/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvilken harddisk
Fra : pedroso
Vist : 509 gange
200 point
Dato : 06-03-09 21:32

Hej! Jeg er blevet sat til at sætte ny harddisk i min mors computer. Men da jeg ikke har adgang til den vil jeg høre om der er et program man kan få hende til at køre som fortæller hvilken som passer. Lidt a la cpuz eller andre hukommelses testprogrammer.

Hvis ikke det er vejen frem, hvordan finder jeg ellers ud af hvilken jeg skal købe, uden at altså åbne computeren.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 06-03-09 22:02

Hvis det er en lidt ældre computer så skal du bare købe en IDE harddisk. Og hvis den skal være støjsvag så en IBM seagate. De kan fås til en rimelig pris på 250 GB eller mere. Sværere er det ikke. Når du skal sætte den i så finder du ud af om der mangler datastik, så måske skal du medbringe et ekstra datakabel. Strømstik er der garanteret nok af.

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 210 point
Dato : 06-03-09 22:24

Hvis hun går i enhedshåndtering kan hun se hvilken disk der pt. sidder i, så ved du hvilken type du skal lede efter bare ved at finde den model hun pt. bruger og Google :)

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 07-03-09 00:17

Hvordan finder jeg enhedshåndtering? Jeg har en engelsk version...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-03-09 00:23

Højreklik på This computer og vælg det aller nederste punkt på gardinet. Så vælg 3. fane og første punkt på den side er enhedshåndtering.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 07-03-09 00:26

Har fundet det. Det hedder Device Manager, og ligger i System...Hardware.

Så må vi se om mor kan finde ud af det også

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 07-03-09 08:08

Jeps på engelsk hedder det 'Device Manager' & derefter 'Disk Drives'
Der vil du (hun) kunne se eks. ST3320620A og ved at søge på google efter dette navn/modelnr kan du se hvilken type disk der sidder i.

Min eks. gav 'Barracuda 7200.10 Ultra ATA/100 320-GB Hard Drive' og et andet link fortalte mig det var en 3½", altså en gammel standard 3½" IDE disk med ATA/100 (PATA) stik.

Godkendelse af svar
Fra : pedroso

Dato : 07-03-09 09:08

Tak for svaret JegErHer.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 07-03-09 20:51

Du er velkommen, og selv tak :)