/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Bæredygtigt jagt.
Fra : centerpoint
Vist : 807 gange
100 point
Dato : 05-03-09 10:19

Vi jægere fik i forbindelse med vildtindberetningsskemaet en pjece fra Skov & Naturstyrelsen.
I denne pjece, kan der bl.a. læses en artikel med overskriften "Befolkningen er positiv overfor for etisk jagt" (på side 4 - hvis nogen skulle være tvivl)

Når man læser artiklen kommer man til et afsnit hvori der der står - jeg citerer "Overordnet kan det konstateres, at der er en overvægt af positive holdninger - vel at mærke når jagten drives etisk og forsvarligt på et bæredygtigt grundlag"...citat slut.

Bæredygtigt grundlag? I min optik, er et bæredygtigt grundlag: At der afskydes det antal fugle, hare, råvildt som jagtreviret kan bære - altså man høster af overskuddet. Er der ikke noget overskud må man frede den vildart som er kommet i "klemme".

Men er det bæredygtigt jagt, at sætte tusindvis af fasaner og agerhøns ud i naturen for derefter at skyde dem - og næste år sætte lige så mange ud og skyde dem? Det har ikke meget med bæredygtigt jagt at gøre.

Spørgsmålet lyder til jer jægere: Hvad er bæredygtig jagt i jeres øjne ?

Kommentar
Fra : Sandhedsvidnet

Dato : 05-03-09 15:22

Bæredygtigt jagt skal optimeres, derfor skal der ses lidt mere dybt i kortene, når vi taler udsætning af fugle i stor stil.
SHV

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-03-09 16:16

Min kone plejer altid at sige, at "man skal lade "det" falde som ikke selv kan stå", og oversat til dagens emne, må det vel betyde, at vil man om 100 år stadig se fasaner i den danske fauna, så skal der udsættes fugle. Det samme gælder agerhønsene, som snart er en sjælden fugl mange steder i Danmark.
Hvis der skulle være den fornødne alvor i projektet, så burde jagten på udsatte fugle reguleres efter revirets størrelse og efter antallet af udsatte fugle. Udsættes der f.eks. x- antal fugle i 2010, så må der kun afskydes x:10 individer - altså en tiendedel.
Og bemærk venligst: Jeg har kun udtalt mig om fasanen og agerhønen.
I øvrigt er det røvkedeligt at skyde fasaner og agerhøns, som generelt flyver i en lige linie fra punkt A til Punkt B. De pynter naturligvis på farvefotografierne fra paraden -men tjener åbenbart kun til at udfylde behovet for en fritidsinteresse blandt ejere af stående hønsehunde.
Godt det ikke er nødvendigt at udsætte duer og krikænder. Det er nemlig jagt der batter - for jægere med gode skydefærdigheder.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 05-03-09 18:04

Citat
Hvad er bæredygtig jagt i jeres øjne ?

Det er vel en privat sag--eller forsøger I at lave Kandu om til et debatforum

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-03-09 18:09

Næ, næ - dabj. Det er ikke en privat sag og bliver det aldrig. Hvis du er jæger, er du - som vi andre - underkastet en lovgivning som også omfatter et etisk regelsæt, som du pinedød skal rette dig efter.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-03-09 18:23

Hvis der nu var agerhøns på mit revir - og naboen gang på gang forvaltede bortskydningen efter hans private skøn, og naboerne finder, at bortskydningen på sigt vil udrydde agerhønsene, så kan du stole på, at der vil blive grebet ind med lovlige midler gennem vildtkonsulenten og de jagtlige organisationer. Så kan naboen lære, hvad bæredygtig jagt er - sådan socialt set.
Og hvad er der i vejen med en debatside? Nogle bliver trods alt klogere ved at kommunikere med andre.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 05-03-09 18:32

Hej dabj.

KANDU Konceptet er vel at stille spørgsmål om dit og dat.??
Hvad er der galt med spørgsmålet ? Ingen tvinger dig til at svare hvis du ikke har lyst.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-03-09 18:36

Det er jo derfor man har oprettet f.eks. kronvildtforvaltninger. Det nytter ikke noget, at et eller andet konsortium vil have valuta for pengene og derefter skyder revl og krat af dyrene. Den går ikke. Det samme gælder sådan set alle vildtarter. Der skal tages hensyn til en bæredygtig bestand - og den enkelte jæger skal ikke selv have lov til at forvalte på må og få.

Kommentar
Fra : HFranzen

Dato : 05-03-09 19:49

Der skal ikke udsættes fugle overhovedet, kan de ikke klare sig i den danske fauna er det bare ærgeligt
HF

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 05-03-09 21:16

For mig er bæredygtig jagt, ikke at beskyde en art hårdere end arten kan bære. For mig har massiv udsætning af fugle ikke meget med jagt at gøre. Når man høre om at en person måske skyder 20-30 fasaner på en dag, jeg har sådan set ikke noget problem med det, fasanen har haft det langt bedre end alternativet, en industri kylling. Jeg kan bare ikke se den store spænding ved en jagt, hvor det eneste man bidrager med er en slat penge, og hvor man så får anvist en post at skyde fra. For mig er jagt at kende trækruterne, at kunne skjule sig, at kunne lokke fugle til o.s.v.
Jeg synes ikke man skal afgøre kvalitet og sværhedsgrad af en jagt på skydefærdighed. En af mine farvoritter, er at pyrche sig ind på en krage i et træ med jagtgevær, Er det nem jagt, nej overhovedet ikke, er skydningen svær, det kan man vist ikke sige, er det etik korrekt, det må være op til den enkelte, jeg kan ikke se problemet.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 06-03-09 12:01

Der er slet ingen tvivl om, at opdrættede fasaner og agerhøns har haft et langt bedre liv end de hormompumpede 1700 gram kyllinger der bliver smidt ud i forretningers kølediske.

Jeg har heller ikke som sådan, noget imod store godsjagter med fugleparader på 500 + Jeg vil bare ikke deltage i jagterne. Det vil jeg ikke, fordi jeg synes ikke det har meget med jagt at gøre - heller ikke i ordets "jagt" oprindelige betydning.

Jagt i min optik - og sikkert også for de 97% andre i befolkningen der ikke har jagttegn, er jagten på vilde fugle, hare, kaniner og klovvildt der overlistes med jægerens snuhed rigtig jagt - også i ordets bogstaveligste betydning. Samtidig er det en jagtform, der spiller på hele følelsesregistreret, både hvad angår spændingen ved jagten og respekten for det individ jægeren med held og snuhed kan nedlægge. Glæden er derfor dobbelt så stor under tilbedredningen og selve middagen.

Det er en jagtform som kan forsvares, både etiks og moralsk. Det er også en jagtform flertallet af befolkningen vil bakke op om.

Accepteret svar
Fra : TheRealDeal

Modtaget 100 point
Dato : 06-03-09 15:57

Kære alle

Kan en bestemt fugleart ikke overleve eller er ved at uddø i den danske fauna, er det bare ærgeligt.
Lad os tage agerhønen, hvem råber mest op om lige netop denne fugl, det er hundesportsfolket og hvorfor, fordi den stort set bliver brugt til markprøvearbejdet hvad enten det er forår eller efterår og for at hundesportsfolket kan være sikre på der er lidt fugl på et givet terræn, må man stort set udsætte et vist antal agerhøns.
Indfør flere områder med sprøjtefri zoner og betingelser som den kan leve under, vil man ikke det, må man tage konsekvensen af beslutningen og ikke masse udsætte en bestemt fugl.
Kan det være rigtig at den skal bevares for enhver pris, til lige netop dette formål, hundesport, nej fred den fordi den er i tilbagegang og indfør jagt på andre arter der i fremgang, det er det der for mig er bæredygtig jagt.

The Real Deal

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 06-03-09 17:17

Sådan!!!

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 07-03-09 01:18

Til de kloge hylere som ved alt:

Følg dette link og husk lyd: http://www.youtube.com/watch?v=hj1QzO6OsIo&feature=related

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 07-03-09 08:40

bb1 Hvad har det med bæredygtig jagt at gøre, Kan du ikke bare enten give et sagligt svar til spørsmålet eller lade være med at skrive.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 07-03-09 13:34

Bette Bent's personfnidder gider vi ikke at høre mere på.
Jeg har blacklistet fjolet i denne tråd.

Godkendelse af svar
Fra : centerpoint

Dato : 10-05-09 09:05

Tak for svaret TheRealDeal.