/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
lettere motorstart
Fra : scootergrisen
Vist : 666 gange
50 point
Dato : 26-02-09 00:24

I den her manual på side 21: http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/download/uploadede_filer/flextech_fun.pdf

Står der at super blyfri benzin giver lettere motorstart.

Er der nogen som har oplevet dette ?

Altså har motoren lettere ved at starte ved oktan 95 end oktan 92 eller vpower eller hvad de hedder de dyere benziner.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 26-02-09 08:10

Nu er manualen på tysk og sikkert oversat fra et andet sprog . Figurteksterne er jo på engelsk.

Derfor tror jeg at det med at superbenzin giver lettere start er en oversætterfejl.

Det lyder som noget vrøvl. Lige præcis ved start er oktantallet ret ligegyldigt.

Derudover er oktantalsbehovet angivet til 90. som hos os er normalbenzin. men i andre lande kan kaldes super.
Der står heller ikke efter vilken standard oktantallet er regnet. Det kan give ret store forskelle.

Oversættelse af tekniske manualer er svær og kræver teknisk indsigt. Det er der desværre mange importfirmaer, som ikke har forstået.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 26-02-09 09:27

Næh... -derimod føler jeg at et skvæt kaburatorsprit hjælper når det er i nærheden af frysepunktet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-02-09 14:45

Sprit hjælper nok ikke på selve starten. Men det kan modvirke at mankkort efter går i stå på grund af karburatoris.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 26-02-09 20:09

Kunne det ikke tænkes der er tilføjer noget til "super benzin" som får det til at fordampe lettere.

Jeg har læst at ved koldstart har benzin en tendens til at sætte dig på vægen i karburator og indsugningsstuds og inden i forbrændingskammeret.
Måske er "super benzin" bedre til ikke at sætte sig på væggen ved koldstart.

Jeg fatter ikke der er så dårlig oplysning på benzin, det eneste vi får afvide er oktan tal, pris og at det er blyfri.

en cføli det jo bare at prøve og se om der er nogen forskel.

Har i oplevet at noget beznin er bedre end andre ?

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 28-02-09 11:40

Benzin sætter sig ikke så det ikke vil tænde, ved mindre temperaturen er under -40C..

Jeg synes personligt min scooter kører dårligere på v-power 97-99, kører også kun med standard kompression, men hvis man kommer op på 12,5:1 - 15:1 så er der en god effekt at hente ved at køre med høj oktan

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 28-02-09 11:41

Personligt så synes jeg det helt almindelige Blyfri 95 uden alt muligt er bedst..
- Hvis min scooter har brug for addiktiver så tilsætter jeg dem selv!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 03-04-09 09:19

Een af mine mekanikervenner, har en kæphest, og det er Benzin.
Han mener at benzin er en dagligvare, og at den skal være "ny" for at virke optimalt.
Noget er der vel om snakken, men jeg har nu ikke haft startproblemer, med hensyn til benzin,
men hel sikkert med alt muligt andet.
Transor er inde på, at importørene oversætter deres manualer mangelfuldt, og det er der sikkert ikke nogen der er uenige i, mage til vås de får ud af det ind imellem, er da helt ude i hampen.

Jeg har et link her der oversætter de fleste sprog, til dansk:

http://www.didywin.com/123/

Det er retningsvisende, men i en snæver vending, hvis det Italienske f.eks. ikke slår til,
går det vel an.
Indimellem får jeg den idè, at det nok er den de forskellige importører bruger, for den tekniske
indsigt er til tider lidt mangelfuld.
Hilsen Keldd

Godkendelse af svar
Fra : scootergrisen

Dato : 20-05-09 14:02

Tak for svaret transor.