/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
utæt decratag
Fra : gribben1
Vist : 3258 gange
500 point
Dato : 22-02-09 01:44

Vores tag er fra 1988/89 og det lækker igen.

Der blev der gjort alverdens ting dengang, det var nylagt og et nogle år frem - men man kunne ikke finde ud af, hvor lækket kom fra!
Dog har der ikke været noget af betydning de sidst mange år.

Men nu er det så galt igen, vandet kommer ned samme sted (jeg kan se det på vinduet) og det nøjes ikke med at dryppe, nu er det med en spand under.

Jeg ved godt, jeg skal have fat i en tømrer snarets, men når man ikke kunne finde fejlen dengang, kan jeg forestille mig, det bliver endog meget dyrt.
Manden er gået på pension og garantien sikkert også - så hvad gør jeg nu?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-02-09 04:49

Kunne være at en helt tredie håndværker eller firma tager det fra en anden indgangsvinkel i dag

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 22-02-09 05:19

Hej gribben1.
Nu fremgår det ikke af dit spørgsmål om der er undertag på i jeres tilfælde.
Ofte kan undertaget være medvirkende årsag til at en sådan læk kan være meget vanskelig at lokalisere, det kan den i øvrigt alligevel - det er jo sådan at det indtrængende vand kan løbe endog meget langt inde på selve konstruktionen, det kan følge en bjælke eller en lægte et meget langt stykke før det møder så meget modstand eller dets bane bliver afbrudt, at det begynder at løbe ned igennem selve loftet, det kan også være at det bliver samlet et sted så der ligefrem står en lille sø der hvor det så endelig bryder igennem.
Derfor er det slet ikke sikkert at utætheden oppe på taget skal findes der hvor det kommer igennem indvendigt.
Prøv at kikke på konstruktionen, og forstil hvor det kan løbe dernedaf inde i selve trækonstruktionen, kik så efter muligheder for hvor utætheden kan være deropad, det kan komme helt oppe fra rygningen, det kan være fra en skotrende, en skorstensinddækning eller et tagvindue.
Hvis du forstår hvad jeg mener, kan det være du kan have en ide om hvor det er henne det er galt ude på selve taget - det er jo i sidste ende derude der skal gøres noget, så det igen bliver tæt.
Held og lykke med eftersøgningen.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 22-02-09 09:51

Jeg kom til at tænke på, at nu har vi lige haft fyge-sne, og det har vi ikke haft længe,,, kunne det tænke sig at du har vand-problem i forbindelse med fyge-sne, fordi så er du ovre i noget hvor vand saktens kan løbe ''nedefra og op''; sneen kan komme ind i alle sprækker og revner, hvor den lægger sig, og når det så tøer vil det vælte ned med vand.

En utæthed i forbindelse med regnvand, da skal du jo lede efter en ''højere-liggende'' sprække i taget, men altså ved fyge-sne kan sprækken, hvor vandet =sneen kommer ind godt ligge lavt. Typisk hvis tagplader ikke er ordentligt lukket af fra lag til lag med tjære-skumgummi og hvad det nu er man bruger til at forhindre indflyvning af fyge-sne.

Surt med vand på den måde, håber at du får løst dit problem

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 22-02-09 14:00

Der blev den gang konstateret en revnet tagplade på hovedhuset - er jeg lige kommet i tanke om - og vandet dryppede i tilbygningen, og det gør det så igen samme sted, så i har ret, det er længere oppe, vi skal lede.

Og det er rigtigt, at der pludselig kan kommet et vandfald, når vinden er i et bestemt hjørne, og det har regnet meget, også i går var der kraftig regn og altså dryp/småløbende vand.

Fygesne er er der ikke tale om, det er altid kun når det regner.

Decrataget er lagt ovenpå et eternittag (pandekager) og vi kan se konstruktionen, så der er næppe undertag, men jeg har nu aldrig været deroppe

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 500 point
Dato : 22-02-09 20:06

Nej, du har sikkert ret i at der ikke er undertag - det at du taler om bestemte vindretninger kunne tyde i retning af, at det kan blæse op under en inddækning, typisk ved en skorsten eller en taghætte, men en revne i det gamle eternittag KAN også være medvirkende, hvis der på nogen måde kan komme vand til revnen - både i det gamle måske porøse tag og i revnen kan der opstå kapilarvirkning, derved kan vandet ligefrem "suges" ind under det nye tag og herefter løbe ned ad konstruktionen indtil det når det sted hvor det "plejer" at finde vej helt ind.
Du kan se lidt om kapilarvirkning her:
http://www.dr.dk/DR2/Friland/ABC/Ordbog/20051207143743.htm
men jeg tror som sagt, at det blæser op under ved en inddækning, måske når tagpladen ikke helt op inden under inddækningen og giver plads til at det kan løbe bagved - herefter kan det jo så løbe endog temmelig langt inden det kommer igennem loftet.
Jeg håber i finder det sted som giver problemet og får det løst ..........
held og lykke med det
Bennymanden

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 23-02-09 10:18

Hej gribben1.
Jeg fik i 1995 lagt Decra tag på voers daværende hus som også blev lagt på eksisterende tag, der var 15 års tætheds garanti, så det har der måske også på jeres, og da i har været6 på den før burde i have en god sag.
Jeg har fået lagt Decra på 2 huse og været meget tilfreds, de har været 100 % tæt.
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : gribben1

Dato : 23-02-09 15:34

Det er ikke loftet, det drypper igennem, men både udvendig og indvendig på et stort hæve-skydedørs parti men altså på den faste del af partiet, vi fik skiftet alle 4 dele (2 døre og 2 faste partier) for 3 år siden.
Det er partiet, der vender mod øst, det er galt med, når vinden er i øst/sydøst, såvidt jeg kan bedømme.

Vi fik kun 10 års garanti på taget på daværende tidspunkt, så jeg tvivler på, der er noget at hente, men jeg kan selvfølgelig forsøge mig hos Icopal, de må have optegnelser, for de sendte indtil flere eksperter, da det var galt første gang.
Inddækning ved skorstenen og skotrenden er selvfølgelig en mulighed, selvom de er i den modsatte ende af huset.

Så jeg tror, jeg vil kontakte Icopal - man kan jo kun få nej.

Tak allesammen - smid et svar, så vil jeg fordele points

Godkendelse af svar
Fra : gribben1

Dato : 25-02-09 19:25

Tak for svaret bennymanden, men også tak til jer, der gav sig tid til at deltage.

Løsningen er endu ikke funder, så vi får se, hvad der sker

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 25-02-09 23:01

selvtak gribben1 - - jeg håber du finder en løsning på problemet, jeg ved det kan være noget vanskeligt noget at stedbestemme den slags utætheder, men som du skriver så kan du jo ikke få mindre end du har, så det kunne da være et forsøg værd at kontakte Icopal - held og lykke med det.
hilsen
Bennymanden