/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ram,hardisk,windows 98-Me
Fra : Lesonal
Vist : 285 gange
27 point
Dato : 01-04-03 22:34

Hej, jeg vil gerne lige vide, da jeg regner med at der er en masse der ved noget om det, nemlig hvor meget ram og stor hardisk windows 98-Me enten kan klare eller udnytte, samt om man kan mærke stor forskæld om man bruge 256 eller 512 mb i sin computer.

Jeg skal til at opgradere min Pc og ved ikke om jeg feks. skal købe en hardisk på 1,20 Gb altså den største der findes der jo selvfølgelig koster en bondegård samt en masse ram, eller om det ville være spildt.

Venligst Lesonal

Kommentar
Fra : per0702

Dato : 01-04-03 22:49

Harddisk: Jeg tror, at du mener 120 GB. I forhold til Windows ME vil den være for stor selv om du partionerer den i mindre drev, men ikke umuligt. Jeg ville foreslå 60 GB og så endda dele den i 3 partioner. Men hvad skal du bruge den til, og har du plads til en ekstra harddisk.
Der er forskel på 256 og 512 MB Ram, her vil jeg foreslå 512 MB.
m.v.h.

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 01-04-03 23:00

Hej per0702, Jeg bruger min Pc til opgaver samt spil, jeg skriver en masse i word, jeg ved godt at det ikke det der tage plads og kræfter, men spil, de tager meget ihvertfald på min HD. Jeg har en - ja det vil sig at jeg ikke aner hvad det er for et bundkort jeg har andet end at der er plads til 3 ram blokke og en 600 mega herts eller hvad det nu hedder, (og ja jeg mener da 120 GB), jeg kunne bare ikke lige huske det. Men tanken var bare at være på forkant med det så min Pc var up to date eller hvad man nu siger. Men vil det så sige at jeg ikke kan bruge den på 120 GB?

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 01-04-03 23:01

Hej Lesonal;

Ramgrænser:
* W98 og Windows ME er 2 GB. ( http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;730113 )

Harddiske:
* Her er det ikke Windows som så der sætter grænsen, men filsystemet FAT32
( http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;126855 )

Som du kan se af følgende link ( http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;154997 ) er grænsen for FAT32 2 Terabytes; men med en meget dårlig udnyttelse pga. den min. størrelse hver diskenhed får!

Svaret for store diske er enten flere partioner - eller et professionelt system som f.eks. Windows 2000, som kan arbejde med NTFS filsystem

Generelt er det dog normalt din hardware der sætter grænserne før Windows gør det, så check lige manualen til dit bundkort før du investerer.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 01-04-03 23:07

Hej Smitty, jeg er i gang med at undersøge det, for jeg vil helst for ikke at sige "kun" køre windows me, selv om at alle eller de fleste siger at det er noget skidt, og min Pc køre rigtigt godt med win me, jeg havde 98 på før, virkede også med den første version men ikke med 98SE, der var der fejlmeddelser hele tiden samt at den ikke kunde finde driver.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-04-03 23:09

Hej
Jo mere ram jo bedre og det er dit bundkort der sætter begransningen,
98 kan køre fra 64 til hvad dit bundkort har slot's til og så handler det
om hvad du vil bruge din pc til 512ram er freksempel rimligt hvis du skal
spille og til multimedia.Foreskællen mellem 256 og 512 ram giver en væsentelig hastigheds forøgelse og kan håndterer og exekvere flerer programmer på en gang. Du mener vel 120 Gb det er lidt voldsomt jeg har
selv 80 GB og det er mere end rigligt for mig til hjemme brug,køb heller
en mindre HDD og noget mere ram jeg har 1GB ram og min pc er ret hidsig.
Min processer er kun på 1200 MHZ men opfører sig som en på 1800 MHZ,så
har jeg også næsten 1mb per 1 MHZ.

Manse9933

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 01-04-03 23:30

Hej manse9933, ja det kunne jeg, jeg har selv 576 mb ram en blok på 512 og en på 64, om det er godt ved jeg ikke, men det er samme mærke Kingston hvis det ellers er stavet rigtigt, men jeg syntes ikke den er hurtiger. Min Cpu er en AMD på 600 MHZ, og kunne godt tænke mig at få den "tunet" men ved ikke rigtigt om det går.

Lesonal.

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 01-04-03 23:35

Hej igen, jeg har hentet programmet, jeg må sige at det afslører alt hvad man har fint.
Det at programmet "sagde er at mit bundkort hedder Motherboard Egenskaber
Motherboard ID   08/01/2000-8363-686A-6A6LMM4AC-00
Motherboard Navn   MSI K7T Power/Pro/Pro2/Pro2-A/Turbo/Turbo2/Turbo Limited Edition

Front Side Bus Egenskaber
Bus Type   DEC Alpha EV6
Bus Bredde   64 bit
Virkelig Hastighed   100 MHz (DDR)
Effektiv Hastighed   200 MHz
Båndbredde   1600 MB/s

Egenskaber for Hukommelses Bus
Bus Type   SDR SDRAM
Bus Bredde   64 bit
Virkelig Hastighed   100 MHz
Effektiv Hastighed   100 MHz
Båndbredde   800 MB/s

Egenskaber for Chipset Bus
Bus Type   PCI
Bus Bredde   32 bit
Virkelig Hastighed   33 MHz
Effektiv Hastighed   33 MHz
Båndbredde   133 MB/s

Motherboard Producent
Firma Navn   Micro-Star International
Produkt Information   http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_list.php
Hent BIOS software   http://www.msi.com.tw/program/support/bios/bos/spt_bos_list.php,
Hvad det så betyder ved jeg ikke rigtigt, er der nogen der ved det? samt kan se hvad det evt. kan klare så ville jeg være meget glad.

Venligst Lesonal

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-04-03 23:45

Hej
Selvfølig har 600MHZ en begransning men min affaring med min pc er at den
bedste måde at tune sin pc på er ram ram ram jeg kan ikke leve uden ram giv
mig ram hvis man ikke lige vil skifte sin cpu ud,og så slå alt fra der ikke
er nødvæntigt uden at ødlægge udsendet for meget, man sidder jo i lange tider
og glor på skitet.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 01-04-03 23:50

Hej
Du kan godt køre 120 GB jeg kan ikke se nogle problemer med det.
Manse9933

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 01-04-03 23:56

Ok manse9933, ja det kan jeg jo gøre, ja og jeg ved godt at 600MHZ ikke er ret meget idag, men det var vildt sejt da jeg købte den for godt 3 år siden

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 02-04-03 00:02

Jeg ved ikke om jeg er helt forkert på den, men jeg mener at have hørt at Win98 og WinME ikke er så glade for mere end 512 mb Ram.
Check lige dit bundkorts manual for at se hvad bundkortet tillader. Mit bundkort (K7SEM) understøtter ikke mere end max 1024 MB Ram = 2 x 512 MB sd-ram pc 100/133 Mhz
m v h
HC

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 02-04-03 00:04

Hej manse9933, det lyder godt, vil det så sige at mit bundkort er rimligt i orden, og kan bruges nogle år til, altså med hensyn til opgradering ovs.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-04-03 00:05

Du kan sætte en ny cpu i dit bundkort måske på det dobelte af hvad du har nu
så kan du køre et par år i nu uden din pc bliver forpustet,Men det handler
meget om hvad du har kørende så som skygger under menuer og alt sådan noget,
sådan noget har jeg slået fra det gav mig en hastigheds forøgelse i hvertilfælde på 15 % der meget der suger kraften ud af cpu'en som ikke er nødvændigt.

Manse9933

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 02-04-03 00:07

ok catbody, det prøver jeg, men det er lidt volapyk for mig da jeg ikke er vildt god til at forstå sådan noget

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-04-03 00:08

Har du ikke en manual

Manse9933

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 02-04-03 00:14

Hej igen Lesonal;

Lad nu være med, at "stirre dig blind" på ren CPU hastighed! Det er virkelig er ikke alt.

Hvis du gerne vil hygge dig med spil ind i mellem, så er der egentlig 2 lyksagliggørende ting.
a) RAM
b) Skærmkort

Det første giver sig næsten selv, da det er et spørgsmål om ikke konstant at skulle læse/skrive til din harddisk for at gøre plads til nye informationer i RAM.

Den anden ting er, at du skal se på hvor belastningen ligger når du f.eks. spiller.
Din processor skal ikke lave meget knuseri omkring spillene, da den ikke er skræddersyet til grafiske opgaver - den er egentlig ganske dårlig til sådanne ting. Til gengæld er den beregnet til tal-knuseri.

Skal der spilles, så skal du have et godt grafikkort med megen selvstændig og hurtig RAM, samt en ordentlig grafikprocessor. Spil er i bund og grund et spørgsmål om, at knuse grafiske oplysninger til noget du kan se!

Du bliver nød til, at afstemme din konfiguration efter dine behov.
At stoppe en stor procesor i; hvis bundkortet kan klare det; er som at købe en Lambourghini - for bag efter og køre en tur i Bilka og købe ind! En frygtelig stor motor - men ingen plads til indkøbene!

Kig i manualen og se, hvilke processortyper dit bundkort understøtter - og hvor stor den kan være.
Se samtidig efter RAM typer der kan kommes i - og endelig kig efter evt. forbehold for typer af grafikkort.
Et umiddelbart gæt er, at du nok ligger næsten på max. af, hvad bundkortet kan klare. Udvidelse herefter hedder derfor Nyt bundkort, Ny processor, Ny RAM = Ny PC!
Alternativet er investering i et ordentlig skærmkort til underholdning. Hvad tror du der er billigst?

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-04-03 00:15

Jeg har en kamerat der køre WinMe med 1GB i sit bundkort uden problemer.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-04-03 00:24

Hej Smitty

Det kan vist ikke forklares bedre.Nu viljeg hoppe i kanen.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 02-04-03 00:28

Manse9933>> Win ME er altså ikke glad for mere end 512 mb ram, og under alle omstændigheder SKAL bundkortet også checkes for antal tilladte ramblokke, tilladte ram pr. blok samt max. ram ialt

m v h
HC

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 02-04-03 00:29

Hej igen Lesonal;

Her lidt "hardcore info" om motherboard K7T266 Pro2-U ( håber det er et sådan du har )
* Processor AMD Athlon, Athlon XP/Duran optil 2600 ( dvs. 1800 Mhz )
* RAM : 4 slots 184 pins DDR Dim PC2100/1600 DDR/SD Ram ( max. 2 Gb. )

Du kan altså godt skifte RAM type og processor; men stadigvæk! Hvad med et rigtig godt grafikkort?

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-04-03 00:31

Han har 512 og 64 så han må have to slots og har 512 i den ene så må han også
kunne have 512 i den anden.
Manse9933

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 02-04-03 00:36

Ok, Tak til jer alle, først, ja jeg sidder nok bare og gør mig helt mærkelig på alt det med manualer. Og nej jeg har ikke en manual på selve bundkortet, jeg har hentet et program fra en menget venlig "skriver/læser" her på siden, der hedderAIDA32, der giver mig de oplysninger jeg har skrevet. Klart nok skal der være rimelighed med det hele ogå med hensyn til HD. Med hensun til grafikkort har jeg et Nvidia på 32 mb, som jeg holder opdateret og som sagt 576mb sd ram, men ville gerne gøre lidt mere for "computeren" hvis man kan sige det.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-04-03 00:36

Så hvidt jeg kan se så skriver han at han har sdram.

Manse9933

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 02-04-03 00:41

Hej manse9933, Ja så SD-Ram, hvis det er bedre jeg er ikke super god til det med computer ord, men det kommer vel en dag.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-04-03 00:43

DDR ram er hurtigere end sdram.

Manse9933

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 02-04-03 00:48

Hej smitty, hvis du ikke er nået i seng, det skal jeg forresten også til, nå men det ser ud til at det er noget i den retning jeg har, men med hensyb til de ram blokke har jeg plads til 3 stk, som feks. kunne hedde 512+512+512, altså bare et eksempel det kunne i realiteten også hedde 3 gange 64.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-04-03 00:50

Hej jeg er heller ikke nogen supermand med pc'er men elsker at rode rundt i dem
så laver man en masse fejl som man så skal rette igen så lære man en masse
om skittet

Manse9933

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 02-04-03 00:54

Hej igen Lesonal;

Fortvivl nu ikke, men prøv følgende link
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=386&MODEL=MS-6593

Det er en produktoversigt på det bundkort jeg omtalte tidligere - og der kan du hente en manual.

Du kan skifte din RAM ( DDR PC1600 SDRam ) til den hurtigere DDR PC2100 SDRam
Du kan skifte processoren til f.eks. AMD Athlon Barton XP 2500 ( 1830 Mhx ) m. en FSB ( FrontSideBus ) på 333 Mhz.

Processor koster ca. 1.600,- og RAM koster ca. 550,- for Kingston value RAM

Altså ny processor + 2 * 512 Mb. RAM = 2.700,-

Med hensyn til nVidia skærmkort m. 32 Mb. RAM så synes jeg det er i underkantet til spil!
Et fornuftigt valg kunne være " 3D Blaster GeForce4 Ti4800SE TV-Out + Video-In " m. 128 Mb RAM for ca. 1.600,-

Personligt ville jeg vælge at starte med grafikkortet; men det skal du trods alt selv afgøre.
Måske kender du en, som et kort som ovenstående - og som du kan prøve at montere og se forskellen før du bestemmer dig for den ene eller anden - eller endda begge løsninger.

Fortvivl ikke! Det er et åbent forum, hvor vi prøver at hjælpe hinanden. Bare klø på med spørgsmål - men forvent, at du ind i mellem møder en kommentar med glimt i øjet.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-04-03 00:56

Så kan du altså have 1,5GB øv jeg kan kun have 1GB i min pc.
Nu vil jeg ta til drømme land,håber det har hjulpet lidt.

Manse9933

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 02-04-03 00:56

Hej manse9933, ja det ved jeg godt, sådan en har konen som hun sidder og arbejder på, det går hurtigt, men den er strengt forbudt for mig. Og samtidig ved jeg ikke om mit bundkort kan køre med DDR-Ram. Jeg har godtnok en ramblok mere men kun på 64 og der har jeg igen hørt at hvis det er af en anden tybe kan det være med til at sløve de andre ram, så det var kun fordig det var af samme mærke at jeg satte den på 64Mb ved siden af den på 512

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 02-04-03 00:59

.... i seng? Hvad er det lige det betyder? Jeg sidder og arbejder - og slapper ind i mellem af med lidt www.kandu.dk

Har lige set din kommentar, men som du kan se, så suste jeg rundt og fandt lidt forskellige priser, mv.

Du har 100% ret. Du har plads til 4 RAM blokke. Alle mulige kombinationer er mulige - bare max. ikke overstiger 2 Gb.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 02-04-03 01:04

Du har ret! RAM af forskellig type sløver maskinen. Her er laveste fællesnævner den afgørende.

Det optimale er at anvende kvalitetsram hele vejen igennem. F.eks. Kingston - da du her kan bestille RAM med samme typeID - og dermed være mere sikre på, at de enkelte blokke passer sammen i hastighed.

Undrer mig lidt over du skriver 3 RAM blokke! Det bundkort jeg; umiddelbart; kunne finde har 4 - men jeg kigger lige igen.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 02-04-03 01:04

Hej smitty, Tak for rådet, ja det lyder fornuftigt det du skriver, det må jeg lige sove på. Faktisk er jeg blevet ret overasket over 1, alle de gigtige gode svar jeg har fået, 2, og over at mit bundkort faktisk er sådan rimeligt ok, samt er blevet klogere på hvad det er for et.

Tak til alle
sov godt, Lesonal

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-04-03 01:04

Nej det skulle ikke være noget problem med forskællig mærker af ram typer i en pc,men det du har hørt er nok at rammen er kun så hurtig som den langsomeste ram blok,hvis en ram blok er langsommere end den anden så er det den langsomme der bestemmer hastigheden.

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-04-03 01:10

Jeg mener ram mærker.
Manse9933

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 02-04-03 01:12

Ok da, jeg troede lige at du skulle i seng, jeg har altså kun plads til 3, så lige nu kører jeg med en blok der er 512 af mærket Kingston (håber det er stavet rigtigt) og den anden på 64 også mærket Kingston. Jeg har godtnok en ramblok mere (64mb)men bruger den ikke da jeg ikke ved hvad det er for et mærke, men vil jo meget gerne have en klods mere på 512 istedet for de 64

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-04-03 01:13

SOV GODT ALLE SAMME.

MANSE9933<>

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 02-04-03 01:13

SÅ fandt jeg det endelig - linket til dit bundkort
http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=24&MODEL=MS-6330%20Ver5.0

Det ser helt anderledes ud - og faktisk ikke nær så postivt!
Godt nok kan det tage nogenlunde samme processor, men RAM er enten PC100/PC133 blokke på 168-dimm un-buffered.
Så er priserne for RAM følgende :
Kingston PC100 / 168 pins / 512 Mb. / 64 bit / 8.0 ns = 650,-
Kingston PC133 / 168 pins / 512 Mb. / 64 bit / 7.5 ns = 600,-

Du har idag PC100 RAM i - og PC133 giver da et lille løft; men ikke så pokkers meget!

Jeg holder nu fast i skærmkortet som det sted du kan få størst gevindst.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 02-04-03 01:25

Hej smitty, mange millioner tak, jeg har brugt virkelig meget tid på at finde ud af hvad det kunne klare/ikke klare samt hvad det var for et bundkort jeg har, det ved jeg så nu, selv om det ekke kan blive en hel "monster maskine" så kan den hvad jeg umidbart kan se godt klare lidt så den bliver sådan nogenlunde, men som sagt tror jeg også at jeg vil prøve det med grafikkortet. Og lige til sidst, nu er jeg jo helt vil med windows me som jo kører helt perfekt på denne her maskine, menville det hjælpe at skite styresystem med hensyn til spil mm, for det er min me ikke så vil med, ellers fungere resten.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-04-03 01:31

Xp Home edition er bedre til spil ud fra min afaring.

Manse9933

Kommentar
Fra : Lesonal

Dato : 02-04-03 01:34

Øh og så lige en aller sidste lille bitte ting, de ting der står under "software" man kan downloade, kan jeg gøre det uden at der sker noget ved det, for det er nogle ting som jeg med garanti kan sige at det mangler mit bundkort garanteret.

Ellsers mange tak for hjælpen alle sammen
og sov godt
Venlig hilsen
Lesonal.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 02-04-03 01:41

Hvad for software mener du,du skal da bare spørge løs man kan da foresætte i morgen jndtil du mener at du har fået det ud af det du har brug for.

Manse9933

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 02-04-03 13:33

Hej Lesonal;

Den software der er nævnt på hjemmesider til dit bundkort kan du roligt downloade.
Der er typisk tale om diverse utility programmer, samt opdaterede drivere og BIOS der passer til netop den hardware du har på dit bundkort.

Med hensyn til Windows version, så er der en ustandselig debat omkring tingene.
Mange synes XP er "Micro$oft gave til verdenen" - for den har sådan et smart udseende og bløde pastelfarver!
( Undskyld; men den skulle lige ud mellem sidebenene, da det er en ofte brugt begrundelse )

Personlig vil jeg til enhver tid foretrække Windows 2000 ( W2K ) selvom den har en brugerflade der er meget mere som som kender fra W98 og ME. Indeni er det noget helt andet! Der er tale om et klippe solid styresystem, som kan klare alle de opgaver jeg har mødt.

En ting du skal tage højde for er, om der findes XP drivere til alle dine ting! Mange gange kan man bruge en W2K driver - men absolut ikke altid. Sansynligheden for, at der er drivere til W2K er ofte større end til XP.
Som eksempel har der i et tidligere spørgsmål om dette været en kommentar, hvor en bruger har købt et Micro$oft rat til sine spil. Det kører uden problemer under W2K - men kan ikke fungere i XP! Derudover har XP på nogle PCer en tendens til at opføre sig noget uforudsigeligt. Det er absolut ikke alle HW kombinationer den kan lide, hvorimod W2K er langt mere fleksibel.

Håber dette gav dig en lidt bedre idé om tingene. ( eller bare noget mere og tænke over ....... )

/MVH Smitty