Du skal bruge følgende effekt til din trailer :
Bremselys : 2 x 21W = 42W
baglygter : 2 x 5W = 10W
Blinklys (i tilfælde af havari funktion med blink i begge sider) 2 x 21W = 42W
Total = 94W
Altså skal der dimensioneres til mindst 100W.
Ohms lov siger : strøm = effekt / spænding
Altså er nødvendig strøm ved 12V : I = 100W / 12V = 8,3A
Selvom der sættes en konverter fra 6v til 12v på, skal man stadig bruge den samme effekt. Ohms lov gælder stadig, selv om vi ændrer spændingen :
Altså er nødvendig strøm ved 6V : I = 100W / 6V = 16,7A
Nu er en spændings konverter desværre ikke særlig effektiv. Den har et ret stort knonverterings tab i form af spildvarme. Det er altså effekt, som bliver til spildstrøm. Det skal OGSÅ tages fra de 6V, da det jo er det eneste der føder installationen.
Som tommelfinger regel regner man med en effektivitet på højst 75%, dvs en fjerdedel tabes i varme. Altså må vi hive en fjerdedel ekstra strøm ind i konverteren, for at være sikre på der stadig kommer de brugbare 100W ud på 12V siden.
Du skal hermed på 6V siden bruge mindst 16,7A + (16,7A / 4) = 20,8A
Konklusionen er derfor, at du skal have mindst en 125W (= 20,8A x 6V) konverter fra 6V til 12V.
Den skal være tilsluttet via en sikring, for at brandsikre ledningen.
Sikringen skal være så tæt som muligt på batteriet, og skal tydeligt kunne ses og genkendes af syns mekanikeren.
Den skal altid passe så præcist som muligt til det maksimale strømforbrug. Dvs. i dette tilfælde 25A.
Og det var jo bare fremskaffelse af 12V med strøm nok ...
Nu skal vi have kopieret lampefunktionerne fra 6V siden over på 12V siden ...
Langt det nemmeste er at finde 3 relæer, med enkelt sluttekontakt, og arbejdsspole som arbejder på 6V.
Herefter lader man de oprindelig 6V baglygter i bilen trække et 6V relæ til hhv. bremselys og hvert sideblink. Man sætter da relækontaktens ene side til de 12V og den anden side ud til trailerstikket.
Baglyset kører man ud direkte fra de 12V, da vi jo skal have lys på altid uanset nu om dage ...
Jeg har ikke nævnt det nogen steder, men det er underforstået, at stel (minus) siden på både 6V og 12V forbindes sammen.
Nu har du et trailerstik, som passer til alle almindelige trailere, og der er nu kun tilbage at sørge for at din veteran er i orden, med et forsvarligt monteret træktøj.
Det skal herefter ikke være noget problem at få det godkendt til synsfri sammenkobling.