/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Silicatmaling ydermur
Fra : lham
Vist : 1652 gange
100 point
Dato : 22-02-09 18:36

Har næsten bestemt mig til at give 2 år gammel helt ren vandskuret hus ydermur Silicatmaling.
Firmaerne oplyser at silicatmalingen og den tilhørende grunder angriber glas (altså vinduer ) og øvrigt keramisk materiale.

Vil selvfølgelig afdække efter bedste evne, men hvis silicatmalingen er så agressiv kan et en enkelt dråbe der løber/blæser ind under afdækningen vel hurtigt ødelægge et stort vindue

Findes der et produkt man forebyggende kan smørre på vinduet rundt i kanten / kan reparere evt små strint med hvis skaden er sket.

lidt i samme boldgade : har set tømre springe rundt på taget og knalde dampspærre på med et hammerlignende stykke værktøj -og det går stærkt. Til min plastafdækning af alle vinduerne kunne jeg tænke mig at anskaffe mig sådan en dims i stedet for en gammeldags hæftepistol. Hvad hedder værktøjet og gerne et link med billede.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 22-02-09 19:34

Til anden del, garanteret sådan en du har set

http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=getProduct&R=1837263

Til første del, du kunne jo klæbe en tynd plastfolie foran vinduerne

Kommentar
Fra : Frederiksen

Dato : 23-02-09 08:22

har været med til at male et tre etagers domicil med silicat, hvor vi ikke dækkede vinduer, men istedet rengjorde efter endt arbejde, altså grunder + 2x silicat. ingen vinduer blev beskadiget og vi sparede tid

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-02-09 10:30

i stedet for silikatmaling kunne du jo kalke, eventuelt med indfarvet kalk

Kommentar
Fra : lham

Dato : 23-02-09 17:42

frederiksen
behandlede i vinduerne med noget feks sæbe før i malede og hvad rengjorde i dem med bagefter?
og hvor længe efter maling rengjorde i?

-og til vagnr : det ser rigtigt ud med den " hæftehammermaskinen"-men den er lidt pebret.
Er det nogen bestemt film du tænker på til vinduet-det ville måske være smart med noget selvklæbende men absolut uden nogen form for lim der skal fjernes bagefter. Vi havde tænkt os at hæfte en omgang dampspærreplast op på vinduesrammerne -men der kan jo ikke undgås utætheder hist og pist ved kanten

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-02-09 21:01

tape sammen med byggeplasten holder det meste ude

Accepteret svar
Fra : michael_30

Modtaget 50 point
Dato : 23-02-09 22:21

Citat
har været med til at male et tre etagers domicil med silicat, hvor vi ikke dækkede vinduer, men istedet rengjorde efter endt arbejde, altså grunder + 2x silicat. ingen vinduer blev beskadiget og vi sparede tid

Hvis der bliver brugt skalflex Silikat maling, kan man nøjes med at blande grunder i malingen. Så skal man ikke smøre grunder på væggen først.
Blandingsforhold:
Første gangs maling skal man bruge ½ Silikatmaling med ½ Grunder i = 50% + 50%
Anden gangs maling skal man kun bruge 10% grunder i sillikatmalingen

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-02-09 07:14

michael-30
det er lige præsis Skalflex produktet vi skal bruge, men for en god ordens skyld foreskriver databladene:
forberedning ½ silikat ½ grunder
1. gang 100% silicat
2.gang silicat +20% grunder

12 timer mellem hver strygning tørt underlag tørt vej mere end 8 grader

mit oprindelige spørgsmål handlede om noget til skadesrep, på angrebet glas keramik-så frederiksen kan du ikke levere lidt uddybende oplysninger

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 08-03-09 08:34

Tak for svaret michael_30.-og øvrige indlæg

har lige lavet forsøg med den silicatmaling vi har bestemt os for . Overmaling af glas -ventet 3 dage afskabt og afvasket : ikke spor af nogen form for ætsning så mon det ikke bare er producentens måde at sikre sig på at der ikke kommer erstatningskrav for ødelagte ruder fliser mv grundet manglende information fra dderes side