/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Digital box
Fra : gwh
Vist : 660 gange
110 point
Dato : 08-03-09 14:51

Hej Jeg har anskaffet og monteret en Philips Digital box, så jeg kan se fjernsyn på mit analog tv, jeg har da også fået flere svenske og DR2 og DR OPDATE frem , jeg haved kun TV2 og DR 1 før, men så kommer mit spørgsmål : hvordan får jeg min video til at finde de kanaler så jeg kan optage de programmer der er fremkommet ved hjælp af boxen , den søger og søger, men finder kun de to kanaler jeg hele tiden har haft , jeg kan ikke finde noget om det i manualen, Har nogen herinde på Kandu prøvet at monterer en sådan og kan i hjælpe ??
Mvh. gwh.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-03-09 15:02

Du må sætte dig lidt bedre ind i, hvilken frekvenser der sendes på, i de forskellige kanaler; lige som du skal vide hvilken frekvenser de enkelte modtagere kan modtage.
Udgangen på din digitale boks, skal jo have forbindelse med indgangen på tv og andre modtagere.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 08-03-09 15:08

Din Video kan ikke finde kanallerne kun finde BOX'en og så optage den kanel BOX'en er sat til at vise.
Hvis du har SCART fra BOX'en til din Video, skal din Video optage fra det SCART stik, samme problem som hvis du havde Satelit :(

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 08-03-09 15:23

Hej Severino PUHA, så tror jeg godt nok at jeg står af , det bliver for teknisk til at jeg kan finde ud af det ,jeg har monteret 2 scart kabler og 2 ledninger med rundt stik, jeg har monteret det efter manualen , men selfølgelig har du ret , der kan ikke være nogen forbindelse fra videoen til boxen.
Jeg har sat de 2 scart kabler i EXT 2 ??
Mvh. gwh

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 08-03-09 18:02

Går der et SCART kabel fra 'Philips Digital box' til din Video ?
Og hvis ja hvad står der på stikket på Video'en ?

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 08-03-09 19:04

Hej der er 2 stik. L1 og L2 Jeg har sat det i det der hedder L2 på videoen så jeg har gjort det samme med det scart stik der går fra Tv og ned i boxen, det er tilfælfdigt jeg har sat dem der, jeg aner ikke hvad forskellen er. og der står ingen ting om i manualen om det skal være det ene eller det andet.
Mvh. gwh.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 08-03-09 22:36

ok L2 fra BOX'en til Video stik ? hvad står der på stikket på Video'en ?

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 09-03-09 02:06

Hej Jo det er altså sådan : på tv er der 2 stik L1 og L2 jeg har så sat et scart kabel i L2 = på tvet og ned i det stik på boxen som beskrevet i manualen, fra boxen har jeg sat en andet scartkabel ned i videoen der er også 2 stik at vælge imellem L1 og L2 der har jeg også sat det i L2 L2 = Dekoder in. Men det er altså svært det her , jeg har læst i tv / video / Box manualer så jeg er helt rundtosset jeg kan ikke gennemskue ,hvad der er galt. Jeg har enda forsøgt at bytte rundt pa kabler og indstille til Satelit, Dekoder / A/V uden resultat.
Mvh. gwh.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 09-03-09 07:37

Princippet er der skal 2 scart ud fra digitalboxen ( begge udgangssignaler)Hvis der ikke er 2 udgange på digmodtageren må du anskaffe dig en 1scart til 2 scart fordeler box ( max 100 kr)Den anden ende af de 2 kabler forbindes til scart indgange på henholdsvis TV og Video.

Kanalsøgning på videoen glemmer du alt om-du stiller den fast på AV indgang, da det du vil optage kun kommer fra digboxen. Og det er jo ulempen med de digboxe-du kan nu ikke optage andre udsendelser end dem du samtidig kan se på tv-et. Vil du kunne det må du have en digbox med fjenbetjening udelukkende til din Video.

Har du feks 2 tv 1 video 1 HD optager -alle uden digitale tunere( Mpeg-2 bedst MPEG-4 ) vil det kræve 4 digboxe med hver sin fjernbetjening + de 2 gamle fra fjernsynene.

Magen til sjusket lovgivning både teknisk fremtidssikker og økonomisk er sjældent set

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 09-03-09 18:28

lham: Tja, sådan kan man se det, eller også er det bare fordi Video'en jo også er forældet
Analog signal er været forældet længe, i USA og mange andre lande har de forlængst skiftet, det er bare danmark er der meget bagud.

Eks. på optag løsning inkl. Tuner mod TV & kan optage 1 kanal mens du ser en anden -> http://prod.boxertv.dk/?page=1661

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 09-03-09 20:26

Hej Det er en Video / Dvd optager jeg har, Men det i prøver at sige til mig ,er det ,at jeg godt kan glemme alt om at kunne optage programmer med den Philips digital boks, når det analoge tv ophører, hvis det er det i mener ? så kan jeg jo slet ikke bruge en sådan boks og er tvunget til at købe nyt tv for at kunne optage programmer, når jeg ikke er hjemme
Mvh. gwh.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-03-09 22:29

HALLO
Citat
Hej Det er en Video / Dvd optager jeg har

Det vil sige at den har sin egen tuner indbygget, og derfor kan optage uafhængig af TV.
Så vil der også være en antenneindgang på den, lige som du har et stik, hvor du kan indspille fra anden kilde; herunder en digital boks.
I dette tilfælde, kan du jo lade digitalboksen være sat til din optager, og så følge billedet på dit TV via enaf signaludgangene på optageren.

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 09-03-09 23:42

Hej, Tak i prøver ihærdigt at hjælpe mig, men det nytter desværre ikke meget, jeg forstår det simpelt hen ikke, Boxen sidder jo lige imellen tv og Video antennen sidder i boxen der sidder også 2 scart kabler i boxen, en til tv og en til videoen, der sidder også 1kablel med rund stik boxen ned til videoen + 1 kabel med rundt stik fra tv og ned i videoen ,det er altsammen forbundet efter boxmanualen.
Mvh. Gyda.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 10-03-09 06:26

Jo du kan godt buge din box og optage på din DVD/video maskine( scart til input scart stik på Tv og DVDvideo ) du kan bare ikke feks se DR1 digital kanal på dit tv samtidig med du optager feks TV2-det kræver du køber en extra digbox.
Desværre kommer der kun en ( den du vælger på digboxens fjernbetjening ) kanal ud ad gangen fra din digbox.
Fysisk set har du måske placeret boxen mellem tv og video men elektrisk set skal den være plaseret før TV og DVDvideo idet den via de 2 scartkabler tilfører TV og DVDvideo signalet der kommer ud af Digboxen.

Hvis digitalbox cirkuset skal undgåes kan du jo købe nyt udstyr , så husk at alt skal have MPEG-4 tuner indbygget HD forbered og være godkendt af Boxer-så er du sandsynligvis fremtidssikret til nogle år på den anden side af 2012

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 10-03-09 12:37

Hej mener du at, jeg godt kan sætte videoen til at optage, et program fra vidioen, når jeg IKKE er hjemme ? det var derfor jeg købte boxen for at optage DR 1 og TV2 når det analoge tv slutter.
Men jeg kan altså ikke finde og programmerer video kanalerne fra boxen ned i videoen.
Og du har helt ret, dette her er ved at udvikle sig til et cirkus for mig, jeg sad oppe det meste af natten og har prøvet alt muligt , når jeg ikke kan få videoen til at finde kanalerne der kommer fra boxen så kan jeg jo ikke optage noget andet end DR 1 og TV 2 som jeg hele tiden har kunnet, men det vil jo så ophøre, når det analoge tv stopper, så har jeg jo kun boxen at optage fra og det kan jeg åbenbart ikke få den til.
Mvh. gwh.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-03-09 16:33

Du skal IKKE programmere din video/dvd !!!
Din digitalboks sender signalet videre som et videosignal over et scart eller lignende lavfrekvenskabel, så du skal blot indstille din video til at optage fra den indgang som boksen er tilsluttet.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 10-03-09 16:50

gwh
I princippet kan du ikke optage noget fra videoen efter 1-11-09 da den ikke har indbygget digital tuner . Nu har du jo forbundet videoen med et scart stik til DIGBOXEN ( på nøjagtig samme måde som digboxen er forbundet til dit fjernsyn )
Når du skal optage noget på videoen skal du ikke søge efter frekvenser ( den har desværre ingen indbygget digital tuner ) men efter det signal som scart stikket forsyner videoen med. Her må du se i videoens manual eller bladre i kanalerne Displayet på videoen kan vise forskelligt afhængig af type feks E1 eller AV . Når du så programmer videoen skal du i stedet for som tidligere vælge E1 -AV eller hvad manualen nu kalder den og ikke p1 p2 osv men tider dag osv programerer du som sædvanligt .
Den kanal ( program p1 p2 osv ) som du vil have optaget vælger du nu på din DIGBOX/dennes fjernbetjening.

Så kører det men husk hvis du ikke har DIGBOXEN indstillet på den kanal du vil optage fra på det tidspunkt programmet sendes ( de tider du har programmeret videoen med )får du det ikke optaget-altså hvis du om eftermiddagen har set et program fra DR1 og du om aftenen vil optage fra TV2 kl 22 til 23 og derfor har programmeret videoen til at optage fra kl 22 til 23 på E1 AV / anden betegnelse og du ikke kl 22 har husket at stille DIGBOXEN på TV2. får du ikke optaget fra TV 2 men fra DR1

Hvad du ser er hvad du får optaget-så længe du kun har en digbox.

Simpelt endsige billigt /smart er det sgu ikke med mindre man er produsent af den type udstyr-man kunne jo også lave en lov om at cyler i DK efter 1-12-2009 kun var lovlige hvis de kunne køre baglæns og efter 2012 skulle de også kunne køre sidelæns !

Håber du får "hul igennem "(-oplys evt fabrikat og model nr på video/dvd )hvis stadig bøvl.

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 11-03-09 00:27

TAK lham Så faldt 25 øren endelig, tak for din tålmodighed med at hjælpe, lige med det her var jeg altså lidt af en så det var godt ,at der endelig var en der kunne skære "det" ud i pap ,som i jo alle forsøgte at sige til mig . Jeg sætter så videoen til at optage optage på L2. og det VIRKER
Men jeg må nok holde med dig, den boks er KUN smart, hvis man KUN har tv og ikke skal optage noget som helst, jeg kan jo så kun optage 1 program og det holder jo ingen steder, så jeg må nok også på et tidsunkt vinke farvel til mit ellers udemærkede tv. Jeg forstår egentelig ikke, hvorfor de ikke bare kan fortsætte med at køre både Analog og Digital tv som nu, det kan jo lade sig gøre. Men de støtter da i det mindste Radio/Tv forhandlerne, de får da kronede dage, når vi alle skal smide vores tv/ video ud, altså helt ærligt
Men her er så lige et spørgsmål mere : Kan jeg så ikke bruge min ellers udemærkede
JVC HR-XV-3E mere ? hvis /når jeg får nyt tv ?
Mvh. gwh.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 11-03-09 07:24

[JVC HR-XV-3E mere ? /CITAT]
Jo du bruger den bare som beskrevet vælg L1 på videoen og hav det program kørende på digbox som du ønsker optaget på videoen .( din video kan jo ikke "se" du har fået nyt fjernsyn da video får sit signal direkte fra din Digbox

Der findes en anden løsning som jeg valgte før jeg ved det jeg nu ved. Køb en digitalbox som sender DR1 TV2 og DR2 ud på de alm antennekabler som du har nu . Min trækker 3 tv og 3 forskellige optagere helt uden problemer. Så kan man optage helt valgfrit fra de 3 kanaler på hvilket tidspunkt det passer en og samtig se hvilken af de 3 kananeler man vil på hvilket tV det passer en-altså på helt samme måde som før cirkus digital kom på banen.

Digitalboxen er svensk Multibox A2B koster fra 2400 og op og er en udmærket løsning hvis man vil nøjes med de 3 kanaler.Værste ulempe er at producenten ikke fik forberedt sit produkt på MPEG-4 standard indføres 2012 og boxen defor er ubrugelig efter det tidspunkt. Pt har producenten ingen plan om at udvikle en ny box der fungerer efter 2012 så det er en 3 års investering-og Boxer har frafaldet deres løfter om at komme på banen med en MPEG-4 til MPEG -2 konverter dims. Sådan en foran Multiboxen ville muligvis gøre den anvendelig efter 2012

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 11-03-09 11:30

Hej lham
Citat
JVC HR-XV3E mere ?
Måske serienr. 178B0661 andet kan jeg ikke finde.
Altså hvis jeg får nyt tv med HD og alt det der inbygget, så skal jeg vel ikke have en seperat box mere ? og kan jeg så købe en anden video med indbygget dit og dat ? så jeg bare kan tilslutte mig min alm. antenne som nu ?
Mvh. gwh.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 11-03-09 12:20

GWH

Hvis du køber helt nyt isenkram skal du bare sørge for at alle apperater( tv / div optagemedier ) er Boxer godkendt og klar til HD (high defenition ) og har MPEG -4 tuner indbygget. ( Få det på skrift af forhandleren hvis du er i tvivl om det ) Pt er der ikke så mange apperater der klarer alle krav , men der er kæmpe lagre af dem der forældes nov 2009 og 2012-de er selvfølgelig billigere ( man kunne næste sige sidste salgsdato er overskredet-så hold dig fra dem )

Gør du det skulle du kunne modtage på din alm antenne- fordelt ud til de forskellige NYE apperater-jeg var dog for tæt på senderen så jeg investerede i det butikkerne kalder en DVB-T antenne til ca 300 kr og så kørte min Multibox A2B ( kunne samtid pille "tagantennen ned )
og de 6 "gamle"( uden digital tuner ) apparater den trækker.

Det er en fordel at have vundet i lotto før en samlet udskiftning !!!-DIT VALG

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 11-03-09 13:28

Ok, lham Tja, så må jeg bare køre med det jeg har lige nu, og så se hvad jeg skal gøre hen af vejen, jeg kan desvære ikke pille antennen ned , bor i hus med 8 lejligheder, hvor nogle har kabel tv. og resten må klare sig selv. Tak for de gode råd jeg vil være påpasselig ved evt. køb af Tv/ Video.
Mvh. gwh.

Accepteret svar
Fra : lham

Modtaget 110 point
Dato : 11-03-09 16:45

gwh
"hus med 8 lejligheder nogle med kabel tv"

Ja undskyld jeg spørger -var det så ikke nemmere at få installeret kabel TV ?

Så kan du lade kabeltvselskabet stå for alt det tekniske altså ingen digitalbox -og du kan beholdde alt dit "gamle" udstyr
Ikke noget med at spekulere på nov 2009 eller 2012 eller tekniske ændringer der ligger længere fremme det klarer de fra "kontoret".

Med mindre de er helt ublu med priser ville jeg vælge den løsning -hvis der var kabel TV hos naboen her hvor jeg bor.

Kommentar
Fra : gwh

Dato : 11-03-09 21:28

Hej, Jo det er meget nemmere, men jeg syntes det er alt for dyrt, Jeg har slet ikke brug for alle de kanaler, der betales for. Jeg arbejder om aftenen , så jeg skal bare kunne optage nogle programmer, så foreløbig ser jeg tiden lidt an, nu har jeg jo fået din og andres hjælp til at kunne optage ihvertfald et program pr. aften.
Mvh. gwh.

Godkendelse af svar
Fra : gwh

Dato : 12-03-09 11:35

Tak for svaret lham.
Mange tak for hjælpen og diin tålmodighed, det lykkeds til sidst at få mig til at fatte det.

Tak for hjælpen til Sererino , du var inde på det samme svar, der skulle bare lidt mere forklaring til før jeg forstod det.

Nu kan jeg ihvertfal se tv, til 2012 på Digitalboxen også finder jeg ud af, hen af vejen, om jeg vil have noget andet end boksen.
Mvh. gwh.