/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Sænke loft i badeværelse
Fra : jesper.s
Vist : 3859 gange
80 point
Dato : 03-03-09 07:54

Hej.

Jeg vil gerne sænke mit loft i mit badeværelse. Nu er mit spørgsmål hvad skal der være af mindstehøjde efter jeg har sænket det. Nuværende højde er 2,75 m.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-03-09 08:07

2.30m.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 90 point
Dato : 03-03-09 08:13

Stilkene har helt ret, mindste loftshøjde er 2,30 m, jf bygningsreglementet:

Beboelsesrum og køkken skal udformes med en tilfredsstillende lofthøjde. Lofthøjden skal fastsættes i forhold til boligens rumdybder, rumstørrelser og vinduers placering.

(3.3.1, stk. 5)

Jo større og dybere et rum er, jo højere fastsættes lofthøjden. I etageboligejendomme kan kravet opfyldes med en fri lofthøjde på mindst 2,5 m.

Hvis rummene har forskellig højde, kan lofthøjden opgøres som gennemsnitshøjden af boligens beboelsesrum og køkken. I fritliggende og sammenbyggede enfamiliehuse kan kravet opfyldes med en fri lofthøjde på mindst 2,3 m.

Hvis loftet ikke er vandret, måles højden som gennemsnitshøjden, og kun frie højder på 2,1 m og derover medregnes. I rum med skråvægge kan kravet opfyldes med en fri lofthøjde på mindst 2,3 m over mindst 3,5 m² af gulvarealet.

Men, med så lavt et loft føles rummet ofte lidt "trykkende", så medmindre der er særlige grunde til det ville jeg holde en højde på min. 2,5 m.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-03-09 08:47

Skidedårlig ide i et vådrum.

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 03-03-09 08:49

Der er kraftig ventilation, så det er ikke noget problem.

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 05-03-09 08:06

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-03-09 08:17

Selv tak, og god arbejdslyst