/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Min system HD stoppede vist...
Fra : Capewak
Vist : 338 gange
100 point
Dato : 26-02-09 12:26

Ret katastrofal: min pc med denne HD: WDC WD740ADFD 60NLR1 ATA Device (systemdisk - har også en wdc wd 5000AAKS OOTMAO ATA devise til data og programmer) vil uden varsel åludselig ikke starte. Ventilatorer, grafikkort, motherboard (asus p5k dl) snurer og lyser som de normalt gør men dersker intet på skærm og HD snurrer ikke. Jeg er godt klar over det ikke lover godt men vil alligevel gerne bede om et godt råd her for jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.
På forhånd tak

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-02-09 12:36

Dit problem vil jeg nok ikke påtage mig at løse - blot dette...

Jeg har i ca 30 år (og vel flere hundrede harddiske) ALDRIG formået at brænde en sådan af.

Det være helt uanset mærke, billige som dyre, indbyggede som externe....

HVORDAN bærer man sig ad

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-02-09 14:53

Det kræver bare et uheld, at de sidde for varmt, eller er af dårlig kvalitet .

start med at tage datakablet af og på en gang i begge ender, også spændingsforsyningskablet på harddisken. Nogen gange får man fejl ved dårlig forbindelse, som kommer af oxider iog bevægelde ved temperaturskift. Der hjælper den mekaniske gnidning ved af og på.

Hvis den så stadig ikke starter, kan det være motoren som sidder fast i lejet. bank på kanten af harddisken under startforsøet. brug den isolerede ende af ne stor skrueteækker. Det er normalt ikke god kost, men det har før hjulpet.
Prøv også at tage den anden disk fra. Måske kniber det med strøm til at starte begge samtidig.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 27-02-09 09:40

Fjern strøm og batteriet i 2 minutter, og saml igen og prøv at starte
Hvis det ikke hjælper, så prøv at spørge her: www.diskhelp.dk

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 27-02-09 19:00

Tak for jeres svar. Jeg er ikke særig god til det med Pc - så lige et uddybende spørgsmål til JensT:

fjern strøm: dvs frakoble strømkabel til MB ? (i slukket tilstand selvsagt)
fjern batteri: batteri på MB ? I min manual erangivet en Li-celle - det må være batteriet. Når jeg fjerner det skal jeg ikke pille ved nogen jumpers vel ?

Pc detaljer i øvrigt:
MB: Asus P5K DL
GPU: Nvidia GF8800GTS
CPU: Intel dualcore 6600@2,4GHz
Kan fatisk ikke aflæse min PS men pc'en har kørt upåklageligt i 1,5 år med den konfigurering og der er rigtig meget ventilation på den. Enesste problem undervejs har være BS med meddelelse om dårlig ram, men efter jeg har byttet rundt på ram klodser var det ok. Som sagt kører alt andet end HD'ene : de er helt tavse og nu har jeg pudset kabler, fjernet alt det støv der havede hobet sig op i hjørner jeg normalt ikke kan nå med støvsugeren :P Er ikke sikker på om jeg kan høre HD'en brumme en ganske lille smule når jeg tænder for dyret.