/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
lydisolering af dør
Fra : birgittedam
Vist : 8673 gange
20 point
Dato : 28-02-09 09:13

Hvordan gøres det nemmest ?
Hvordan monters anslagslister ?
De børster man af og til ser nederst på døre hvad bruges de til ?

håber nogen ved noget om det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-09 09:18

Lydisolering af døre laves vha tætning. Rigtige lyddøre har dobbelte tætningslister. Hvor lys render igennem, kan lyd også (nemt) komme igennem. Næste øvelse er at forøge dørens vægt. Dvs gips, blygummi og den slags materialer. Børsten er tætning. Altså at forhindre luft i at passere. Børsten hjælper ikke på lyd.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 28-02-09 09:29

hvis det er en almindelig "papdør", altså en pladedør lavet i fineret masonite, er dt spldt arbejde at forsøge noget med lydisolering. døren skal være massiv for at der er noget der kan dæmpe lyden.
og hvi du ikke har dørtrin i er der heller ikke nogen gevinst i det. der skal kunne opnåes tæthed hele vejen rundt.
og dine vægge skal nødvendifvis modsvare lydisoleringen i døren. kig bag gerikterne og se, om der er tætnet der. du bør lægge en gummifuge der for at få lidt effekt. og husk at lukke nøglehullet. i en god lydisoleret dør kommer op mod 80% af lyden igennem nølehullet.

Kommentar
Fra : birgittedam

Dato : 28-02-09 09:29

Tak for dit hurtige og brugbare svar.
det med lys er rigtig smart.

Forøge vægten ? det har jeg ikke mulighed for, men er det sådan at tunge ting lydisolerer og at lette f.eks rockwool ikke gør ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-02-09 09:45

Det er ikke vægten men luftindholdet der afgør isoleringen.
Man kunne for den sags skyld lave lydisoleringen af ståluld, men det vejer sgu noget mere end rockwool.
Børstelister bruger man ujævne steder og til døre hvor skumlister eller massivt gummi hurtigt ville blive slidt ned, f.eks skydedøre, de tager kun trækken.

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 28-02-09 22:29

3773 har fuldstændigt ret: Tætte og tunge døre gør det!
Når rockwool er godt til isolering er det fordi svingninger kun kan passere med store tab....

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-02-09 23:02

I mit gamle studie opgraderede vi gamle "pap-døre" til lyddøre, ved at lave ekstra lister + tætningsbånd på disse. En pålimet gipsplade gav det sidste. Og ved to døre, endda med vinduer (lydglas godtnok) kunne man kun meget vanskelligt råbe til hinanden.

Kommentar
Fra : birgittedam

Dato : 16-03-09 08:46

Det er gode oplysninger jeg har fået.
Den ene dør jeg skal isolere er til en rum hvor kørestole skal kunne komme ind, altså er dørtrin ikke muligt.
Tænker på "noget" som kan sættes på døren og rulle med når den åbnes ?!?

Er der nogen der kender noget til det ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-03-09 17:03

Så vil jeg da stadig foreslå børstelister.
http://www.carl-ras.dk/e-shop/beslag/lister/boerstelister/

Så kan gulvet også blive fejet samtidig med at døren bruges