/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Sortering på tekst i excel?
Fra : Brassovitski
Vist : 2316 gange
100 point
Dato : 02-03-09 10:33

Hej
Hvordan får man en adresseliste sorteret korrekt i Excel, når der skal sorteres på husnummer i en kolonne formateret som tekst?
F.eks. en adresseliste: Bakkevej husnumre: 1, 2, 4, 6, 2A, 2B, 6A, 6B, 6C, 10, 10A, 10B, 12A, 12B, 12C. Husnummer kan ligge mellem 1-999, og bogstav kan max være et bogstav.
tal og bogstav står i samme kolonne uden mellemrum.
/Brassovitski

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-03-09 10:50

Hvis tallet indskrives 001, vil den sortere korrekt.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-03-09 10:50

mærk kolonne vælg menu data og derefter sorter vælg kriterier den skal sorteres efter

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 02-03-09 11:20

Til Eyvind (don't do, det er ikke husnumre der indtastes, de trækkes ud at en database, og er ikke tastet med 'nuller' foran.

Til rotw (Hvilke kriterier?).
/Brassovitski

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-03-09 11:57

du skal fortælle hvad kriterier du vil sortere efter når du vælger sorter under menuen data

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-09 14:06

UDEN foranstillede nuller kan excel IKKE klare det....

Da du skal bruge fra 0-999 SKAL du skrive 001 - 011 osv. bogstaver kan sorteres normalt så 011A kommer før 011B...

Excel er jo IKKE en database men et regneark....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-03-09 14:08

Ydermere egner excel sig slet ikke til "sortering da der går "ged" i øvrige kolonner hvis ikke du husker at afmærke rigtigt INDEN sortering - så følges de nemlig IKKE ad....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-03-09 16:17

Nemlig

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-03-09 18:57

Det bedste du kan gøre er, at få alle bogstaverne over i en kolonne for sig selv.... så kan du bare sortere derudaf ....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-03-09 19:00

PS.... hvis du har rigtig mange rækker i dit regneark, så kan jeg lave en makro der gør arbejdet for dig... (flere end 500)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 02-03-09 22:24

Nå, hvad katten....

her er makroen:
Adresse står i kolonne A, husnummer/bogstav i kolonne "B".
Ved kørsel af makroen placeres husnummer alene i kolonne "B" og husbogstav placeres i kolonne "C".

Du retter selvfølgelig selv "A", "B" og "C" så det passer med dit regneark....
Tallene i kolonnen med husnummer formatteres som 3-cifret, med foranstillede nuller...
Herefter kan du sortere som du har lyst.

Kode
Dim i, j, k As Integer
Dim Rtext As String

Sub DelTalOgBogstav()

k = 50 'antal rækker i regnearket som der skal kontrolleres

For i = 1 To k
Range("B" & i).Select

Rtext = Right(Selection, 1)

k = Len(Selection)

If k > 0 Then

Select Case Asc(Rtext)
Case Asc("A") To Asc("Z")
Range("B" & i).Value = Left(Selection, k - 1)
Selection.NumberFormat = "000"
Range("C" & i).Value = Rtext
Case Else
Selection.NumberFormat = "000"
End Select
End If

Next

End Sub

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-03-09 07:10

Rettelse

Kode
Dim i, j, k As Integer
Dim Rtext As String

Sub DelTalOgBogstav()

j = 50 'antal rækker i regnearket som der skal kontrolleres

For i = 1 To j
Range("B" & i).Select

Rtext = Right(Selection, 1)

k = Len(Selection)

If k > 0 Then

Select Case Asc(Rtext)
Case Asc("A") To Asc("Z")
Range("B" & i).Value = Left(Selection, k - 1)
Selection.NumberFormat = "000"
Range("C" & i).Value = Rtext
Case Else
Selection.NumberFormat = "000"
End Select
End If

Next

End Sub

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 03-03-09 12:25

Markér det område, du vil have sorteret - alle kolonner med.

Klik på sortér - og flof, så skulle den være der.

I Word kan man nøjes med at markere den kolonne, man vil sortere, og resten følger med. Det kan excel ikke, den skal bruge alle data til at sortere efter. Om det også virker med indsætning fra en database, ved jeg desværre ikke.

Hanne

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-03-09 15:05

Hanne .... som skevet ovenfor af flere brugere, så er det IKKE muligt at gøre som du beskriver.

Prøv selv at udfylde flg. vejnavner i kolonne A, og husnumre i kolonne B:

Vestergade 11B
Vestergade 1
Vestergade 5
Vestergade 13
Vestergade 11A
Vestergade 77
Vestergade 7C
Vestergade 7A

Nu sorterer du efter kolonne B .... og så får du flg. resultat:
Vestergade 1
Vestergade 5
Vestergade 13
Vestergade 77
Vestergade 11A
Vestergade 11B
Vestergade 7A
Vestergade 7C

Vi er vel enige om, at ved en husnummersortering 7A og 7C kommer før 13, og 11A samt 11B kommer efter 7A og 7B, men før 13 ... det kan Excel ikke finde ud af, idet Excel benytter alfanumerisk sortering

Citat
Standardsorteringsrækkefølge
I en stigende sortering, benyttes følgende rækkefølge i Microsoft Excel. (I en faldende sortering, vendes denne sorteringsrækkefølge om. Dette gælder dog ikke tomme celler, som altid placeres til sidst).

Tal Tal sorteres fra det mindste negative tal til det største positive tal.

Alfanumerisk sortering Når du sorterer alfanumerisk tekst, sorteres teksten tegn for tegn fra venstre mod højre. Hvis en celle f.eks. indeholder teksten "A100", placerer Microsoft Excel cellen efter en celle, som indeholder "A1", men før en celle, der indeholder "A11".

Tekst, samt tekst, der indeholder tal, sorteres i nedenstående rækkefølge:

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 (mellemrum) ! " # $ % & ( ) * , . / : ; ? @ [ \ ] ^ _ ` { | } ~ + < = > A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z.

Apostroffer (') og bindestreger (-) ignoreres dog med undtagelse af følgende tilfælde: Hvis to tekststrenge er ens bortset fra en bindestreg, sorteres teksten med bindestreg sidst.

Logiske værdier I logiske værdier placeres FALSK før SAND.

Fejlværdier Alle fejlværdier er lige.

Tomme celler Tomme celler placeres altid sidst.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-03-09 00:34

Åkæ, je' gi'r mig

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 06-03-09 07:21

Hvaaaa Brassovitski .... kan du bruge makro-muligheden i kombination med alm. sortering?