/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Køb af ny PC
Fra : tjuel
Vist : 856 gange
400 point
Dato : 05-03-09 20:06

Hej!

Min gamle far skal have en ny PC.

Den skal kunne arbejde med følgende:

Word, excel o.lign.
Surfe på nettet - almindelige hjemmesider (nyheder, webbank)
Vise `digitalbilleder.

Da min far er syg og ikke har nemt ved nye ting, så vi jeg satse på at køre XP. Såvidt jeg kan se kan man nedgradere fra nogle versioner af Vista.

Hvilken processor, harddisk, grafikkort og ram skal den minimun have for at levetiden er 4-5 år?

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 05-03-09 20:12

Hvid pris arbejder vi med ?
Bedste bud er en tilbuds PC er Bilka/Aldi osv.

Vista er ikke svært at lære, eller anvende.

De PC'er der kommer på tilbud er ok maskiner til den dødeledige dansker.

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 05-03-09 20:13
Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 05-03-09 20:22

Min kone fik PC med Vista i sommer og hun er overhovedet ikke overbevist om at det er bedre. Der er nogle gode funktioner i det, men ikke noget min far vil få noget ud af. Han bliver bare forvirret.

Jeg er villig til at betale de ekstra kroner for at kunne bruge XP, for hvis han ikke kan finde ud af det, så er jeg hotline og det har jeg faktisk ikke tid til.

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 05-03-09 20:26

Hvis man skal bruge com'en til alm ting. er Vista meget meget let.
Men hvis man er groet fast i XP, eller ikke har anvendt det endnu, og kun arbejdet med XP, kræver det lige lidt.

Kan dog godt lige Vista.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-03-09 21:32

Jeg vil lige høre hvor i bor? På sjælland eller?

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 05-03-09 22:07

vestjylland

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-03-09 22:17

Så henvend dig til Midtdata, jeg har selv fået bygget en PC hos dem og min var en luksus PC. Du kan godt få en billig PC der. De har butik i Viborg.

http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?goto=forside&mainfunc=link

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-03-09 02:37

Du kan stadig købe computere med XP installeret, her et eksempel fra Midtdata som Granner01 anbefaler, du kan bestille den og selv afhente i Viborg: http://www.midtdata.dk/asp/index.asp?varernr=H2019-REV006XP&goto=productinfo&mainfunc=link
et andet eksempel fra Getmore: http://www.getmore.dk/Product/Lenovo/10/1011/SDC71MD.html
og så ville jeg vise et link til min foretrukne computer butik, men der er problemer med at søge på siden lige nu, du kan selv klikke på MS XP under Operativ system oppe til venstre, og så klikke på Søg: http://www.computersalg.dk/gruppe.html?SamleMenuID=24&gruppe=87&sort=4
du behøver overhovedet ikke være nervøs for at købe på nettet, supporten er mindst lige så god der, som hvis du er i en fysisk butik, måske også bedre fordi der nogen bedømmelser på nettet som de forskellige forretninger er meget interesserede i at ligge højt placeret i

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 06-03-09 08:30

Hej!

Midtdata lyder til at være fine, men de får da også nogle dårlige anmeldelser.

Er der virkelig ingen som har forslag til specifikationer for den nye pc.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-03-09 10:17

Nedenstående er alle UDEN styresystem !

Priserne starter ved 2.995 kr. dertil kommer styresystem : Win. XP ( 659 kr.)
http://www.mm-vision.dk/produkter/visvare.asp?action=vis&varenr=7853&menu=notebook
………………………………………………

http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99100&type=pcsystem

Bundkort : Gigabyte GA-74V AM2 motherboard
Køler (CPU) : Artic Cooling Alpine 7 Xtreme køler
Hukommelses ram : Kingston 4 GB DDR2 PC6400 RAM DualChannel
Harddisk : Maxtor 500GB harddisk S-ATAII 3Gb/s Fluid
Grafikkort : ATI Radeon grafikkort (Vista Aero klar)
Strømforsyning : Rasurbo 500W ATX
Lydkort : 8 kanals HD Audio RealTek (SoundBlaster komp.)
Discdrev : Sony S-ATA 20x DVD-brænder +/- Dual layer
Netkort : 100/1000 Mb/s Gigabit Realtek

alle data kan ændres / tilpasses efter ønske,

data er mere end rigelige til dette brug :

Citat
Den skal kunne arbejde med følgende:

Word, excel o.lign.
Surfe på nettet - almindelige hjemmesider (nyheder, webbank)
Vise `digitalbilleder.

http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&menu=computer&varenr=99151&type=pcsystem

http://www.mm-vision.dk/produkter/vispcsystem.asp?action=vis&type=notevision&menu=notebook&varenr=99632&gruppe=PCnotevision

……………………………………………

Nogenlunde det samme her :
http://fcomputer.dk/

http://fcomputer.dk/index.php?show=menu&submenu=&menuid=408&sublink=&mshow=&linkid=408&specialsys=251
.............................................

markedet 'flyder' med gode brugte f.eks.

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59009907

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59096428

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-03-09 12:22

http://www.bjtrading.dk/shop/default.asp

Denne maskine er lige til din far tjuel. Styresystem, er WIN-XL er stabilt nok til din far, til hans brug!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-03-09 14:41

Citat
Er der virkelig ingen som har forslag til specifikationer for den nye pc
alle forslag fra os har de nødvendige specifikitioner, de krav du stiller (Word - Exel - vise billeder - gå på nettet) kan alle nutidige computere opfylde

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 06-03-09 16:06

Til ovn

Jeg kan sagtens forestille mig at alle jeres forslag kan opfylde kravene, men jeg er stadig ude efter konkrete specifikationer.

Den sidste pc min far havde blev faktisk udstyret med ekstra ram og lidt ekstra harddisk, så den var bedre end standarden på dette tidspunkt. Alligevel løb den hurtigt tør for ram og dette skyldes ene og alene kravene fra XP.

Min erfaring er at hvis man tænker sig godt om, så kan man godt få en pc til at have en levetid på 5-6 år, men ikke hvis man køber laveste fællesnævner.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-03-09 23:34

Der er da specifikationer i begge de link jeg kom med først, den fra Midtdata ruller du lidt ned på siden, og kan se at der er monteret 2GB DDR-2 RAM, så der løber du ikke ind i problemer, 160 GB SATA harddisk burde også være stor nok, grafik kortet sige ikke mig noget men du kan læse mere her: http://www.intel.com/products/chipsets/gma950/index.htm alt i alt mere end rigeligt til de krav du skrev.
I linket fra Getmore, ruller du lidt ned og klikker på Udvidet, der gemmer specifikationerne for den maskine, den har næsten de samme specifikationer som den anden fra Midtdata.Nu virker siden fra Computersalg og de sælger den samme som Getmore, men 200 kroner billigere: http://www.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=768541&SamleMenuID=24&gruppe=87&Extended=&SiteID=1&Show_description=0&serie=&producent=Lenovo
Disse computere kan sagtens holde mere end 5 år, med mindre at en eller anden hardware dims går i stykker, og det kan ingen computer sikres imod uanset pris

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 07-03-09 06:51

nej, hvor er vi alle dovne (undtagen sønnen på 4 mdr på min arm som var vågen før 6 ). Jeg er så doven at jeg ikke vil kigge i links og derfor spørger om konkrete specifikationer.

Nu vil jeg opsummere og håber at I vil svare ja, nej eller måske noget andet, men undlade alle specifikationerne.

Processor: Intel Pentium dual core. Nogen af jer har foreslået celerom. Er det ikke forældet?
Harddisk: Alt over 100 GB
Ram: Minimum 2 eller måske 3-4.
Grafikkort: er det iorden med integreret? Bruger dette ikke ram så?

Putter lidt flere point på i håb om flere svar.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 07-03-09 09:39

Nu skriver du
>Word, excel o.lign.
>Surfe på nettet - almindelige hjemmesider (nyheder, webbank)
>Vise `digitalbilleder.

o.lign ? går du efter en 32bit XP eller 64bit ?
Hvis du vælger 32bit så køb 4GB ram det er hvad 32bit kan trække og ram er billigt

Surfe på nettet kraver kun en netkort det har alle maskiner nu om dage :)

Vise `digitalbilleder. > sæt en 1TB disk i den er billigst på kr. pr. GB, og han vil ikke løbe tør

Integreret grafikkort er ok til hans brug (tror jeg vi ved jo ikke hvad der ligger i o.lign), men Kontor programmer arbejder ikke med 3D og da du vil bruge XP og ikke Vista skal grafikkort ikke bruge rat meget ram give den 256MB, XP 32bit kan alligevel ikke bruge 4 GB helt så..
Integreret grafikkort har heller ikke blæser :)

CPU: dual et eller andet (AMD / INTEL) er fint, men igen da vi ikke ved hvad der ligger bag 'o.lign' er det svært at komme med anbefalinger.

Med andre ord levetid 4-5år, ja hvis du ikke opgradere så er det jo kun disk plads som kan løbe tør så 1TB eller 1½, så skal han ha rigtig mange digitalbilleder før at maskine ikke kan holde de 4-5år.

Personligt med disse krave ville jeg købe en mærkevare maskine med XP & Recovery inkl. Office 2007 Home license, disse kan stadig købes med XP licenser, og der vil ikke være problemer med ominstallation grundet SATA disk driver mangler, da der er en Recovery med til reinstallation.

Kommentar
Fra : tjuel

Dato : 07-03-09 10:01

o.lign. er programmer som ligner word og excel, dvs. tekstbehandling og regneark. Ikke andet.

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 07-03-09 10:37

Hej

Jeg har en pentium 4 pc med 3 ghz processor, 2GB ram, 250 GB harddisk, Inkl fladskærm, dvd rom og brænder, komplete sæt for 2800 kr. den kører med windows xp og er ca lidt over 1 år gammel.
den kan afhents i ROSKILDE OMRÅDE.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-03-09 12:29

Det er et godt køb det pk2dk99 kommer med. Jeg ville købe den hvis jeg manglede en.

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 400 point
Dato : 07-03-09 20:50

Så kan du næsten købe hvad du vil af nyt og det vil være ok, ja selv maskinen som pk2dk99 skriver om som er et år gammel.
Men udvider du med Dual Core, 4 GB ram & 1TB disk kan jeg ikke se hvad som skulle kunne give dig problemer til Internet, DigitalBilleder & Office.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 08-03-09 10:15

Jeg købte denne her i efteråret hos Aldi - den er med XP, alle nødvendige programmer er installeret, og selvom den er lille, er tastaturet godt at skrive på. Derudover har den usb, kortlæser webkamera mm.

Aldi har den igen fra onsdag d. 11. til kr. 2.799 se her:

http://www.aldi.dk/OFFER_DK_COMP/OFFER_11/OFF01.SHTML

Godkendelse af svar
Fra : tjuel

Dato : 09-03-09 22:01

Tak for svaret JegErHer.

Købte maskine med Intel E7400, 4 Gb ram og 250 mb harddisk i en lokal edb-forretning som jeg har fået anbefalet.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 10-03-09 21:45

Lyder som en god maskine, og det er kun diskplads som er lidt lav, men det er kun hvis han får mange billeder eller et nyt godt digital kamera = mange Mpixel ~ Mange MB pr. billede.

Selv tak