/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Tummerum eller Trommerum
Fra : svendgiversen
Vist : 3434 gange
74 point
Dato : 04-03-09 12:29

Jeg skulle til at skrive i et andet spørgsmål: Jeg fortsætter min egen tummerum...
Men nu siger min nabo, der er fynbo, at det hedder trommerum?

Så jeg forsætter min daglige trommerum med at spørge:

Hvad er rigtigt?
Tummerum, Trommerum eller noget helt tredie...

Hvorfor siger man sådan??
Har tummerum mon noget med tomt rum eller tumle rundt/omkring, eller...
Har trommerum noget med trommer at gøre, eller hvad.

Og hvor stammer udtrykket fra???
Tyskerne har jo meget med: "Runt Herum", er det mon af Germansk oprindelse.
Er der nogen kendte citater med udtrykket der bekræfter oprindelsen...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-03-09 12:44

Det hedder trummerum
Citat
trummerum el. tummerum subst., -en
en vanepræget, dagligdags rutine

taget herfra http://home19.inet.tele.dk/gamleord/

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-03-09 12:49

Det kan selvfølgelig som skrevet også hedde tummerum

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-03-09 12:51

Hej ifølge Etymologiordbogen er trummerum en omdannelse af tummerum som betyder:fritid, uvirksomhed, ro, ensformighed, trædemølle; ældre nydansk tom-rum

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-03-09 12:54

Prøv også at læse forklaringen her på tummerum ( jeg kan ikke kopiere fra siden)

http://runeberg.org/display.pl?mode=facsimile&work=salmonsen/2/23&page=0919

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-09 13:22

Især den sidste tror jeg på, altså oldnordisk dobbelt betydning: "roligt rum", senere: "tomt rum"...

Og det passer mig fint, at det ikke noget med naboens trommer at gøre.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-09 13:36

jeg husker det som Trommerum - altså rummet hvor der bare trommes.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-03-09 14:32

Trummerum er det eneste rigtige

..som bentjuul: http://home19.inet.tele.dk/gamleord/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 04-03-09 14:43

Tummerum tror jeg kun er medtaget for de lydordsbeslægtede: Bommelum og Tummelum(-s).

Ps. Læg liiige mærke til, at der er "tryk" på sidste stavelse: -rum

Det har intet med rum (..i betydningen; værelse, stue eller 'verdens-rum'), at gøre

Det er nærmere beslægtet med: Rumle/Rummel

..altså et slags Onomatopoietikon: http://da.wikipedia.org/wiki/Onomatopoietikon

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-09 14:58

Nu må I se at blive enige...

Jeg tror stadig mest på det rolige tomme rum?

Runeberg er vel ikke fuld af fejl??

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 74 point
Dato : 04-03-09 15:10

Dette ord har også været "oppe" i Sproghjørnet i P4 - her er hvad sprogmagisteren svarede:

Fritiden er en trummerum

At lediggang er roden til alt ondt, har de fleste hørt, men man kan lægge meget forskelligt i det gamle ordsprog. I en gammel hævdvunden udlægning betød det, alt andet end arbejdstid er af det onde.

For den tid man ikke arbejdede var tom - indholdsløs. Og den tomme tid var det samme som det tomme rum, og så er vi tilbage til "tommerum", som er en tidlig version af det begreb, vi i dag kalder for trummerum.

Det forklarer sprogmagister Ole Lauridsen, som svar på et spørgsmål fra en lytter. Spørgsmålene får vi på mailadressen sproget@dr.dk, indtalt på telefonoptageren på 70 20 21 30 eller med papirbrev til Sproghjørnet, DR Århus, 8200 Århus N
http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Sproghjoernet/Denne+uge+i+Sp/2007/09/24201609.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-09 15:21

Antal hits ifølge: MSN google

daglig trummerum 44 152
daglig trommerum 5 10
daglig tummerum 0 1

egen trummerum 15 142
egen trommerum 1 2
egen tummerum 1 5

Så i dagens "net" Danmark, er det helt klart trummerum der anvendes mest.
Dermed være ikke sagt at det ikke tummerum der er det første, oprindelige benyttede ord?

Hvorfra skulle trummerum så stamme??
(i hvert fald ikke fra trommer, ikke meget "ro, ensformighed, trædemølle" ved trommehvirvler).

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-09 16:17

Jeg havde ikke set HelleBirgitte' s sidste indlæg da jeg kommenterede min net analyse...

Det burde nu være helt klart at det i dag hedder trummerum, men at oprindelsen er tomt rum, (uden r, der nok er kommet med af fonetiske årsager; hvor det andet r smitter af...).

Og det har intet hverken med trommer eller rumlen at gøre.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-03-09 06:45

Jeg gir' mig: Det lyder sandsynligt, at trummerum kommer af 'tomrum'.

Dagens trummerum = dagens tomrum = inaktivitet/ensformighed.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-09 11:05

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-03-09 13:34

Selv tak - det var sjovt at være med til at finde forklaringen