/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
rødpunkt sigte
Fra : birthePige
Vist : 3967 gange
20 point
Dato : 01-03-09 15:37

hej på kandu. som ny jæger vil jeg høre om der er nogle der hved hvor langt et rødpungt sigte virker. og kan man tage riffelprøven.mvh birthe

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 01-03-09 16:56

Nu har jeg ikke en dyt forstand på rødpunktsigte. Jeg har aldrig brugt det - og derfor har jeg heller ingen erfaring omkring det.
Men der ingenting til hindre for, at du kan gå op til riffelprøven med det.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 01-03-09 17:45

Et rødspunktsigte virker lidt ligesom en kikkert, du kigger igennem den, og har bare et rød prik i stedet for et trådkors. I modsætning til en kikkert kan et rødpunktssigte bruges med begge øjene åbne og at sigtet passer selvom du kommer til at se en smule skævt ind i sigtet. Typisk har rødpunktssigter ingen forstørrelse, men der findes dog modeller med en smule forstørrelse, typisk 2x. Rødpunktssigtet bruges typisk på driv og tryk jagt og er mest veleget til korte afstande, men det er også muligt, om end ikke det optimale til fx riffelprøven og rødpunktssigtet er naturligvis også lovlig til riffelprøven.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 01-03-09 17:49

Har vist læs dit spørsmål lidt forkert, jeg troede du spurgte om hvordan et rødpunktssigte virker.
Hvor langt et rødpunktssigte virker, tja, det kommer jo an på personen, nogle siger maks 50-70 m, en har skudt en ræv på 170 m med sådan en, det kommer også an på hvor stor prikken er i den, aimpoint laver på størrelser, 2 og 4 moa(moa er ca 2,5 cm på 100 m).

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-03-09 18:33

Rødpunktsigtet er oprindeligt konstrueret til militært brug, som resten af de skydende isenkram er. Men AimPoint udviklede det specielt til brug på hel- eller halvautomatiske håndvåben til oprydning i urbane omgivelser - f.eks. gadekampe og stillingsnedkæmpelse i huse etc. - altså hvor der skal afgives hurtige skud med et let overskueligt sigtemiddel.
Jægerne fik hurtigt fat i rødpunktsigtet, fordi det er smaddergodt til jagt på springende vildt - altså i forbindelse med drivjagt.
Men når der skydes over større afstande, vil de fleste nok foretrække en sigtekikkert med en 4x forstørrelse.
Hvis du køber et kvalitetssigte (rødpunktsigte), og får riflen indskudt ordentligt, så burde du kunne placere samtlige kugler inden for en "tænkt" cirkel på 20 cm. Når jeg skriver "tænkt", så er det fordi bukkeskiverne ikke mere forsynes med den cirkel, som tidligere angav målet på skiven.
Jeg plejer at anbefale en maks. skudafstend til stående vildt på 80 meter, hvis der bruges rødpunktsigte. Skyder man over f.eks. 170 meter, er man ikke rigtig forvaret oveni hovedet.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 01-03-09 19:34

Kære birthePige

Hvis du er godt skydende på løbende mål kan en simpel aimpoint være effektiv ude på max 100 m. indskydning på bane er nok ikke det bedste valg, det bliver for unøjagtig.

Der findes kikkerter med forskellig form for trådkors f.eks Schmidt & Bender Zenith 1.1-4x24 hvor du også har mulighed for at skyde med den røde prik, både ved dagslys og i mørke, typisk når du vil jage vildsvin i udlandet.
Denne kikkert koster en del penge, men er det værd, hvis du vil have en kombination af sigtekikkert og rødpunkt i en og samme kikkert.

Tag ind i forskellige våbenforretninger og se på tingene eller se om der skulle være nogen på den lokale skydebane der har noget de kan fremvise.

The Real Deal

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 01-03-09 20:14

Nemlig. Få sælgeren til at stille alle muligheder frem, så du selv kan orientere dig visuelt. Gider han ikke - så find en anden forretning.