/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
hvornår blev skruen opfundet
Fra : willlliam
Vist : 5346 gange
100 point
Dato : 28-02-09 18:46

Har en kammerat som spurgte: " hvornår blev skruen opfundet"?
Svar udbedes med kildehenvisning

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-09 18:58

http://home1.inet.tele.dk/jbur/cv/skrue.htm fandt denne i anden anledning. Her er lidt om historikken, men angiver ikke hvornår de første skruer så dagens lys.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-09 19:03

http://ing.dk/artikel/93418 men stadig ingen datering

Kommentar
Fra : willlliam

Dato : 28-02-09 19:04

tak for dit svar, men spørgsmålet er jo netop " hvornår"

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 28-02-09 19:04

Citat
Skrue

fra mnt. schruve ; grundbetydning vistnok egl. "kegleformet trækile" uden skruegang

1. I almindelighed:

Skruen har været kendt i årtusinder. I grunden er det naturen selv der har udviklet den; menneskeheden har blot kopieret, vistnok i begyndelsen ved at tilføje en sneglegang til en cylinder af træ. De ældst kendte er fra Pompei (se Kap. Høvle, opslaget høvl), hvor de blev brugt i presser af en eller anden art (litt.: Held by a thread.). Bræddebolten er ældre end træskruen, men ikke engang bræddebolten var almindeligt anvendt før den kunne fabriksfremstilles uden urimelige omkostninger.

Den tilspidsede træskrue med kærv er første gang omtalt 1556, men blev ikke almindelig før efter 1850 (se skruetrækker). Skruer blev i begyndelsen håndlavet, vel omtrent som man fremstiller søm, og blev primært brugt inden for våben og anden finmekanik; kærven blev filet eller savet ud.

For henved 200 år siden lykkedes det en engelsk mekaniker at fremstille en drejebænk der var i stand til at lave et så nøjagtigt gevind, at den kan udnyttes i moderne teknik.

http://www.baskholm.dk/haandbog/11_sa-so.html

Det står ca. midt på siden.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-09 19:12

Formidabel opslagsværk Ans........Super

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-02-09 19:14

Tak 3773

Kommentar
Fra : iah

Dato : 28-02-09 19:15

Ja, det går jo helt over gevind... det er skruen uden ende!

Godkendelse af svar
Fra : willlliam

Dato : 28-02-09 19:46

Tak for svaret ans.
Godt gået - du kom vel nærmest årstallet

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-02-09 19:49

Selv tak ... jeg kunne ikke komme årstallet nærmere

God weekend