/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Undervisning / Spørgsmål
10  Balcanard 580
tysk
Fra : sumaiyya
Vist : 360 gange
25 point
Dato : 06-03-09 18:53

jeg ville gerne spørge jer om min oversættelse, som er ret vigtig.
jeg skal skrive om nazismens fasination. derfor vil jeg gerne komme ind på hitler jugend og hitler selv. Jeg har skrevet et par linjer, og vil gerne vide om det er oversat rigtigt.

Hitler slog neger, russer, jøder, kommunister, sigøjner og handicappet.
Hitler Jugend var en gruppe til børn. De støttede Hitler. De gik til det i sin fritid.

Jeg har oversat det til:

Hitler schlug Neger, Russe, den Jude, (komunister), Zigeuner und die Behinderung.
Hitler Jugend war eine Gruppe zu Kinder. Sie stützten Hitler. Sie gingen.....
så ville jeg også spørge om det hedder sie gingen zu eller für. om det skal være datid eller akkusativ. og når det hedder gik til det.. hvad skal det så være? es? eller das?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-03-09 19:41

Du må først lære at skrive dansk

Dit tysk er også helt galt.

Så galt, at det ikke er værd at rette på.

Man kan heller ikke skrive tysk ved en næsten ordret oversættelse fra dansk.

Hvordan slog Hitler dem , var det i hurtigløb .

Hvis det var ihjel, hedder det noget helt andet.

Kommentar
Fra : MicroAFA

Dato : 06-03-09 20:07

Hvilken klasse går du i?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-09 20:24

...sigøjnere og handicappede, det er vel flertal?

Hitler Jugend var en gruppe til børn.
hvorfor til ?

på dansk hedder det: en gruppe børn eller bare: de var børn.
Og så kan du jo også fjerne dit "zu" i det tyske

Og man går ikke til, man deltager...

Måske skulle du vælge et andet studie?
Gør det du er god til; det er i hvert fald ikke sprog...

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 07-03-09 09:44

Håber ikke du helt har mistet modet. Vi kan jo ikke vide hvilket stadie du står på, og skal derfor heller ikke dømme dig.

Men du spørger om akusativ og dativ.
Der er en hovedregel der hedder:
Er der bevægelse - så er det akusativ (dvs. det skal være en bevægelse fra et sted til et andet)
Er der ingen bevægelse - eller en bevægelse indenfor et afgrænset område, så er det dativ du skal bruge.

Held og lykke med dit projekt. Jo mere du øver dig, jo bedre bliver du med tiden.
amanda