/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
halogenlamper pludselig kaput?
Fra : wibbi
Vist : 828 gange
200 point
Dato : 02-03-09 22:31

Jeg har i mit køkken en lang hylde med 4 indbyggede halogenspots i - sat op af en elektriker. Pludselig den anden dag holdt alle 4 lamper op med at lyse. Jeg har tjekket at hver enkelt pære sidder fast, og så er min viden også slut
Skal jeg have fat i en elektriker eller er der nogen der har et godt råd til hvad der kan være sket?

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 210 point
Dato : 02-03-09 22:32

Transformatoren er kaput....

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 02-03-09 22:45

wibbi

hvordan har du chekket at pærene sidder fast, hvis du har rørt dem med fingerene er de ødelagt grundet afsætning af fedt fra fingerene.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 02-03-09 22:49

Citat
Transformatoren er kaput....

hvor sidder transformatoren? kan man selv udskifte den?
hvis jeg ikke må røre pærerne hvordan kan jeg så skifte dem ud ? - og det har jeg da gjort flere gange.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 02-03-09 22:51

wibbi

du bruger et stykke papir eller plastic til at holde den med, når du sætter dem i, det står også på vejledningerne i pakker med halogenpærer.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-03-09 22:57

Mange gange er transformatoren anbragt ovenpå køkkenskabene. Undertiden bag køkkenskabene. Ja, du burde selv kunne skifte den.

Mht. berøring, så er det rigtigt, at glasset ikke skal berøres med fingrene. Men er pæren intakt, brænder den altså ikke over 2 sekunder efter at den er tændt blot fordi du skulle have rørt ved den.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 02-03-09 23:22

Jeg har ingen køkkenskabe kun en hylde, der er fræset huller i og alt er indbygget og der er ingenting at se nogen steder hverken ovenover eller nedenunder hylden.
Hvorfor må man ikke røre ved glasset - hvad kan det gøre?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-03-09 00:21

Hvis der ikke er nogen transformer er det 220 v pærer og det skulle være mystisk hvis de gik alle på en gang. Har du kontrolleret hvordan de er monteret, til et lampeudtag eller en stikkontakt. Måske får de ikke strøm. Hvor tænder du for dem?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-03-09 06:17

som der stå skrevet er der rigtig stor sansynlighed for at det er transformeren den kan have flere former men hvilken køkken er det ? er det en svæve hylde? så kig i skabene under / over eller nabo skabet det kan være en model der er 5cm bred ca 2 cm høj og 12 cm lang og så sidder der 4 stik (klar/hvid) i den ene ende og en hvid flad ledning i den anden

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 03-03-09 09:05

Transformeren ligger inde for en radius af 2 meter. Hvis det er en lovlig installation.

Det med fedt fra fingre går at pæren ikke kan komme af med varmen og springer hurtigere.
Den kan ligge på loftet hvis der er sådan et.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 03-03-09 09:05

Hvis der er en transformer kan du måske finde den bag ved overskabet/krydderihylden over komfuret.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 03-03-09 09:24

Hvis det er lavvolt (12V) er der en transformator et eller andet sted, om det er lavvolt, burde du kunne se det malet på pæresoklen, eller i hvert fald på pakningen med pærer. Hvis det er sådan må du jagte transformatoren som anvist af de andre gode svar. Hvis det er 230V, og din viden rækker som du selv har beskrevet, så ring efter en elektriker.

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 03-03-09 14:50

Hvad type pære er der i lamperne -- det kan hjælpe til at finde ud af om det 12v eller 220v

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 03-03-09 19:37

da det er hyllespot er det 12 V og ja det er som at skifte en lamper

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 03-03-09 20:12

Ok - igen: i mit køkken har jeg ingen overskabe, kun denne hylde på en ellers tom væg. På undersiden af denne hylde er der indfræset huller ca. 2cm dybe og 4-5 cm i diameter. Pærerne er så vidt jeg husker 10V - men bestemt halogen (med to "ben". Lamperne tændes på en almindelig stikkontakt. Der er ingen andre installationer hverken over eller under hylden. Og de er heller ikke gemt i noget køkkenskab. Det er et forholdsvis nyt køkken, opsat af fagfolk, og elarbejdet er lavet af en elektriker.
Jeg undskylder min uvidenhed, men kan da godt se at det nok er nødvendigt med tilkaldelse af en elektriker. Men selvfølgelig hvis det bare lige var en eller anden åbenlys ting der var i vejen så....
Hvad mener du rotw med at "det er som at skifte en lampe"?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-03-09 20:42

Jamen så må du jo hale hylden ud fra væggen så du kan se hvor ledningen/ledningerne fører hen.
Hvis de bare forsvinder ind i væggen, og du ikke på nogen måde kan se/gætte hvad der sker mellem afbryder og halogenlamper, så må du tilkalde en elektriker der kan hjælpe dig.

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 03-03-09 22:24

Hvad mener du rotw med at "det er som at skifte en lampe"?
Det må man under normale omstændigheder gerne udskifte selv.
12V!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-03-09 06:10

1. det er en svæve hylle ja/nej
2. hvis ja så ville jeg kigge i underskabene lige under hyllen ligner sikkert lidt denne http://www.net2kontant.dk/product.asp?product=3610
3. ledningerne er normalt 2 meter på dine spots og det er tvillingledning der er meget tynde
4 kommer der i et af skabene et rillerør ud ca 20mm med hvide ledninger ? så er transformeren i nærheden
5 det kan også være på loftet (men undgår så hvidt det er muligt at kragle på loftet) så det er meget lidt sansynligt
6 det kan oså være en model som den overstående men med http://www.servodan.dk/Products/Product%20search/List/Product.aspx?pid=%7B5393406F-E23B-46D7-BF4C-E27862B5FBEB%7D denne monteret i den ene ende

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 13-03-09 13:56

Undskyld, jeg har helt glemt at jeg havde et åbent spørgsmål. Men jeg har stadig ikke fundet nogen transformer. Vi fik lavet nyt køkken helt fra bunden og spotsene ligger skjult i hylden og jeg må vist have fat i en elektriker. Men hvem der skal have point? - ja hvad synes I er rimeligt?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 16-03-09 00:03

Miiiiggggg Jeg mener stadig det er transformeren der er kaput - så få fat i en elektriker.

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 29-03-09 12:24

Jeg ville også gætte på at det er transformeren... og den ligger formentlig meget tæt på spotne... som andre siger prøv at følg ledningerne, så finder du nok transformeren. Ellers kan du prøve at måle Vac med et multimeter og se om der er 12V i fatningerne... hvis ikker der er, så er det formentlig transformeren.

Godkendelse af svar
Fra : wibbi

Dato : 29-03-09 19:01

Tak for svaret berpox.