

Sølv 1:
En gryde fores med aluminiumsfolie/stanniol, hvori der hældes en blanding af en deciliter kogsalt (natriumklorid) og en liter kogende vand. Sølvtøjet dyppes i blandingen i 20-30 sekunder, skylles i koldt vand og tørres med en blød klud.

Sølv 2:
To spiseskefulde kalcineret soda hældes i en balje med en liter vand og et stykke aluminiumsfolie. Sølvtøjet lægges i baljen i to minutter og tørres af med en klud. Der er her advarsel om at man ikke må bruge det til oxideret sølv.

Advarslen er lidt speciel, da opskriftens mening netop er at fjerne oxideret sølv. Men da der er mange smykker som består af oxideret sølv, som fremstår gråt, og som er meningen at det skal have denne fremtoning er det en advarsel om at dette sølv forandrer sig til det skinnende/blanke sølv.

held og lykke med rensningen
Bennymanden

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 09-03-09 19:37

Det grønne er uskadeligt ir. Puds i "Silvo" og gnub godt. Det er det sikreste

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-03-09 20:09

Foreløbig tak,
vil prøve det med salt i varmt vand...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-03-09 20:11

Citat
"Pudsning af sølvtøj
En nem måde at pudse sølvtøj på uden knofedt er at komme sølvpapir i en vaskebalje. Kom 3 spiseskefulde salt i og hæld ca. 1 liter kogende vand i baljen. Lad sølvtøjet ligge i vandet i 5-10 minutter, og når det tages op igen er sølvtøjet blevet rent. Du slipper helt for at pudse det. Husk at skylle sølvtøjet godt bagefter for at få alt saltet vasket af. Man kan også bruge soda i stedet for salt.
eller læg sølvtøjet i cola i et par minutter. Tag det op og skyl det af."

Hvis jeg var dig ville jeg i første omgang kun prøve med en enkelt ske, gaffel eller kniv.

Hvis resultatet bliver godt, så kan du jo gøre det samme med resten.

Hvis du ikke bliver tilfreds, så ville jeg tage den hårde måde ... pudse med Silvo.

Sølvtøjet er vel tre tårnet og ikke tre tornet

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-03-09 20:29

Ingen roser uden torne.
Ingen skeer uden tårne.

Og i disse krisetider, ikke tidspunktet at sælge arvesølvet på...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-09 20:32

Citat
ikke tidspunktet at sælge arvesølvet på...

Så brug du blot "sølvpapirmetoden"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-09 20:46

PS...

De fleste supermarkeder sælger også disse berømte vidundermidler til at lægge i bunden af et kar - men sølvpapiret virker på samme måde...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-03-09 21:24

Nu har jeg ikke selv prøvet med sølvpapir og vidundermidlet til at lægge i bunden af en opvaskebalje, men jeg har set resultatet hos andre.

Det var nu ikke det "pæneste" sølv jeg så. Det havde fået en helt forkert "farve"

Så jeg ville i første omgang kun prøve med en enkelt ting. Det ville jo være trist at få arvesølvet til 12 personer ødelagt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-03-09 21:40

Jeg kan varmt anbefale sølvpapirsmetoden

Mine unge har sølvkæder, som bliver kogt et par gange om året, med et flot resultat, de kunne
ikke have pudset det bedre med knofedt, da de ikke kan komme ind i alle leddene

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 09-03-09 21:42

Svend!!!!!
Silvo og KONFEDT
Knofedtet står på øverste hylde til højre

Undskyld kunne ikke dy mig

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-09 21:43

Og skal man tro reklamerne virker CillitBang ligeså godt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-03-09 21:48

Hvis der er sådan noget krummelurer mønster så kan du ikke bare lige pudse det ensartet, men det kan du gøre hvis du koger det

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-03-09 21:55

Det er heldigvis en ret enkelt, glat type bestik, så det vil kunne pudses manuelt.

Der er en større ske, måske en sovse ske, der er særlig grøn, den kan jeg jo forsøge at salte først...

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 09-03-09 22:37

Citat
den kan jeg jo forsøge at salte først...

god ide Svend -

Citat
Som Gunnar jo siger:
DET ER DER DA INGEN BEN I

tænk bare på hvad man ikke kunne salte der før køleskabets storhedstid ........

Jeg husker tydeligt det store saltekar når det var helt fyldt med kød efter at svinet måtte lade livet.

held og lykke med saltningen

Bennymanden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-03-09 22:38

Prøv at give den et "pust" cillitbang

Der er såmænd godt til mange ting....

EEN af de reklamer der holder det meste af det de lover

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-03-09 00:48

3-tårnet sølv kan kun forsvinde hvis det bliver stjålet.
Billigere ting er sølvplet som faktisk kan slides ned ved overdreven pudsning.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 10-03-09 09:48

Hvad du end gør, så lad os vide resultatet, please!!!!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-03-09 09:55

Det lover jeg,
det er derfor jeg lader spørgsmålet stå...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-03-09 17:53

Det hjælper med kogende vand med salt i en gryde foret med staniol, men...

Det grønne bliver pænt sort, men forsvinder ikke af sig selv.
Det er dog lettere at pudse (næsten) væk end det oprindelige grønne.

Efter en gang knofedt er over 90 % af sølvtøjet er nu pletfri.
Men på enkelte skeer er der fortsat skygger af misfarvning, som jeg ikke kan fjerne helt.

Jeg har brugt husets Silvo? Hagerty silver polish??
Er det det samme som I kalder Silvo, eller er det rigtige Silvo mere effektiv??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-03-09 18:46

Hagerty silver polish kender jeg ikke. Jeg har altid brugt Silvo .... det gjorde min mor og mormor også .... så det er sikkert derfor.

Jeg har også med held prøvet Sterling.

Når du har fået sølvtøjet pænt så hold det ved lige ved at pudse med en sølvpudseklud/handske.

På denne side

http://www.mst.dk/Kemikalier/Fokus+paa+ny+viden/Kortlaegning+af+forbrugerprodukter/Rapporter6/02052506.htm

kan du læse Miljøstyrelsens gennemgang af de færdige produkter.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-03-09 19:09

Sterling er mere finkornet og har ikke den ramme lugt som Silvo.

Og husk at jo mere blankt sølv og messing bliver poleret desto længere tid bliver der til næste pudsning.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-03-09 10:04

Tak for svaret Frank322.