/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Arbejdsløshed i Danmark
Fra : pkforever888
Vist : 779 gange
65 point
Dato : 01-03-09 18:29

Hvad kaldes den arbejdsløshed vi egentlig er ved at "løbe" ind i her i Danmark?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-09 18:34

Hvem er "VI"

Visse grupper bliver ALDRIG arbejdsløse

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-03-09 18:34

Den kaldes for ledighed, arbejdsløshed, arbejdsledighed, folk uden arbejde, folk på understøttelse, folk på kontanthjælp, folk i lediggang.

Vil Du have flere varianter ???

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-03-09 18:37

Ikke helt rigtigt, refi.....

Jeg fik selv en fyreseddel fredag eftermiddag, efter 29 år og 11 måneder i samme job

Kommentar
Fra : pkforever888

Dato : 01-03-09 18:38

Nu mener jeg hvilken type arbejdsløshed det danske samfund er ved at gå ind i.

Kommentar
Fra : pkforever888

Dato : 01-03-09 18:39

Altså med finanskrisen og så'en.

Kommentar
Fra : pkforever888

Dato : 01-03-09 18:40

Der bliver jo fyret en masse mennesker disse dage.

Kommentar
Fra : pkforever888

Dato : 01-03-09 18:41

Refi : nej det selvfølgelig rigtig nok

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-09 18:51

Om det er en speciel "type" arbejdsløshed, forstår jeg ikke helt hvad du mener med....

Arbejdsløshed er vel arbejdsløshed

Så den hedder ikke noget specielt....

Kommentar
Fra : pkforever888

Dato : 01-03-09 18:53

Jo altså der er jo f.eks friktionsarbejdsløshed og sæsonarbejdsløshed og strukturarbejdsløshed mm.
Det er det jeg mener med "type".

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 01-03-09 18:56

hvad mener du pikforever69

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 01-03-09 18:57

undskyld pikforever 888

per

Kommentar
Fra : pkforever888

Dato : 01-03-09 18:59

hehe jeg har lige skrevet det babysam

/Mathias

Kommentar
Fra : pkforever888

Dato : 01-03-09 19:00

Pk = playerkilling

Et gammelt brugernavn jeg bare altid har brugt

Kommentar
Fra : pkforever888

Dato : 01-03-09 19:02

men kan selvfølgelig godt se at det kan misforstås hehe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-09 19:14

Det må vist være nogle "typer" du selv lige har opfundet

Der findes sæsonarbejdere, men IKKE sæsonarbejdsløshed.... - det står dem da frit for at lave noget andet når "Tivolierne" har lukket...

At visse fag ikke kan arbejde året rundt "visse" steder, har vel ikke noget med sagen at gøre....Og selvfølgelig er arbejdsløsheden større om vinteren end om sommeren da en masse udendørs går i stå eller ikke lader sig gøre....

Citat
friktionsarbejdsløshed
strukturarbejdsløshed

Er det når manden går fra konen - Det giver desværre IKKE understøttelse

Kommentar
Fra : pkforever888

Dato : 01-03-09 19:30

haha

Når masser af mennesker bliver fyret næsten hver dag kunne det måske godt høre ind under en "katogori" for arbejdsløshed. :)

Og nej disse to eksempler ovenover er ikke nogen jeg har opfundet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-03-09 19:50

I mit tilfælde hed det "strukturændringer"

Jeg vidste nu godt at det kom i løbet af året, men krisen fremskyndede processen.

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 01-03-09 19:59

finanskrise, ??? hvad er det ? det er kun for ligusterfasister og renteryttere,,dem der bruger hovedet lider ingen nød

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-09 19:59

Fyret pga. strukturændringer giver ikke strukturarbejdsløshed

Hvis man i morgen FORBØD al bilkørsel ved lov kunne man tale om strukturarbejdsløshed - nemlig at SAMTLIGE chauffører blev arbejdsløse

Men noget sådant har jeg nu aldrig hørt om

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-03-09 20:01

NYT ord...

FINANSARBEJDSLØSE = spekulanter

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 65 point
Dato : 01-03-09 22:00

Man kan kalde det mange ting:

Regeringsskabt arbejdsløshed, fordi regeringen hver gang nogen har sagt man hældte for meget benzin på bålet (afdragsfri lån, frysning af boligskatter, brug af overskuddeet på de offentlige finanser), svarede at man havde styr på det og kørte lige til kanten, der var ingen risiko. Lyder her bagefter som en småsnalret 18-årig, der lige har fået kørekort.

Grådighedsarbejdsløshed, fordi masser bare har skummet fløden, uden at tænke på at fodre, passe og pleje koen. I overført betydning var de fleste af os, der havde råd, med på vognen.

Strukturel arbejdsløshed, fordi globalisering, lean og alle de andre management plusord fra få år siden var så vidunderlige, og økonomerne fortalte, ligesom regeringen, at der nu var helt styr på de fiannsielle mekanismer, og at recessioner, kriser og sammenbrud var fortid.

Hensigtsmæssig arbejdsløshed, fordi hvis der ikke er nok arbejdsløse bliver folk for frække og kræver for meget i løn, samtidig med de laver for lidt.

Konjunkturbetinget arbejdsløshed, fordi konjunkturerne pludselig, og uden at nogen kan forudse det eller gøre for det, går nedad.

Vælg selv, eller fortsæt selv listen, men som Gustav Wied sagde, det er synd for menneskene.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 01-03-09 23:41

888 du har lidt ret,
statistisk set taler man f.eks.
om sæsonbetinget ledighed (byggefagene har lidt større ledighed i vintermånederne)

Konjukturbetinget ledighed (hvis den samlede aktivitet i samfundet falder)
Er det kun i enkelte lande, siges den at være konkurrenceforholdsbetinget (arbejdskraft og/eller finansiering er for dyr), mens det som nu siges at være betinget af global lavkonjunktur, fordi det rammer et stort antal og på sigt alle lande.

Krisen kan kun dæmpes politisk, ligesom virkemidlerne vælges ud fra partipolitisk overbevisning.

Godkendelse af svar
Fra : pkforever888

Dato : 02-03-09 13:52

Tusind tak for det gode vagnr

Kommentar
Fra : pkforever888

Dato : 02-03-09 14:17

*svar

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 02-03-09 15:39

Selv tak pkforever888