/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fra gule til hvide plader
Fra : BjornJ
Vist : 1591 gange
100 point
Dato : 07-03-09 21:51

Har lige hørt på TV at det overvejes også at lade ældre biler på gule plader betale misundelsesafgiften.
Så nu tænker jege på, om ikke det kan betale sig at få min gamle WV transporter på hvide plader.
Den er fra 1986, køre på diesel og har vel kørt ca 150.000 km.
Den har fået skifter spidometer, så jeg skal lige have fat i en regnemaskine.
ER der nogen der har en fornemmelse af hvad det kommer til at koste?

Bjørn

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-03-09 22:07

Du kan regne det ud her:

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1755101

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 07-03-09 22:14

Tak for linket, men hvordan finder jeg ud af hvad den kostede i 1986?

Bjørn

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 07-03-09 22:41

Indtast dine DATA op din bil og klik BETAL/ enter
OG DU FÅR ET SKRÆMMENDE RESULTAT

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 07-03-09 22:42

Citat
Indtast dine DATA op din bil og klik BETAL/ enter
OG DU FÅR ET SKRÆMMENDE RESULTAT

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 07-03-09 22:44

Husk at SKAT _______kan tage fejl og tilbage betale.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-03-09 23:38

Det kommer alttså an på hvad den vejer din transporter, for hvis den har en egenvægt på over 1500 kilo, koster den nu ca 10500 kroner i vægtafgift på hvide plader og så tror jeg der er noget med en ekstra miljøafgift på, der har været tale om 1000 kroner om året, for de gamle dieselbiler der ikke er miljørigtige.

Og det er ca det samme den, hvis loven bliver vedtaget, kommer til at koste på gule plader.

Hvis bilen vejer under 1500 kilo egenvægt, koster den på hvide plader ca 7500 kroner og så kommer der måske en miljøafgift på 1000 kroner

Afgiften vil jeg tro ligger på i omegnen af 10-12000 for at få den på hvide plader

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-03-09 08:19

det kan ikke betale sig at lade din bil som er så gammel gå fra hvid til gul der kommer også nye afgifter som matcher hvid plade biler når den ikke har partikelfilter mm. så ville vente for at ikke bruge udnødvendige penge på at omlægge til systemet og afgifterne er helt fastlagt.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 08-03-09 08:57

Til dova og rotw

Deprimerende læsning.
Jeg troede, når bilen er så gammel at jeg kunne spare lidt ved at få den på hvide plader, det lader til at det er omvendt. Det ender nok med at jeg må skille mig af med den, for det er rent legetøj.

Bjørn

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 08-03-09 09:31

Kan man få sat partikkelfilter på så gammel en bil?

Bjørn

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 08-03-09 12:02

Du kan læse lidt om dit sidste spørgsmål her. Jeg tror godt det kan lade sig gøre men:
Spørgsmålet er om det kan betale sig. Det mener jeg ikke det kan på en bil af den årgang.

http://www.faerdselsstyrelsen.dk/sw24442.asp

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 08-03-09 12:29

Til Smokei

Tak for linket, en god og forståelig forklaring, men du har nok ret i at det ikke kan betale sig.
Bilen kostede i 2006 13.000 kr. Den er i meget god stad, f.eks. gik den sidste gang igennem syn uden nogen for for justeringer.

Bjørn