/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
6 volt om til 12 volt
Fra : maryFlop
Vist : 5754 gange
339 point
Dato : 03-03-09 16:30

jeg har en veteranbil med 6 volts anlæg
jeg søger en omformer der laver 6 V om til 12 V,da jeg skal have synsfri sammen kobling .
det må kunne lade sig gøre da man jo kan lave 12 V om til 22o V
håber der er een ,der har erfaring i dette.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-03-09 17:02

Hør med THansen eller anden tilbehørsforretning.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-09 17:10

Du bliver nok nødt til at ændre hele elsystemet, da du jo også skal have bremse-, blink- og stoplys til at virke.
De fleste gamle biler kan udskifte 6 volt dynamoen til en 12 v eller 12v generatror.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-03-09 17:11

En veteranbil med synsfri sammenkobling

At få de 6V til at blive 12 er nok dit mindste problem... mon ikke det var nemmere at læve "hængeren" om til 6 volt - det kræver kun skift af pærer....

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-03-09 17:20

Hvis du mener det er løsningen, så er den her, - på danskside:
http://www.s-e-t.dk/Produkter/4_main_dc-dc_converter.htm

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-03-09 17:24

Men jeg ser at den de umiddelbart har på siden kun har effekt på 7 Watt. så der kommer du ikke langt, men er du god til det engelske, så GOOGLE på 6/12 konverter.

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 03-03-09 17:44

stilkene: den konverter giver 7 AMP ! det er vel 7 x 12 = 84 watt eller er det mig der er forkert på den.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-03-09 18:22

6 til 12 volt:
Type: Ind/Ud
converter Indgangs område
i volt DC Udgangs spænding
i volt DC Udgangs strøm
i ampere Galvanisk adskilt Standby forbrug
i mA Dimensioner
i mm.
Step 6-12 6/12 5-10 12,0 7 Nej 10 99×88×49
Den som jeg lige så har ovenstående specifikationer,Den står et stykke nede på siden, og så retter jeg lige til 7 amp i udgang. men du kan også kontakte firmaet, og jeg er sikker på at de vil hjælpe dig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 03-03-09 18:30

Det får du aldrig godkendt til synsfri sammenkobling

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-03-09 18:50

Citat
En veteranbil med synsfri sammenkobling
Volvo 210 Regnes for at være veteranbil.
Og sådan en har jeg da fået synet med synsfri sammenkobling...............endda en trækkrog jeg selv havde flikket sammen.
Dog havde den original 12 v dynamo.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 03-03-09 19:17

Du skal bruge følgende effekt til din trailer :

Bremselys : 2 x 21W = 42W
baglygter : 2 x 5W = 10W
Blinklys (i tilfælde af havari funktion med blink i begge sider) 2 x 21W = 42W
Total = 94W

Altså skal der dimensioneres til mindst 100W.
Ohms lov siger : strøm = effekt / spænding
Altså er nødvendig strøm ved 12V : I = 100W / 12V = 8,3A

Selvom der sættes en konverter fra 6v til 12v på, skal man stadig bruge den samme effekt. Ohms lov gælder stadig, selv om vi ændrer spændingen :
Altså er nødvendig strøm ved 6V : I = 100W / 6V = 16,7A

Nu er en spændings konverter desværre ikke særlig effektiv. Den har et ret stort knonverterings tab i form af spildvarme. Det er altså effekt, som bliver til spildstrøm. Det skal OGSÅ tages fra de 6V, da det jo er det eneste der føder installationen.
Som tommelfinger regel regner man med en effektivitet på højst 75%, dvs en fjerdedel tabes i varme. Altså må vi hive en fjerdedel ekstra strøm ind i konverteren, for at være sikre på der stadig kommer de brugbare 100W ud på 12V siden.
Du skal hermed på 6V siden bruge mindst 16,7A + (16,7A / 4) = 20,8A

Konklusionen er derfor, at du skal have mindst en 125W (= 20,8A x 6V) konverter fra 6V til 12V.
Den skal være tilsluttet via en sikring, for at brandsikre ledningen.
Sikringen skal være så tæt som muligt på batteriet, og skal tydeligt kunne ses og genkendes af syns mekanikeren.
Den skal altid passe så præcist som muligt til det maksimale strømforbrug. Dvs. i dette tilfælde 25A.

Og det var jo bare fremskaffelse af 12V med strøm nok ...
Nu skal vi have kopieret lampefunktionerne fra 6V siden over på 12V siden ...
Langt det nemmeste er at finde 3 relæer, med enkelt sluttekontakt, og arbejdsspole som arbejder på 6V.

Herefter lader man de oprindelig 6V baglygter i bilen trække et 6V relæ til hhv. bremselys og hvert sideblink. Man sætter da relækontaktens ene side til de 12V og den anden side ud til trailerstikket.
Baglyset kører man ud direkte fra de 12V, da vi jo skal have lys på altid uanset nu om dage ...

Jeg har ikke nævnt det nogen steder, men det er underforstået, at stel (minus) siden på både 6V og 12V forbindes sammen.

Nu har du et trailerstik, som passer til alle almindelige trailere, og der er nu kun tilbage at sørge for at din veteran er i orden, med et forsvarligt monteret træktøj.
Det skal herefter ikke være noget problem at få det godkendt til synsfri sammenkobling.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-03-09 22:36

Som jeg ser det, vil du ikke kunne klare dig med en enkelt converter, da der her er tale om flere forskellige brugere, så her skal du have en for hver, og det vil give et stort tomgangsforbrug.
Til blinklys og stoplys, kan man lade den aktivere i brugerøjeblikket, men det vil give en lille tidsforsinkelse, som jeg ikke tror vil blive godkendt af synet.

Så smæk du hellere 6 volt pære i lygtebommen. Det er langt billigere og strømbesparende.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 04-03-09 06:27

refi

læve ????

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 04-03-09 12:51

Citat
veteranbil med 6 volts anlæg

Hvilket mærke ? Er det en med håndsving ?.

Ellers får du problemer med selvstateren,

da du ikke kan sætte 12 v. til en 6 v. selvstarter.

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 11-03-09 19:08

Har lavet mange 12 til 24 volt installationer til lastbiler(hvor lastbilerne er 24 og anhængeren 12 volt)
På lastbiler er der vist nok krav om at man skal kunne se om blinkene på traileren faktisk blinker, dette er lavet med et lille print, som tænder en lille lampe i instrument bordet.

Der sidder en 24 til 12 volt converet, de mindste vi bruger er ca 100 watt og dem har jeg ikke problemer med. Så ca 100 watt er meget passende.

overføringen fra 24 til 12 volt er en række relæer på et print (kan købes ved FTZ og andre seriøse bilreservedelsforhandlere) Fåes i HELLA og BORSCH

Har også lavet 12 volt om til 24 volt med en converter (til ladning fra 12 volt batteri til 24 volt batteri)

Det jeg ville gøre i dit tilfælde var at købe en 6 til 12 volt converter(helst en switcmode, den bliver ikke så varm og bruge ikke så meget strøm i tomgang og fylder ca 1/3 af hvad en alm gør)

Sæt en stribe relæer (med 5/6 volt spole) fx http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=95354 , og lad dem blive trukket af hver funktion(blink mm) og brug udgangen til at tænde de 12 volt.

Vil gerne lave en lille tegning over det hvis du vil have det...

Mvh Ulrik

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 11-03-09 19:10

Den side som linkes til (www.s-e-t.dk) er seriøse ialt med 12/24 til biler/både/lastbiler

Annuller spørgsmålet
Fra : maryFlop

Dato : 13-05-09 11:54

jeg har fået hjælp til mit spørgsmål,,i eet af svarene