/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Reol...
Fra : Danzerna
Vist : 1222 gange
20 point
Dato : 06-03-09 10:55

Hej.

Jeg vil gerne have lidt hjælp til to projekter jeg har gang i.
Jeg vil bygge en reol der er 35 cm dyb, 210 cm høj og 80 cm bred. Men der skal være et hul i bagbeklædningen af den fordi den skal stå udenover en radiator. Radiatoren er 20 cm dyb, 58 cm bred og 70 cm høj.
Hvordan skal jeg bære mig af med de t hvis jeg gerne vil have det gjort rigtig billigt i noget lyst træ jeg kan hvidoliebehandle?

Mit andet projekt er en lille reol til badeværelset der bare skal være hvid, men jeg vil jo gerne have den kan holde til at være et fugtigt sted. Hvilket materiale ville være godt dertil? Målene er h: 48 cm, b: 69 cm og d: 50 cm.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 06-03-09 11:18

Hvis reolen skal være 80 cm bred og radiatoren er 58 cm bred, så bliver der da ikke plads til meget reol på siderne !!!!

Desuden synes jeg det er en dårlig idé, st bygge en reol rundt om en radiator.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-03-09 11:54

Hvis reolen absolut skal stå der , er det pbedst at afmontere radiatoren. Den virker alligevel ikke med reol foran.

Plast er det materiale, som holder bedst i fugtige opgivelser.

Fineret træ er det dårligste.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-03-09 12:11

Du kan bruge MDF træfiberplade og male den.

Lave selve reolen - rammen rundt. Sæt den ind over radiatoren og mål fra alle kanter fra radiatoren ud til kanten af rammen/reoelen.
tegn op på bagbeklædningen med dine mål. Sav hullet ud og monter bagbeklædningen. Du kan evt. kave en ramme rundt om hullet i bagbeklædningen også og så bruge den del du skar ud fra bagbeklædningen.
Tag nu mål af hvor brede hylderne skal være der hvor radiatoren passer ind i hullet.

Brug MDF træfiberplade på badeværelset og mal den.

Du vil ikke kunne bruge radiatoren til opvarmning, når reoelen stå uden på.

God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : Danzerna

Dato : 06-03-09 12:44

Radiatoren er meget gammel med udvendige rør og kan ikke fjernes og skal ej heller bruges, derfor skal reolen være udenpå på. Den er i vejen og er grim men jeg forsøger at skjule den og bruge pladsen samtidig.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-03-09 13:59

MDFplade på badeværelset er sagen; spånplade vil derimod være en katastrofe. Grund pladen flere gange med noget olieholdigt, så er det næsten ligegyldigt hvad du færdigmaler med

Kommentar
Fra : sissebruel

Dato : 13-03-09 09:17

Byg af almindelig fyrretræ på badeværelset og mal eller oliér det til sidst. Med mindre der direkte kommer vand på, vil det holde fint.