/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bilhjul til trailer ?
Fra : jarl246
Vist : 2113 gange
100 point
Dato : 22-02-09 13:23

Jeg har set flere trailere der kører med almindelig bilhjul. Min trailer er
en ældre dantrailer med pænt møre hjul, der er 4 huller i fælgene.
Ved i hvilke bilmærker der kører med 13 eller 14" hjul som direkte kan sættes /passer
på en sådan trailer.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : kejap

Dato : 22-02-09 13:28

Hej.
Jeg er næsten sikker på at du skal have hjul fra Opel kadet eller lign. tysk bil.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-02-09 14:01

Det er ikke bare boltehullerne, som skal passe.
Dækdiameter og indpresningsdybde skal også passe for at traileren skal køre stabilt og lejerne kunne holde.

Kommentar
Fra : peterpyt

Dato : 22-02-09 14:07

Jeg er ret sikker på at Kejap har ret...

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 22-02-09 15:37

Ældre Golf model hjul skulle også passe.

Men husk at hjulet bære på centerkonen i navet - ikke på boltene.
Centerhullet skal derfor passe præcis i diameter med navkonen.

Du finder boltecirklen ved at måle afstanden på tværs mellem 2 bolte.
Men den er med garanti helt sikkert 100mm, da det nærmest er den eneste størrelse der anvendes som standard til de store 13" og 14" trailerhjul.

Normalt har trailerhjul en indpresning ("ET" tallet) på 0mm, mens de fleste personbiler ligger mellem 20 og 30mm.
Det står præget direkte på fælgene, f.eks "ET25".

Der er derfor mange mål at tage hensyn til, for at være sikker på om hjulene passer på din trailer.
Som udgangspunkt skal du nok fravælge alle dækstørrelser større end 155 i profilbredde. Ellers vil de skrabe på.
Prøv : http://jydekrog.dk/ for nye trailerhjul og priser.
Jeg har selv købt dér.

haraldskrald har vist også løse hjul til deres trailere, til rimelige priser.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 22-02-09 19:03

Det med om lejerne bliver slidte har sådan set kun betydning hvis du kører ufatteligt mange km hver år med læs på..
Hvis du ligger og fiser frem og tilbage til lodsepladsen hver 3 uge så er der ikke så meget at tænke over.
Jeg har selv sat vw hjul på da de er bredere og giver traileren en bedre stabillitet når der er godt med overlæs på

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 23-02-09 00:16

morris marina fra '70erne og taunus passede hjul med rigtig mange trailere

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 25-02-09 16:59

Citat
Ved i hvilke bilmærker der kører med 13 eller 14" hjul som direkte kan sættes /passer
på en sådan trailer.

det er ret simpelt,.. i nedenstående tabel, kan du finde original målene på
næsten alle biler på det Danske marked,
http://www.nysynet.dk/hjuldata.htm

i rubrikken “PCD” står krydsmålet (fra midt af bolt,.. til midt af bolt)
i rubrikken ”Navcenter” finder du navcentermålet
(skal være det same,.. eller større end på din trailer)

så er det bare at måle efter på din trailer,
fælg og dæk, kan du fx finde hos en ophugger, DBA.dk - gul & gratis, mm.