/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Møtrik på baghjul på scooter
Fra : tryllerylle
Vist : 3061 gange
100 point
Dato : 27-02-09 12:00

Hej. jeg har en CPI Oliver City, og jeg er igang med at rengøre fælge, men jeg kan f..... ikke få møtrikken af på baghjulet.
Der sidder plast-dæksel for at beskytte møtrikken, og den er smurt ind i fedt, og der er ingen rust at se.
Men jeg kan ikke få den til at rokke sig overhovedet

Der er vel ikke venstre-gevind på sådan en møtrik? Bare så jeg ikke vrider den over, eller ødelægger noget andet

Jeg har desværre ikke adgang til en luft-nøgle...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-02-09 12:50

Du skal først have udstødningen af, og så kan du skrue møtriken af der sidder på baghjulsakslen.. Her kan du med fordel bruge en slagnøgle, da den møtrik ofte sidder rigtig godt fast hvis den ikke har fået noget kobberfedt gennem tiden...

Kilde: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/forumid/7/postid/77919/view/topic/

mvh klaudi

Kommentar
Fra : tryllerylle

Dato : 27-02-09 13:54

Hej Klaudi. Så langt er jeg kommet.
Det jeg spørger om er om der er nogen der ved om der måske er venstre-gevind, så jeg prøver at spænde den fast istedet for at løsne den?

Der fedt på både gevind/akslen og møtrik, og der er ikke rust. Det er derfor jeg kan være bange for at gøre det forkerte.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-02-09 14:14

Kan ikke se nogen grund til at den skulle være venstre-gevind,
så derfor kan du med fordel bruge en slagnøgle, da den møtrik ofte sidder rigtig godt fast.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 27-02-09 20:03

Jeg kan heller ikke forstille mig at det skulle være venstre gevind.
Jeg købte sådan et værktøj her i thansen http://pan7.fotovista.com/dev/7/7/00681477/l_00681477.jpg det er ikke det bedste værktøj til jobbet men det kan lykkes.

Også købe jeg hos XL byg en 24 mm top.

Det var pænt svært at få møtrikken af på min scooter men det lykkedes.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 27-02-09 20:04

og PS du kan jo se på gevindet hvilken vej det drejer hvis det stikke længere ud en møtrikken.

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 28-02-09 11:35

De kan være rigtig svære at få løsnet, men hvis udstødningen er taget af, så man kan komme godt til, så er det bare at give den nogle hårde ryk med topnøglen eller hvad det nu er du bruger..

- Husk nu at spænde det ligeså hårdt til..

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 21-03-09 10:26

(prik prik) Har du ik' fået det ski'e hjul af endnu?

Godkendelse af svar
Fra : tryllerylle

Dato : 23-03-09 11:00

ha ha. jeg er faktisk ikke kommet videre med hjulet. Jeg tror jeg gør endnu et forsøg når det blir bedre vejr.

beklager den lange svartid.

Tak for svaret Klaudi.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 23-03-09 11:35

Velbekommen, forhåbentlig skinner en snart