/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Samsung utility...no boot
Fra : bimbobo2
Vist : 616 gange
50 point
Dato : 07-03-09 23:32

Hej,
jeg har en Samsung Spinpoint F1 og vil gerne køre den utility Samsung har
på hjemmeside ES Tool.

http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/utilities/ES_Tool.html

Jeg har gjort som beskrevet, men den booter fra CDen men den utility starter ikke og siger, at der er "wrong cd drive letter" og kan ikke ínstallere den.

Jeg har brændt flere gange med forskellige cdog software.. samme resultat. Forsøgt med floppy version.. samme igen.

Det er en DOS, men lige meget havd jeg gør.. virker ikke...
Kan nogen hjælpe... den kører kun med Samsung harddisk.

Har prøvet også HDAT2, samme problem....
ES Tool kan ændre nogle ting på hard disk setup, som jeg gerne vil prøve...

Mvh

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 08-03-09 01:08

Citat
ES Tool (The Drive Diagnostic Utility) is made with the aim of testing a Samsung hard disk drive while it is installed inside a PC, regardless of the status of user's operating system. In fact of the drives returned to Samsung, a large percentage are NTF("No Trouble Found") after testing. So it is strongly recommended to test the drive if it is truly defective by a few fundamental troubleshooting of ES Tool first, to avoid user's unnecessary effort and inconvenience of replacing a good drive.
ES Tool can test a drive solely manufactured by Samsung. It is strongly recommended to back up the user's significant data in advance because ES Tool has a Write operation that can erase it. Samsung has no responsibility of lost data.
The version on pictures may be different from that you download.

Execution
ES Tool is a DOS based utility so it is needed to prepare a bootable 1.44-MB diskette in advance.
Download ES Tool.exe on the diskette prepared from the internet.
Reboot the system by above diskette.
Execute the program by typing A:\> ES Tool.exe in DOS prompt.
Please Back-up your data before executing this program.

Functions
DRIVE DIAGNOSTIC
LOW LEVEL FORMAT
SET MAX ADDRESS
SET MAX UDMA MODE
AAM MODE (Automatic Acoustic Management)
LBA MODE
ENABLE SMART
DISABLE SMART
INFORMATION
AUTO DETECT
ABOUT ESTOOL
EXIT TO DOS

LÆS HVAD DER STÅR
///////////Execute the program by typing A:\> ES Tool.exe in DOS prompt.
OVER HELP/ eller andet i din DOS - PROMPT = under HELP
MED EN XP SKIVE I DREVET__ når du booter op.

Fatter ikke disse såkaldte hjælpe programmer, når de ikke VIRKER
efter hensigten,

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-09 04:13

Der står jo at du skal lave en BOOT diskette for at køre programmet ..og sådan een skal da ikke brændes.

Her kan du lave en BOOT diskette: http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

Derefter kopieres programmet over på denne diskette.

Programmet skal selvfølgelig først udpakkes.

Disketten sættets i drevet og man genstarter pc,en. Nu skulle disketten gerne boot'e og programmet kan køres fra DOS promten.

Hvis CD drevet boot'er istedet..? Så skal du i BIOS vælge diskettedrevet som 'Primary boot device'. Hvordan? Tjaeh... det er lidt forskelligt alt efter BIOS fabrikat, men muligheden ligger som regel under en menu der hedder noget med Start- eller BOOT- options/devices.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-03-09 04:19

Hmm... læser først nu, at du har prøvet med floppy'en

Nå, men det korte og det lange er, at du i disketteversionen skal sørge for at diskettedrevet er dit:

Primary boot device.

Dette vælges i BIOS som beskrevet ovenfor

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 08-03-09 08:22

Tak..
@ gøgeungen, for det første bygger jeg hundredevis af pc på mit job og booter, installerer osv kan jeg gøre i søvne.
Samme cd eller diskette virker på min arbejdslaptop. Så jeg LÆSER hvad der står, i modsætning af dig angående min forklaring

@molokyle, jeg har brændt ISO image som beskrevet og valgt CD as primary.. det booter fint men ES Tool kan ikke starte. Det booter i DOS med C:.. jeg skifter til A: og kan i DIR se også filerne, men.. zero install.

Jeg lånte en USB floppydrev på arbejde.. men floppydisk virker eller ikke.
Måske ASUS bios eller chipset controller som er problemet. Jeg har 2 laptops og de samme cd/floppy booter fint og starter ES Tool der...

Alt i min desktop er up to date, drivers, Vista, firmware og BIOS...

Samme med HDAT2, som er "universal" og ikke kun for Samsung, starter ikke , men virker fint på laptoppene.

I min desktop alle andre timg booter fint og ingen problemer med software.

Mvh

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-03-09 10:18

Citat
ES Tool kan ændre nogle ting på hard disk setup, som jeg gerne vil prøve...

Et 7 år gammelt dosprogram på en moderne HD

Jeg ville droppe projektet....

Den skader sikkert mere end den gavner...

Det er jo reelt blot en formateringsdiskette der tjekker for "bad sectors" inden formatering......

Kommentar
Fra : bimbobo2

Dato : 08-03-09 12:48

..refi, desværre nej, den tjekker ikke kun bad sectors, men kan ændre settings , sæt den i quiet mode, ændre søgehastighed og meget mere.

Du har ret, gammel DOS, men moderne harddisk.
Men Seagate's firmware update kan kun på XP og med USB, ikke via ESATA og Vista som jeg har..og WD er ikke mere udviklet end de andre.

Anyway... måske dropper jeg det.

Mvh