/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
FM-krav
Fra : vonmissy
Vist : 1204 gange
63 point
Dato : 08-03-09 12:09

et spørgsmål angående formeget udbetalt SU - pga. at man har tjent for meget samtidig med at man har fået SU.

Jeg er nu på mit 5 år i min uddannelse og bliver færdig til sommer, eller det håber jeg da!

På de første 3 år af uddannelsen tjente jeg over de ca. 60000, dumt når man ser tilbage på det nu, men da jeg ikke på da værende tidspunkt havde andre muligheder måtte det blive sådan.
(jeg har 70 km til skolen - og der ydes ingen støtte til transport hvis man kører selv - og da jeg bor på landet, kan det ikke lade sig gøre at køre med det offentlige - hvis jeg skulle det blev det noget ligende med at jeg skal cykle 8 km, køre i bus med 5 skift og en enkelt tur med tog..bare for at komme i skole - så bilen blev løsningen)

det har så givet mig 3 FM-krav som man skal afdrage på - også selv om man er under uddannelse, og det er jo egentlig blevet til en ond cirkel. og renten er ikke lav.

Lige nu ligger min "indtægt" på ca 5000 i SU og så har jeg taget et SU-lån på ca. 2000 - så 7000 udbetalt.
FM-kravet lyder på 4500 i måneden... så det giver mig 2500 til at bo, spise og kører frem og tilbage for..!
Kan det virkelig passe? jeg har skrevet til økonomistyrelsen, om de krav ikke kan lempes til at jeg til sommer kommer i arbejde, men nej, det er meget vigtigt at det første fm krav bliver tilbage betalt, da man max har 3 år til at betale.

Er der noget jeg har overset i dette system?
Og hvem skal jeg henvende mig?
Studiekontoret på uddannelses stedet er bestemt ikke til nogen hjælp.. de ved omtrent så lidt som mig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-03-09 12:19

Du skal først tilbagebetale su-lånet, når du er færdig med din uddannelse

http://www.su.dk/SULaan/Sider/default.aspx

Citat
På de første 3 år af uddannelsen tjente jeg over de ca. 60000, dumt når man ser tilbage på det nu, men da jeg ikke på da værende tidspunkt havde andre muligheder måtte det blive sådan.

Ja, men kan altid være bagklog.... men du kunne have fravalgt su'en et par måneder om året

3 FM-krav.... det kender jeg intet til

Kommentar
Fra : vonmissy

Dato : 08-03-09 12:27

ja, fravalg, det fandt jeg så først ud af efter 2. fm-krav kom ind af døren. så det gjorde jeg så på det 3. år, men åbentbart ikke nok.

Ja, su-lånet fungere fint, der er renten heller ikke høj...

synes måske bare mere at fm-kravet minder om nogt værre noget. Det er nogle penge jeg har knoklet for at indtjene, mens jeg passede min skole som jeg skulle.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-03-09 12:32

Kan det trøste dig bare lidt, at min datter heller ikke tænkte på at fravælge su'en og fik en regning på 12.000 kr, som skulle tilbagebetales,

Heldigvis havde hun pengene, men det var brandærgeligt, at hun ikke havde tænkt på at tjekke løbende.

Af skade bliver man sjældent rig - men klog

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-03-09 13:34

Kan du ikke få ændret din skat, så du skal betale mindre nu du betaler afdrag. Og jeg tror ikke du kan ændre det, bare bide tænderne sammen og holde ud.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-03-09 17:38

Reglerne kan du læse om her

http://www.oes.dk/sw1403.asp

Nederst på siden står der noget om eftergivelse.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-03-09 17:53

Jeg har svært ved at forstå dig, når du i dette spørgsmål skriver

http://www.kandu.dk/Spg133341.aspx

Annuller spørgsmålet
Fra : vonmissy

Dato : 15-03-09 13:26

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål