/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Male mursten ?
Fra : tararam
Vist : 5420 gange
60 point
Dato : 22-02-09 20:05

Findes der en maling der kan bruges på alm. mursten uden at det skaller af senere. Iflg XL-Byg er musten så "luftige" porøse at der vil danne fugt indefra som vil skyde malingen af i skaller senere.

Men jeg mener at have set et sted at man kan få noget maling netop dette. Jeg vil gerne have de steder min murstensmur er blevet repereret, f.eks over vinduer mm til at have samme farve som resten. Og pudse alle længer gider jeg altså ikke.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-02-09 20:22

Hej tararam.
De fleste steder anbefales det IKKE at male direkte på mursten ......... i stedet tilrådes det at pudse med en indfarvet mørtel i stedet, eller i alt fald at pudse inden man maler.
Men, hvis du alligevel vil vælge at male, så er det vigtigt at du vælger en diffusionsåben maling, d.v.s. en maling som murværket kan ånde igennem, f.eks. en silikatmaling ...........
der findes også mange typer murmaling som giver muren mulighed for at ånde, men der er ingen af de malingstyper som lover evig holdbarhed, så hvis du maler murstenene skal du regne med at skulle på den med jævne mellemrum, i alt fald hvert 3. - 4. år - der er lidt om emnet her:
http://www.bolius.dk/viden-om/facader-og-tage/artikel/valg-af-malingkalk-til-facader-af-mursten/
iøvrigt skal du vente til det hele er rigtigt tørt, og risikoen for frost er overstået -
held og lykke med arbejdet
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-02-09 21:02

Det kan du sagtens - endda med et rigtigt godt resultat De skaller ikke

Vi har malet vores røde mursten over med cempexo... det hedder noget andet idag, men det findes stadig.

Vi malede murstenene hvide

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 60 point
Dato : 22-02-09 21:08

Diffusionsåben murmaling holder

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-02-09 02:23

De forudgående gode svar forudsættet at du maler udendørs på en væg til et opvarmet lokale. Elles er det anderledes.
Indvendig skal bruges en tæt maling.
Hvis der ikke er opvarmede og fugtbelastede rum indenfor kan du i princippet bruge en almindelig udendørs acrylmaling. Den er meget svær at fjerne, hvis man fortryder.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 23-02-09 05:25

Det drejer sig om en gård fra 1904. Røde sten. Yder murerne er ca. 30 cm tykke og inde i denne mur er hulrummet fyldt op med flaminco kugler som isolering. Værelserne indvendig er selvfølgelig opvarmet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-02-09 07:36

Vores hus er hulrumsisoleret med Rockwol

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 23-02-09 09:19

Uanset om rummene er opvarmede eller ej er det altså stadig vigtigt at der bruges en diffusionsåben maling, både af hensyn til de gamle mure (1904) og for at give malingen en rimelig chance for at holde, i det mindste nogle år.
Det er jo for at muren skal kunne ånde, og for ikke at lukke fugtighed inde bag malingen, så vil den helt sikkert skalle af - det gælder også ved meget lidt fugt.
Sådan en gammel mur vil altid indeholde en smule fugt, sandsynligvis også trække noget fugt op fra jorden. Her kan læses lidt om hvor meget fugt der egentlig trækkes op:
http://www.dr.dk/DR2/Friland/ABC/Ordbog/20051207143743.htm
og hvor højt det kan komme op.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-02-09 10:29

hvad så med at gi den en gang hvidtekalk? Den er diffusionsåben, så det basker og nem at påføre, sprænger ikke murværk af som nogle plastmalinger kan finde på, og den er billig, både i nvestering og i drift. Og lige nu, inden det blir før tørt og varmt er det ideele tidspunkt at kalke.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 17-04-09 06:45

Tak for svaret stig54.