/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
opsigelse
Fra : NannaFlip
Vist : 988 gange
60 point
Dato : 25-02-09 15:07

hej
Er der nogle der ved hvor man kan henvende sig angående spørgsmål om opsigelse, hvor det ikke koster penge. Det drejer sig om om et par der er gået fra hinanden, skal den der flytter betale husleje, når den der bliver boende får boligsikring og enetillæg, og i hvor lang tid.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 25-02-09 15:10

Hvad står der i lejekontrakten?
Har begge skrevet under så akl der betales de næste 3 mdr.
Har kun den ene lejet lejligheden, kan vedkommende "smide" den anden ud uden at få husleje.
Man kan ikke svar ud fra de oplysninger du kommer med.

hawaii7

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-02-09 16:20

Det har vel ikke noget med opsigelse af lejligheden at gøre, såfremt den ene bliver boende.

Men I skal være obs på, om den der bliver boende står på lejekontrakten, ellers er det ikke sikkert vedkommede kan få lov at overtage lejligheden.

Og nej, den der flytter skal ikke betale husleje efter vedkommende er flyttet, hverken hvis den der bor tilbage får boligsikring og enetillæg eller ikke.

At den ene fraflytter lejligheden har ikke noget med opsigelse at gøre, og dermed heller ingen opsigelsesfrist.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-02-09 17:25

Hvis den der bliver boende får enetillæg og boligsikring, og i øvrigt også har gjort det mens de har boet sammen, så er der tale om socialt bedrageri, og så er det svært at give gode råd

Kommentar
Fra : alka

Dato : 26-02-09 07:40

Står begge i lejekontrakten som lejere, og den ene flytter og den anden bliver boende - så har den fraflyttede ikke mere med boligen at gøre, og den som blibver boende skal henv. sig til udlejeren og få ændret fra to til et navn. den fraflyttede skal naturligvis ikke betale husleje, og den fraflyttede fra et parforhold har ingen opsigelsesregel i forhold til udlejeren.

Er det kun den som står på boligoverenskomsten/kontrakten, der bor i boligen alene nu, er der ingen ændringer.

Hvis spørgsmålet går på, om den fraflyttede skal betale husleje blot fordi parforholdet ophører, er svaret, at det skal vedkommende ikke. Det har ikke noget med eneydelse eller boligsikring at gøre som sådan. Dog kan der blive tale om større boligsikring hvis den fraflyttedes indtægt var medregnet, da den der bor der nu har mindre husstandsindtægt.

Kommentar
Fra : NannaFlip

Dato : 26-02-09 11:59

ingen af dem har fået enetillæg eller boligsikring, begge står på lejekontraken med en opsigelse på 3 mrd., det er et hus med forkøbsret, og den fraflyttede ville gerne overtage det, og ville ikke forlange noget, men det kan der ikke være tale om, da det er hende der vil ud af forholdet. TAK

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 26-02-09 12:21

Du har da fået svar nok på dit spørgsmål.

hawaii7

Kommentar
Fra : NannaFlip

Dato : 26-02-09 12:33

jeg svarede bare på de spørgsmål der blev stillet, o.k. ?