/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
førtidspension efter 2003
Fra : ryan1312
Vist : 1534 gange
50 point
Dato : 01-03-09 09:46

Kan man få sin førtidspension (efter de nye regler) sat i bero hvis man vil prøve at arbejde og se om man kan klare dette?

Og er det let at få sin førtidspension tilbage hvis man ikke kan klare arbejdet???

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-03-09 09:52

Hej prøv at se her
Citat
Du må gerne arbejde i et vist omfang, når du får førtidspension under ny ordning.

Kommunen kan frakende dig din pension, hvis din arbejdsevne bliver væsentlig forbedret, så du kan forsørge dig selv vedvarende gennem et arbejde.

Kommunen kan gøre din pension ’hvilende’, hvis kommunen er i tvivl om, hvorvidt du kan arbejde og forsørge dig selv. Du kan også selv bede kommunen om få din pension gjort hvilende. At pensionen bliver gjort hvilende betyder, at udbetalingen af din pension stopper i de perioder, hvor du arbejder. Men du kan få din pension udbetalt igen ved at henvende dig til kommunen, hvis det viser sig, at du alligevel ikke kan arbejde.

https://www.borger.dk/Emner/Pension/typerafpension/Folkepensionfoertidspensionmm/foertidspension/Sider/F%c3%b8rtidspension-nyordning.aspx?KommuneId=621#RichHtmlField2Bookmark2

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 01-03-09 10:23
Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-03-09 10:52

Citat
Og er det let at få sin førtidspension tilbage hvis man ikke kan klare arbejdet

Nej, det er ikke let, for kriterierne for at få udbetalt førtidspension er strammet op...og bliver det fortsat, og en genvurdering sker efter de nye kriterier. Så mange står faktisk i den situation, at hvis deres sager skulle vurderes i dag, ville de ikke kunne blive tilkendt pension selv om de måske fik det for 5 år siden.

Men du har selvfølgelig muligheden, at henvende dig til kommunen og drøfte et evt. skånejob. Altså hvor du kan arbejde nogen timer samtidig med du får pension. Indtægten modregnes så bare i pensionen.

Men hvis der er den mindste tvivl om hvorvidt du kan bestride et fuldtidsjob, bør du under ingen omstændigheder overveje at stille pensionen i bero.

For det system egentligt uarbejdsdygtige folk piskes rundt i nu, ofte i op til 10 år , for at forsøge blot at blive godkendt til et fleksjob, er totalt umenneskelige

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 01-03-09 12:14

Det korte svar er ja.

Man skal ikke igennem en ny pensions ansøgning såfremt man ikke kan fastholde et job.

Såfremt dit oprindelige pensionsgrundlag består altså at årsagen til at du fik pension er uændret så risikere du ikke at miste din pension.

Men det er en rigtig god ide at forberede kommunen på hvad det er du vil foretage dig og så vidt som muligt få en forhånds accept.

Det du også bør have med i dine overvejelser er at få et flexjob.

Frakendelse af pension er ikke noget der reelt sker i den virkelige verden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-03-09 13:11

Citat
Frakendelse af pension er ikke noget der reelt sker i den virkelige verden

Jo, vel gør det så.
Kommunerne kan endda finde på at henvende sig til folk der tidligere er tilkendt pension og forlange sagen taget op igen, såfremt der er tvivl om hvorvidt personen stadig opfylder kriterierne.

Citat
Det du også bør have med i dine overvejelser er at få et flexjob

Nej. Ikke fleksjob, man bliver ikke som førtidspensionist visiteret til fleksjob.

Fleksjob er hvor kommunen supplerer op til normalløn og er noget man kan få hvis man ikke kan bestride et normalt job, og ikke er "dårlig nok" til at tilkendes pension.

Men hvis man frasiger sin pension for at arbejde og det alligevel ikke går, kan man så efter at ha' været almindelig lønmodtager få behandlet sin sag og så måske blive visiteret til fleksjob, for pensionen får man altså ikke bare automatisk igen, såfremt der er lidt arbejdsevne tilbage.

Det er skånejob pensionister kan få, altså hvor der arbejdes nogen timer som modregnes i pensionen.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 01-03-09 14:55

Nej det er ikke rigtigt hvad Dova skriver.

En penionssag kan kun genoptages såfremt den er tilkendt med kontrol indenfor en given årerække eller der er afgivet bevidst fejlagtige oplysninger.

Så kommunerne henvender sig ikke uopfordret.

Jo man kan godt gå fra Pension til fleks hvis arbejdsevnen tilsiger det og er ikke ualmindeligt især for personer der fik laveste pension efter gammel ordning.

Der er forskel på hvilende pension og at frasige sig pension.

Kommunen supplere ikke op til normalløn ved flexjob. Arbejdsgiver udbetaler en normal løn og bliver kompenseret af kommunen efter aftale.

Dova det er fint at du vil hjælpe andre men når hjælpen består af indlæg der er fyldt med fejl fra ende til anden så er det til mere skade end gavn.

Der er ingen grund til at skræmme livet af førtidspensionister ved at prøve at bilde dem ind at kommunen vil tage deres pension fra dem.

At give folk forkert besked om hvordan de skal save et brædt over er en ting men at skabe usikkerhed omkring deres forsørgelse er fandeneme for meget.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-03-09 15:43

Citat
Jo man kan godt gå fra Pension til fleks hvis arbejdsevnen tilsiger det og er ikke ualmindeligt især for personer der fik laveste pension efter gammel ordning.

Javist, men her er tale om pension efter de nye regler.

Citat
Kommunen supplere ikke op til normalløn ved flexjob. Arbejdsgiver udbetaler en normal løn og bliver kompenseret af kommunen efter aftale

Fortolkningsspørgsmål. resulatet er det samme...kommunen supplerer op, om man så kalder det kompensation eller opsupplering giver det samme resultat.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 01-03-09 15:52

Det er faktisk sket flere gange at personer på førtidspension er overgået til flex efter en arbejdsprøvning og i starten har haft en hvilende pension.

Dova du aner tydeligvis ikke hvad du taler om. Så klap dog i inden du gør nogen unødigt bekymrede.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 02-03-09 09:53

Citat
Fleksjob er hvor kommunen supplerer op til normalløn og er noget man kan få hvis man ikke kan bestride et normalt job, og ikke er "dårlig nok" til at tilkendes pension.

Der er forkert: Kommunen supplerer IKKE op til normalløn. Kommuner betaler arbejdsgiveren et løntilskud op til minimallønnen! Naturligvis er det ikke lige meget hvad man kalder det, var det tilfældet, så havde vi nok en mere enkel lovgivning på - bl.a. det sociale område
http://www.fleksjob2.dk/Lovgivning/AktivBeskaeftIndsats/AnsatLontilskud/AnsatLontilskud.htm

Citat
Det er skånejob pensionister kan få, altså hvor der arbejdes nogen timer som modregnes i pensionen.

Forkert: De som er ansat i skånejob, inden for "det offentlige" kaldet beskyttede job tildligere, er der ikke noget at modregne, da timelønnen udgør mellem 15 og 50 kr. i timen og med kun 15-22 timer om ugen til den timeløn, bliver der ikke noget at modregne. Jeg har p.t. 17 beskyttede førtidspensionister i mit værksted!

Alle vil gerne hjælpe herinde - og det er godt nok, men som Thomas.Haugaard, så kan det skabe større utryghed at besvare noget- man gætter sig til!

Besvarelserne herinde tyder nogle gange på, at der bliver gættet på et svar og andre gange er det som om, at det er den pågældende persons private holdning til tingene, der skinder igennem, hvis man fx føler man er blevet uretfærdig behandlet af en offentlig myndighed, så er det ofte negative svar der fremkommer pga. den holdning, som pgl. har indtaget, og de svar kan ikke bruge til noget som helst - for spørgeren!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-03-09 09:13

Citat
De som er ansat i skånejob, inden for "det offentlige" kaldet beskyttede job tildligere, er der ikke noget at modregne, da timelønnen udgør mellem 15 og 50 kr. i timen og med kun 15-22 timer om ugen til den timeløn, bliver der ikke noget at modregne. Jeg har p.t. 17 beskyttede førtidspensionister i mit værksted!

Hvis en førtidspensionist har en indtægt ved siden af pensionen på ca 60000,- om året, reduceres pensionen med 30 % af lønindtægten...så er det ligesom slået fast.

Og så om fratagelse af pension eller ej:

Førtidspensionister efter de GAMLE regler kan nu arbejde uden risiko for at blive frataget pensionen, det kan dem efter de nye regler ikke (lovændringen er så ny som pr 1/7 2008)

Ændringen indeholder regler om:

Afskaffelse af reglerne om frakendelse af førtidspension ved arbejde
Reglerne om hvilende pension
Udvidelse af personkredsen for invaliditetsydelse.

Ingen frakendelse af førtidspensionen på grund af perioder med arbejde.

Meningen med ændringerne er, at det skal være mere attraktivt for førtidspensionister efter de gamle regler at arbejde, og at de nu får tryghed for at kunne bevare deres ret til førtidspension, selvom de i en periode begynder at arbejde. (Bemærk...førtidspensionister efter de GAMLE regler)

Lovændringen om at kunne bevare retten til førtidspension uanset arbejdsperioder gælder KUN de førtidspensionister, der er tilkendt pension efter såkaldt gammel ordning (reglerne før 1.1.2003).

Hvilende pension:

Reglerne om hvilende pension betyder, at førtidspensionister ved en mere vedvarende arbejdsindtægt selv kan bede om at få sat pensionen i hvil. Hvis arbejdsmuligheden ændrer sig og arbejdsindtægten ophører, kan man anmode om, at pensionsudbetalingen genoptages uden ny pensionsansøgning.

Gælder stadig KUN for pensionister efter de gamle regler.

Til den nye lov hører også, at alle, der er blevet tilkendt førtidspension på gammel ordning (uanset om de har modtaget almindelig, forhøjet almindelig, mellemste , eller højeste førtidspension) i modsætning til tidligere, har ret til at modtage invaliditetsydelse i en periode, hvor førtidspensionen evt. er gjort hvilende, noget som mange ikke ved, fordi pensionisten selv skal henvende sig til kommunen og kræve invaliditetsydelsen.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 03-03-09 09:34

Stop nu. At du laver en lang copy paste der alene vedrører reglerne på den gamle ordning gør jo ikke dine indlæg mere sande.

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 03-03-09 11:07

jeg kan ikke bruge det til noget når det er de gamle regler du taler om, jeg skal vide det om de nye regler, hvordan ser det un med dem??? Er det næsten samme med de nye regler???

Og hva med inkomsten i skånejobbet skal der betales skat af den inkomst, for så tjener man jo overhovedet intet, og så er det faktis at gøre grin med folk!!!

Hvis jeg får et skånejob på 15 timer om ugen som en pædagog hvad vil jeg så tjene ved det i måneden ?? bare ca og hvis skat skal trækkes fra hvad er det så ????

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 03-03-09 11:16

Hvis du ser bort fra de svar Dova er kommet med så får du så præcist besked som du kan få her.

Man skal betale skat af lønindkomst også selv om den kommer fra skånejob. Om du synes at det er at gøre grin med folk at mene at de skal betale skat af reel lønindtægt når de i forevejen hæver pension, ja det er jo et synspunkt.

Men ring dog til din kommune og så start dog med at overveje om du ikke magter et fleksjob.

Kommentar
Fra : ryan1312

Dato : 03-03-09 11:21

hvorfor flexjob hvad er forskællen????og hvad sker der så med min pension????

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 03-03-09 12:25

Hvis du overgår til flexjob får du en normal løn uden at yde en fuld arbejdsindsats og får også mulighed for en adgang til noget der svarer til efterløn.

I et skånejob får du en mere symbolsk betaling.

Men snak dog med de rådgivere på kommunen som er ansat til at svare på dine spørgsmål.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-03-09 13:26

Thomashaugaard, jeg gider simpelthen ikke, at du bliver ved med at stille tvivl om det jeg skriver.

Sådan er tingene i min kommune, og går ud fra, at reglerne forhåbentligt er ens fra kommune til kommune.
og jeg sidder sgu ikke og "forsøger at skabe usikkerhed omkring nogens forsørgelse".

En førtidspension tilkendes i dag først, når alle muligheder for selvforsørgelse -også ved fleksjob - er udtømte.

Hvis en person er i stand til at arbejde mere end blot ganske få timer om ugen....og her tales ikke om 15 timer, skønnes en person ikke at være berettiget til at modtage eller blive tilkendt pension.

Det eneste punkt hvor de der har fået pension efter de nye regler er bedre stillet end de der fik den efter de gamle regler er, at pensionssatsen er højere.

Og yderligere dårligt er de nu stillet med den nye lov som kun er gældende for pensionister, der får pension efter de gamle regler

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 03-03-09 15:26

Dova du kan sku ikke engang læse og forstå det du selv møjsomeligt har copy pastet.

Og du har ganske ret du har heller ikke styr på reglerne i din egen kommune.