/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Antal stikkontakter pr. rum?
Fra : MWI72
Vist : 8117 gange
20 point
Dato : 05-03-09 19:25

Jeg er ved at fraflytte en ældre lejlighed med få stikkontakter og er blevet pålagt at få lavet et ELsyn. Jeg har læst, at det siden 1985 har været lovpligtigt, at der skal være én stikkontakt pr. 4 km2. Men gælder det kun ved nybygning, tilbygning og ombygning, eller gælder det også, når jeg blot fraflytter?

MWI

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 05-03-09 19:29

Det er kun ved nybyggerier, i øvrigt er det en stikkontakt pr. påbegyndt 8 m2

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-03-09 19:36

Citat
én stikkontakt pr. 4 km2

Det bliver noget af en forlængerledning til fjernsynet

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 05-03-09 20:18

Vrøvl Teil, han kan bare sætte fjernsynet ved stikkontakten!

Jes

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-03-09 20:27

så må vi håbe lænestolen er i nærheden
4 km2 er et stort rum

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 20 point
Dato : 05-03-09 20:40

Stærkstrømsbekendtgørelsen siger:

801.53 Antal stikkontakter

Antallet af 250 V stikkontakter i den faste installation skal mindst være som følger:

Lokalitet

Antal stikkontakter

Beboelsesrum samt entreer, gange, grovkøkkener, bryggerser og hobbyrum

1 for hver påbegyndt 4 m² gulvareal.
Der kræves dog ikke mere end 8 pr. rum.

Køkkener

Kogenicher

Badeværelser

1 ud over eventuelle shaverstikkontakter (medmindre badeværelset er så lille, at bestemmelserne i kapitel 701 udelukker anbringelse af stikkontakter).

Note Til beboelsesrum henregnes opholdsrum, soverum, spiserum og lignende rum, herunder gildestuer.

Vedrørende beregning af antal stikkontakter i boliger, hvor køkkenet er en del af et større rum, se bilag A til kapitel 801.

De angivne 250 V stikkontakter i køkkener skal fordeles på mindst 2 lysgrupper.

Stikkontakter, der er placeret højere end 2 m over gulv, samt stikkontakter, der er beregnet for tilslutning af stationære brugsgenstande, er ikke inkluderet i kravene i ovennævnte tabel.

Stikkontakter skal anbringes med så stor indbyrdes afstand, som det er praktisk muligt.

Se evt. selv: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=25862

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 05-03-09 23:19

Inden du fraflytter..? Betyder det at du er lejer.?
Udlejer står for vedligeholdelse af fast installation inkl. et eltjek.

Elinstallationen skal være lovlig efter gældende regler på udførelsestidspunket (med få undtagelser som f.eks HPFI krav.)

Hvis man bygger om skal installationerne generelt opdateres til gældne regler på tidspunktet.

Det er ejeren af installationen der har ansvaret for at installationen opfylder gældende lovgivning.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-03-09 00:54

du kan tage det helt roligt. de eneste steder der kan være nået at komme efter er hvis du har udbygget efter (1985) eller lavet nyt køkken eller bad efter (2003) samt at der er opsat HFI eller HPFI.
antal stikkontakter gælder kun udbygning eller nybyg
for køkken at der er 2 lys grupper og min. 3 frie stikkontakter i køkkenet
min. 1 stikkontakt på wc med mindre rummet er for lille 2m2 (gælder kun hvis det er total renoveret og der er ændret på installationerne wc - gulvafløb i forhold til (oprenligt) eller er det kun en udskiftning af fliser mv. og der gælder det så ikke
og til sidst er det 1 stikkontakt pr. påbegyndt 4 m2 og 1 lysgruppe på 50m2 (gælder ny - udbyg)

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-03-09 07:33

Det gælder ikke når du blot fraflytter. Jeg har selv haft et elsyn i en lejlighed fra 1930 der ikke var renoveret.
Det jeg skulle lave om, var at der manglede rossetter i stukken og så havde en nød sat en ulovlig ekstra gruppe op i målerskabet (før mig).
Den lejlighed jeg overtog manglede dækplader på stikkontakter, nogen var ikke fastgjort i væggen. I vådrum stak ledninger udækket ud af væggen (lad være med at pille lamper ned). Desuden var der fejl på el så meget få kontakter virkede. Det sidste kunne jeg ike bevise at forrige ejer viste, men de andre ting fik jeg en kompensation for.
Det gode ved el-syn er at du så ikke hænger på noget efterfølgende.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-03-09 15:57

jomfruane: Det gode ved el-syn er at du så ikke hænger på noget efterfølgende.
det gør du stadigvæk det er en stikpøvnings kontrol installatøren udføre

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-03-09 16:23

Nej det er en time lang gennemgang af hele installationen. I andelsboliger som jeg har solgt og købt har det forholdt sig som jeg skrev.

Jeg har det sort på hvidt

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 06-03-09 16:23

rotw >
Citat
eller lavet nyt køkken eller bad efter (2003)

- Du mener vel 1 juli 2001. Detalje

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 06-03-09 18:13

overgangsfasen trådte i kraft fuldt ud i 2003

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 07-03-09 09:21

ja man ska jo trække den så længe man kan

Godkendelse af svar
Fra : MWI72

Dato : 08-03-09 14:40

Tak for svaret.