/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
mahognifinerede køkkenlåger
Fra : oleho
Vist : 623 gange
50 point
Dato : 27-02-09 16:15

et 60er køkken med låger af mahognifiner
overfladerne er efterhånden blevet meget snavsede og fedtede
hvad skal man rense dem med og hvordan skal man efterbehandle
mvh
oleh

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-02-09 17:12

Hvis mahonien er godt lakeret burde du kunne gøre rent med varmt sulfosæbe i vand.

Hvis det ikke tager det så er næste step en klud med lugtfri petroleum ( lampeolie ).
Mineralsk terpentin og rensebenzin er lidt skrappere. Kræver god udluftning.

Grudnrens ,, salmiakspiritus , og motorrens er sidste udvej, men det skader måske lakken , afhængig af hvilken slags.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-02-09 20:00

Pas på med for meget væde hvis lakken er slidt, det kan få fineren til at løsne sig.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 27-02-09 20:40

hvis det er lakerede låger skal du slibe lakken af før du kan gøre noget.
men hvis det er oliebehandlede låger kan du starte med en gang trærens af samme slags som man bruger til havemøbler.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 27-02-09 22:16

Vaske af med grundrens først, du får et forfærdeligt resultat hvis du starter med at slibe og de er fyldt med snavs.

Sørg for at for at de ikke afgiver mere fedt før der slibes. Du skal eventuelt vaske flere gange.

Der skal så slibes med et meget fint sandpapir.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-02-09 13:05

Jeg har laminerede låger i mit køkken og det rengør jeg med et hjennelavet rengøringsmiddel. ! liter vand, ½ dl sprit(salmiak hvis man kan holde lugten ud) og 15 dråber opvaskemiddel.
Det fungerer og har holdt lågerne rene i mange år.