/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Anna (Maria) Jürgensen
Fra : aase48
Vist : 1265 gange
100 point
Dato : 09-03-09 15:12

Hej
Så er jeg igen stødt på et problem, og håber på hjælp fra I mange hjælpsomme mennesker.
Vielse 1782 i Sønderborg
Der Junggesell u. Schneider Hans Jurgen Cosmus des Schneiders in
Sonderburg Christian Cosmus und dessen Ehefrauen Maria Christina
geboren Hegewald eheleibl. Sohn mit dem Mädgen Anna Jurgens des
Hausmanns Andreas Jürgensen zu Majböll Kirchspiels Hörup und
dessen Ehefrauen Christina geboren Petersen eheleibl. Tochter.

Ved hendes død i 1835 i Sønderborg står der: Anna Maria Cosmus datter af Jürgen Andersen i Maibøl, Hørup sogn, og at moderens navn er ukendt. Men der står også, at hun var gift med skrædder Hans Jørgen Cosmus, så den del af det er rigtig nok. Men jeg synes, at der er lidt forvirring omkring forældrenes navne, og nogle steder i kirkebogen ved hendes børns dåb, kaldes hun Anna og andre gange kaldes hun Anna Maria.
Kan nogen komme med et godt råd til, hvordan jeg kommer videre herfra?
mvh
Aase

Kommentar
Fra : MicroAFA

Dato : 09-03-09 15:48

Hej prøv at kigge på denne side måske er du heldig at finde noget. kræver bare ta du er i familie med vedkommende.

http://www.karen-mette.dk/index0.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-03-09 16:12

Dette er foreløbig en yngre navne bror:
"
Hans Jorgen Kosmos
Birth: 31 DEC 1824 Nybolle, , Aabenraa-Sonderborg, Denmark
Father: Jorgen Nicolai Kosmos
Mother: Cathrine Marie Christensen
"
Kun for at vise hvordan mormonerne behandler denne Kosmos familie,
hvor hovedparten iøvrigt stammer fra Nybøl

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-03-09 16:19

Tilsvarende 2 andre Hans Jørgen Kosmos, fra folketællingerne:
"
Sønderborg, Als Nørre, Nordborg Landsogn, Westerlund., Do [Parcelengebäude], 16, FT-1845
Hans Jürg. Kosmos 53 Gift Parclenbesitzer Sonderburg
Catharine Rasmussen 56 Gift seine Frau Meels
Hans J. Kosmos 27 Ugift Schiffer Westerl.
Jürgen Lassen 29 Ugift Dienstboten Oxbüll
Anne C. J. Wrang 25 Ugift Dienstboten Sillerup
"
Håber at finde nogen Cosmos med C...

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 09-03-09 16:39

Hej
Jeg har tjekket hjemmesiden du gav, men uden resultat.
Med hensyn til familien Cosmus, er det stavet på flere forskellige måder, men de, der bor i Sønderjylland, er nok alle i familie med hinanden. De hedder næsten alle det samme: Hans Jørgen, Jørgen Nikolaj, Lorenz, Anne Cathrine, Cathrine Marie, Anne Marie er meget brugte.

Men hende jeg søger oplysninger om har jeg her i en FT fra 1803 og da er navnet da stavet helt tosset.

Samtlige personer i husstanden
soenderborg, Als Sønder, Sønderborg Købstad, 3 tes Quartier, 69. Familie, N. 57, FT-1803, C3795
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hans Jürgen Rosman   49    Gift   Hausvat.   Schneider
Anna Jürgensen   50    Gift   dess. Fr.
Lorenz   11    Ugift   -[dess.] Kinder
Hans Jürgen   9    Ugift   -[dess.] Kinder

Aase

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-03-09 16:47

Den ældste Cosmus jeg finder, naturligt fra Tyskland:

Horn Hans Cosmus * Moorsee um 1680 (786) (Tab 98)

Fundet her:
http://www.corinna-behrens.de/spitzenahnen.htm

Ved du der findes en slægtsbog: Slægten Hans Cosmus Olesen, Ustrup ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-03-09 17:26

Måske ham der via Hertugdømmerne fik Cosmus familien til Danmark:
"
Holsten, , Elmshorn Købstad, Flamweg 210B, , 343, FT-1803,
Cosmus Lazarus 66 Verheir. Hausvater Handelsjude
Breine o.A. 55 Verheir. seine Frau
Samson Cosmus 13 Unverhei. deren Sohn
Hindche o.A. 3 Unverhei. uneheliches Kind der Tochter
Ester o.A. 44 Unverhei. Kostgängerin
"
Din sandsynlige Ur Ur Ur Vater?

Derimod kniber det med Anna (Maria)...
Selv om jeg bor lige i nærheden og kender: Majböll Kirchspiels Hörup

De ældste jeg finder på Als er fra Tandslet? Eller Broager??

Kommentar
Fra : senta

Dato : 09-03-09 17:36

fra dda
kan det evt. være faderen??
senta
Navn: Jørgen Andersen Køn: M Civilstand: Gift
Erhverv: Boelsmand
Kilde: FT-1769 Amt: Sønderborg Herred: Als Sønder Sogn: Hørup Stednavn: HørupIndtastningsnr: C9571 Løbenr.: 24

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 09-03-09 17:52

Hej Svend
Jeg kendte ikke hjemmesiden, og jeg kender heller ikke slægtsbogen. Ved du, hvor man kan finde den?
Jeg ved ikke, om det kan være hendes far, ifølge kirkebogen ved vielsen hed moderen Christine og ikke Anne, som der står i FT 1769, men han kan jo have fået en ny kone.
Aase

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-03-09 18:21

Har jeg forstået dette rigtigt?

Født ca. Cosmus / Jørgensen:

1715 Christian Cosmusm Schneider = skrædder, i Sonderborg
1720 Maria Christina Hegewald

1720 Andreas Jørgensen, Majbøl
1725 Christina Petersen

1755 Hans Jurgen Cosmus,
1760 Anna Maria? Jørgensen,
1782 gifter de sig i Sønderborg

En evt. morfarfar Jørgen Andersen er så nok født før 1700

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-03-09 18:27

>slægtsbogen. Ved du, hvor man kan finde den?

fandt den her:
http://www.gludmuseum.dk/Dansk/ArkivalieriGM.xls

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-03-09 18:42

>Navn: Jørgen Andersen...
Det skal vel helst være: Navn: Jørgen Andreasen

Hvad med ham her:
"
Sønderborg, Als Sønder, Hørup, Lamberg Skov, , , FT-1769,
...
Andreas Jørgensen Gift Fyrstelig Kaadner
An Marie Gift Kone
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-03-09 19:14

Kådner er jo Boelsmand, ikke særlig Fyrstelig?

Kommentar
Fra : aase48

Dato : 09-03-09 19:19

Hej Svend

Christian Hansen Cosmus f. 1721
Maria Christina Hegewaldt f.1727
Anna Maria Jørgensen f. 1754, da hun er opgivet til at være 81 år ved hendes død i 1835.

Med hensyn til Andreas Jørgensen og Christina Petersen ved jeg ikke hvornår de er født.

Jeg bor lige i nærheden af Glud, så det vil da være forholdsvis nemt for mig at se den slægtsbog, de har allerede givet mig en del materiale at arbejde med, bl.a. billeder af Cathrine Marie Cosmus f.1821 i Nybøl, som blev smedekone på Jensgård i den lille smedje, som er opstillet på Glud museum.
Aase

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-03-09 20:07

Så er hun måske fra Ulkebøl:
"
JORGENSEN, Ane Marie      Birth Date:   21 Sep 1854
Christening Date:   1 Oct 1854   Ulkebol, Sonderborg, Denmark
Father:   Hans Peter JORGENSEN
Mother:   Ane Marie FOGE
"
eller
"
JORGENSEN, Ane Marie   Birth Date:   23 Aug 1853
Christening Date:   4 Sep 1853   Ulkebol, Sonderborg, Denmark
Father:   Jorgen Christian JORGENSEN
Mother:   Ane Sophie ZIMMERMANN
"

Mellem Hørup og Sønderborg, har selv boet der i 5 år...