/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kobberrør i loftrum
Fra : bonning
Vist : 1786 gange
100 point
Dato : 03-03-09 07:38

Hej. Jeg har et 12 mm kobberrør hen over mit kolde loftrum.Det har 3 samlinger og det er jeg lidt utryg ved.Røret er til en udv. hane i haven. Kan jeg trække et nyt pexrør over loftet og samle det i begge ender til kobberrør. Findes der en samling for 12 mm pexrør og 12 mm kobberrør. Så man kan samle disse. Har fået oplyst af tidligere ejer at der har været utætheder på loft før. hilsen bonning.

Accepteret svar
Fra : jesper.s

Modtaget 110 point
Dato : 03-03-09 08:08

Ja, det kan du sagtens, men du skal bruge 15 mm pexslange, da væggene i pexslanger er tykkere. Her er hvad du skal bruge, og de kan købes i et hvert byggemarked.

Denne er til at montere på kobberrøret: http://vvs-eksperten.dk/index/kompressionsmuffe-12mm-p2850

Denne er til at montere på pexslangen: http://vvs-eksperten.dk/index/pex-nippel-15mm-p1960

Og så skruer du de to muffer sammen, og vupti de er samlet. Husk pakgarn/paktape når de samler muffe og nippel.

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 03-03-09 08:09

Du kan evt. printe dem ud, og tage dem med derhen hvor du skal købe dem.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-03-09 08:19

Der hvor jeg handler, kan man også købe samlere til 12mm udvendig og 15 mm udvendigt. Man husk støttebøsning inden i PeX-røret

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 03-03-09 10:38

Tja - jesper´s er lidt dobbeltkonfekt - som pbp_et er inde på, så kan du få direkte overgang mellem det pex-rør du vælger og kobberrøret - men der er ikke noget problem i at lave det som du er inde på, og du undgår jo samlinger hen over loftet - men hvis det ikke er utæt, så er der vel ikke et problem, slet ikke når røret er tilgængeligt - en utæthed vil jo hurtigt kunne lokaliseres.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-03-09 12:00

Så er det lige, om det loftrum er garanteret frostfrit. PEX-rørene tåler en dybfrysning eller to, men kobberrørene har jeg ekstremt dårlig erfaring med desangående.
mvh
pbp
I en norsk lærebog for VVS-faget står der, at hvis der er risiko for frost, så brug PEX.
En gammel én fra firserne (1980erne!)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-03-09 12:03

Jeg vil for frostens skyld foreslå, du trækker PEX hele vejen frem til hanen og får den byttet til en selvlænsende udendørs type.l

Godkendelse af svar
Fra : bonning

Dato : 06-03-09 08:51

Tak for svaret jesper.s.