/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
vandafledningsafgift
Fra : lillelyst
Vist : 661 gange
50 point
Dato : 25-02-09 08:14

Hej. Jeg undre mig over at der skal være så stor en forskel på kommunernes takster på området vand/kloak afgifter. Guiden her: http://www.penge.dk/cm/1.1867 viser det tydeligt.
Kunne godt tænke mig at høre jeres mening om hvorfor forskellen kan være så stor. Er det et spørgsmål om hvor meget "skat" kommunen ønsker at få i kassen?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-02-09 08:26

Et eller andet sted skal pengene jo hentes

Om det så er på børnehaver eller vandafledning (ikke ladning, men det kommer nok) er forskelligt....

Nogen vil ALTID føle sig mere berørt end andre....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-02-09 09:03

Kommunerne går sammen om rensningsanlæg, og dem er der mange af, og derfor også forskellige priser...........................men mest er det nok hvor "flot" en administration der hænger på de forskellige anlæg.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 25-02-09 09:16

Prisen på vandafledning hænger jo sammen med hvor mange penge der bruges på kloak.

Vi ligger f.eks. meget lavt her hvor jeg bor men da hele nettet er nedslidt og skal udskiftes og der er relativt få til at betale gildet ja så får vi et ordentligt smæk på et tidspunkt.

Anlæg af kloaker er voldsomt dyrt.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-02-09 09:38

Ikke heller alle firmaer, selv inden for samme område, har lige store omkostninger.
Det har også noget med geografi, at gøre, ligesom der kan være utallige andre forhold der gør sig gældende, og det er nok så uigennemskueligt, at ingen kan analysere det. Og som du selv er inde på, vil jeg også gerne tro at det er en ekstraskat. - For få år tilbage betalte man jo sådanne ting over skattebilletten, så man kunne jo så hæve skattetrykket ad bagvejen.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 50 point
Dato : 25-02-09 10:28

Efter "loven" er vandafledningsafgiften omkostningsbestemt, så den enkelte kommune bestemmer hvor meget. 50 kr. pr. m3, er efterhånden noget der ligner "skatteopkrævning!"

Politikere og deres grønne afgifter - de vil ikke miljø de vil "skorre kassen" vil de, hvis de ville miljø, så ville de helt klart have taget skridt til det for mange år siden. Vi skal ikke dømme politikerne for det de siger, men på deres handlinger - eller mangel på samme!!!!

Godkendelse af svar
Fra : lillelyst

Dato : 25-02-09 10:45

Tak for svaret alka.