/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Styresystem - Køb af computer
Fra : McBobo
Vist : 678 gange
100 point
Dato : 27-02-09 21:46

Hej kandu bruger.... Skal til at købe en ny computer fra mm-vision, da min anden computer er gået død..... Nu er så spørgsmålet hvilket styresystem jeg skal vælge for at få mest ud af computeren.
Jeg er bleven i tvilv om det skal være Windows Vista Ultimate DK 64-bit eller 32bit efter jeg stillet spørgsmålet "Vista 32bit - 64bit - x86" http://www.kandu.dk/Spg132982.aspx

For at få udnyttet de 12GB ram der følger med computeren skal det være Vista 64bit som jeg kan forstå ud fra mit stillet spørgsmål.... Men folk siger også at der er mange driver problemer m.m. med denne virsion.... Så hvad gør jeg??? Hvad med software programmer jeg har, samt afvikling af spil....

Computeren jeg køber er med den nye rostet processer Intel i7

Vision Monster Intel® Core™ i7 Special - (NYHED)

Hardware..............................
Motherboard: Gigabyte X58-UD4P motherboard (Nyhed)
(Intel X58 chipset)
CPU køler: Temperaturstyret køler
Ram: 12 GB DDR3 RAM TriChannel (1333MHz) NYHED
Harddisk: Samsung 1000GB S-ATAII 3Gb/s 32mb cache
Grafik: nVidia GeForce GTX285 1GB PCI-E (Nyhed)
Kabinet: Raidmax Smilodon Miditower LowNoise (Ekstra køling)
Strømforsyning 750W Gaming strømforsyning supersilent
Lyd: 8 kanals HD audio codec ALC889a Dolby (SoundBlaster komp.)
Drev: Pioneer DVR-216 DVD-brænder +/- Dual layer
Netkort: 100/1000 Mb/s Realtek 8111 Gigabit LAN
Software: Alle drivere m.v. medfølger.
Køling: Ekstra trådnet og 120mm lownoisekøler i fronten for ekstra god køling
(Desuden er der 3 ekstra kølere som kan tilsluttes ved behov.)
Stik/forbindelser: 10 x USB 2.0 Port (4 x Interne, 6 x på bagsiden)
1 x RJ-45 LAN 100/1000 Gigabit Jack
6 x SATAII 3GB/s Connectors
2 x DVI

Mvh... McBobo

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 27-02-09 21:47
Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 27-02-09 21:49

wow 12GB ram det noget af en fætter du er ved at få samlet dig.

Kommentar
Fra : vigge82

Dato : 27-02-09 22:02

du skal vælge 64 bit har selv en tæmlig kraftig maskine og har prøvet med både 32 og 64 bit og der er ingen tvivl 64 er bedst nå man har en maskine med muskler i og det fis med driverne holder ikke hvis amn har udstyr der er up 2 date så er der ingen problemer det var kun lige i starten det drillede har nu kørt med vista siden det kom og kan kun sige at livet er for kort til xp og 32bit

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 27-02-09 22:03

som tilvalg står der kun at man man vælge 64-bit versionen vista home premium eller ultimate.
det passer også meget godt med at vista home basic kun understøtter 8GB.

Hvis de sælger en computer med vista 64-bit så må det jo betyde at der findes drivere til det hele eller ville det jo være latterligt og sælge det forud installeret.

Så hvis jeg var dig ville jeg undersøge forskellem mellem vista premium og ultimate.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 27-02-09 23:58

Har købt en der minder om din, samme sted

slet ingen problemer med maskinen eller drivere

spil er jeg i tvivl om da jeg ikke kører spil, men

du kan normalt køre dine ting som om det var en 32 bit maskine

du skal rette det der hedder kompabilitet i det du vil køre som 32 bit

det ligger under egenskaber for det du vil ændre

det du ændrer kører så ikke 64 bit og dermed kan det normalt ikke bruge mere

end de 4 GB RAM, men det er, for mig at se, det eneste der kan give lidt bøvl.

ellers har jeg heller ikke haft noget, og kan kun sige mm-vision altid har været på'

stikkerne hvis der var noget

god fornøjelse

Henrik

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 28-02-09 08:38

Tak for jeres hendvendelser og svar, har bestilt computeren med Windows Vista Ultimate DK 64-bit installeret m. CD.... Nu håber jeg så bare det køre ubeklagligt.... Har nærmest kun kørt Windows XP pro, så Vista er nyt for mig og de tilgengivelser man har hørt fra d.v Vista bruger er indten helt i top eller også er det det værste lort Microsoft har lavet.... Nu må vi se om jeg ikke hendvender mig i den nære fremtid omkring problemer angående Vista...... Men tak for svarene??

McBobo

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 28-02-09 08:48

Øhhh.... Tordenkalven.... som jeg forstår det kan man så ændre styresystemet fra 64 bit til 32 bit.. og gælder det for hver enkeltet program eller er det enten eller...

Fek.s
Hvis jeg har 5 software programmer som kan køre 64 bit (Photo, musik m.m. programmer)
Og har 10 software programmer som kun kan køre 32 bit (spil, spam, virus m.m.)

Skal alle programmer så køres i 32 bit eller kan man kører de 5 programmer i 64 bit og de 10 programmer i 32 bit

McBobo

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 28-02-09 08:51

PS. det er der smart med at købe maskinen bygget og samlet samt installeret af firmaet er du ved driver findes og er installeret, så det er ikke driver med det medfølgende HW der vil give problemer, men måske hvis du vil bruge den til spil eller specielle programmer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-02-09 08:54

En tanke...

HVAD vil du med 12 Gb ram....

Der findes ingen programmer på markedet der overhovedet kommer i nærheden af det forbrug

Så med mindre den skal være server (på multidata eller lignende ) eller køre 20 programmer på en gang får du ALDRIG brug for det (de næste 10-15 år)

Citat
Hvad med software programmer jeg har, samt afvikling af spil....

Det meste skal sikkert stadig køre 32bit og hvor er så "fidusen"

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 28-02-09 09:16

refi ...12GB.... Jamen som du selv siger det ..... Så må jeg vel være opdateret de næste 10-15 år hvad angår ram....
Hvorfor kun nøjes med det næst bedste når man har mulighed for Monsteret

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-02-09 09:25

Den er RUSTET op inden de 10-15 år er gået

Og processorerne er blevet 10 gange hurtigere....

Så stadig - HVOR er fidusen (de sidste 8 Gb ram kunne du købe om 2 år for en fjerdedel af prisen)

Accepteret svar
Fra : Tordenkalven

Modtaget 100 point
Dato : 28-02-09 09:40

Angående de programmer du ændrer fra 64 bit til 32 bit

det er kun de enjelte programmer, og så kun dem der ikke kan køre 64 bit

Der er også tit du kan finde 64 bit drivere på producentens hjemmeside

det gjorde jeg til den printer jeg havde i forvejen, og den kører perfekt.

Vista kræver godt med RAM, men det er ikke noget problem for dig, så

over hør det negative med Vista, de fleste der brokker sig over Vista

har ikke selv erfaringer med det, men når der er RAM nok kører det super

og finder selv fejl, som er, syns jeg. lette at rette

Held og lykke med det, jeg tror det bliver mega godt

Jeg kører "kun" 8 GB RAM og jeg skal i gang med noget video redigering

Henrik

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 28-02-09 09:47

Jeg kan da sagtens få øje på fidusen ved at udnytte 12 GB RAM. Nemlig - som du selv siger - hvis du arbejder med flere programmer ad gangen.

Min PC brokker sig en del når jeg har Visual Studio, browser, Photoshop og Word kørende samtidig (og det sker altså af og til). Lige ledes kan de RAM være godt hvis der skal hånteres store mængder data samtidigt. Tænk over hvad en BluRay skive feks. fylder, Sådan en kunne jo tænkes at skulle kopieres, pakkes, encodes eller lignende!

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 28-02-09 16:10

Citat
Så stadig - HVOR er fidusen (de sidste 8 Gb ram kunne du købe om 2 år for en fjerdedel af prisen)

Det er en sjov tankegang refi, for hvis alle har samme holdning som dig kan jeg godt forstå krisen krasser........ Vi venter sku` til i morgen for så bliver alt billigere...

Går ud fra du er bilejere og den har en topfart på godt 200 km/t hvis ikke mere..... Så hvad er fidusen at have sådanne en bil.... "Du får jo ikke brug for dem, hvis du skal overholder dansk lovgiving"

Tak for uddybningen "Tordenkalven"

Godkendelse af svar
Fra : McBobo

Dato : 28-02-09 16:22

Tak for svaret Tordenkalven.
Kommer nok til at spørge lidt mere til Vista Ultimate 64-bit i løbet af ugen.... Nu er computeren købt, så nu er det bare at ventet...... McBobo

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 28-02-09 16:52

selv tak

God fornøjelse