/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Tavshedspligten??
Fra : mormor86
Vist : 527 gange
80 point
Dato : 09-03-09 12:25

Hej.
Jeg vil gerne vide hvor meget der i sagsakter må komme ud til en der har søgt aktindsigt?
En del om mit helbred er kommet i akterne og min eksmand har nu en del oplysninger han ikke havnde før. Dem bruger han nu til at få bopælsretten over vore 2 fælles drenge. Skal familierådgiveren ikke slette disse oplysninger?? Er der en der ved hvilken lov der i sådanne tilfælde gælder.
Hvis jeg nu taber i retten, kan det så passe at det er den der har bopælsretten der bestemmer hvornår og hvor længe og hvor tit den anden skal have samvær. Vi har begge børn sammen i en uge ad gangen.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 09-03-09 13:27

Hmm... aktindsigt er aktindsigt.

Men jeg ved da, at meget følsomme og samtidig urelevante ting slettes normalt.
Min mand søgte aktindsigt vedr. hans børn, da deres mor INTET fortæller.
De urelevante ting om hende var streget over med en sort sprittush.

Jeg ville henvende mig til chefen til den person, der har sendt de papirer.
Men hvor ved du fra, hvad der står i papirerne?
har han vist dig det, eller???

Jeg kunne faktisk godt tænke mig at høre grunden til at børnene bor skifteves hos jer.
Efter min mening har børn det bedst, hvis de har en base.

Men dit helbred har intet at gøre med, hvor børnene bor, medmindre det er ting, der er så alvorlige, at de går ud over din evne til at tage dig af børnene.
Det er jo deres tarv, der skal tages hensyn til.
Har i været til formøde?
Ellers garderer du dig.
Du skriver alle grunde ned til hvorfor de børn skal bo ved dig, og hvorfor de ikke skal bo hos ham.
Og lad være med at sige de grimme ting for at "beskytte" ham.
han fyrer garanteret hele kanonen af. Det skal du også gøre.
Jeg har stået i samme situation et par gange, og vundet hver gang.
Sidste gang min eks forsøgte at få børnene, bad Statsamtet (som det jo hed) ham om at stoppe nu.
Så...
Jeg synes du skal tage en snak med fri retshjælp, og at samle skyts.
Brug alt du ved.
Forhør dig rundt omkring.
Drikker han mere end godt er.
Går han meget i byen.
Passer han sit arbejde.
Hvordan har børnene det med at skulle over til ham, og hvordan har de det, når de kommer hjem.
MEN .... udspørg IKKE børnene.
De skal nok finde ud af, at noget er i gære, og spørger de, må du jo sige, at både mor og far elsker dem højt, og begge gerne vil have dem til at bo hos sig. Da i ikke kan blive enige, må i få en udefra til at hjælpe. Det kan de forstå, og du viser at du ikke bagtaler far.

men det er en hård proces.
Du er nødt til at styrke dig. Både mentalt, men også dit skyts mod ham.

Men... den, hvor børnene bor kan ikke bare bestemme.
Og hvis de alligevel forsøger det, får man fastlagt samkvem hos regionen. Så simpelt er det.
Der skal selvfølgelig betales børnebidrag så. (de er fradragsberettigede)

Selve forældermyndigheden kan ikke bare lige tages fra nogen. Det skal der virkelig være grelle grunde til.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 09-03-09 16:16

Di ex mand har ikke ret til at få indsigt i dine helbreds forhold.

Hvis der er udleveret sådanne sagsakter er det ulovligt.

Hvis der er fælles forældremyndighed så skal man enes. Hvis det ikke kan lade sig gøre er det statsamtet der skal fastsætte samværet.

Indtil et samvær er fastsat er det almindeligt at det er bopæls forældren der bestemmer.

Kommentar
Fra : Kirsten_Dalum

Dato : 23-03-09 09:32

Offentlighedsloven § 12 nr. 1 angiver, at retten til aktindsigt ikke omfatter oplysninger om enkeltpersoners private, herunder økonomiske, forhold.

Det kan fx. være oplysninger vedr. race, religion, etnisk og politisk tilhørsforhold, foreningsmæssig tilknytning, seksuelle orientering, hebredsmæssige, strafbare og sociale forhold.

---

Udgangspunktet er i dag, at forældrene har fælles forældremyndighed.

Retten vil kunne ophæve den fælles forældremyndighed hvis der foreligger tungtvejende grunde.

Der kan træffes afgørelse om barnets bopæl, enighed om barnets bopæl er ikke længere et vilkår for fælles forældremyndighed.

Samvær fastsættes ikke af bopælsforældren.

Med venlig hilsen

Kirsten Dalum
Cand.jur.
Dalum Law Consulting smba.
www.dalum-law.dk