/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win 98 og XP
Fra : Sandvad261
Vist : 575 gange
100 point
Dato : 21-02-09 20:34

På samme computer.
Det il være en fordel for mig at køre disse to systemer, fordi jeg har nogle gode gamle og danske programmer, som ikke kan køre på XP.
Jeg kører XP på min computer nu, og HD er formateret til NTFS, kan det uden at formate den, laves om til fat,?????
Og kan jeg uden videre lægge Win 98 ind, sådan, at jeg når jeg styarter computeren op, får muligeden for at bestemme, om jeg vil køre Win 98 eller XP.

Hej

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-09 20:42

Ja det kan du sagtens.
Lav med fdisk en partition på under 8 GB og installer win 98
Og så installere XP på resten.
Så skal der bare installeres en boot manager til sidst.
Når jeg finder den skal jeg lægge adressen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-02-09 21:56

Og du skal vide at win98 altid skal ligge på C: Det er noget som dos bestemmer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-02-09 23:23

Citat
jeg har nogle gode gamle og danske programmer, som ikke kan køre på XP
jeg har ikke mødt et gammelt program som ikke kunne køre under XP, har du sat programmet til at køre som om det var en tidligere Windows version ?
Bortset fra det, så kan du sagtens have både Windows 98 og XP på samme harddisk, brug for eksempel Gparted til at partionere harddisken først: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 21-02-09 23:48

De programmer der er tale om, det er CORAL DRAW ver. 4.0
Photo shop ver. 3.0
Begge programmer er Danske, og dem har jeg kørt med i nogle år, så dem kender jeg

Hej

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-02-09 00:15

Kan de ikke køres som Windows 98 (eller 95) kompatible på din XP computer ? Det tror jeg de kan

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-09 12:43

Her er den:
http://gag.sourceforge.net/
Den er gratis at downloade.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-02-09 12:46

Begge programmer er kombatible med XP men ikke med win98.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 22-02-09 17:13

O.V.N.
Jeg har lagt de to programmer ind på min XP
Jeg tror det har noget med rækkefølgen at man lægger programmerne ind.
Jeg har det gamle PageMaker lagt ind, og så vil mit Corel Draw ver.6 også køre.
Men mit Photo Shop 3.0 vil ikke køre, den siger, at der er for lidt RAM til at køre programmet, men RAM, der er på den maskine her, dobbelt så meget ram, som der var på den gamle 98er så ????
Jeg har været inde og sat den op til både 95 og hvad der ellers er af muligheder.
Hvis jeg kan få det her til at køre, så gider jeg ikke sidde og bøvle med at lægge 2 styresystemer ind.

Hej

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-02-09 17:34

Er det RAM at den klager over ? Eller hukommelse ? Jeg ville udvide hukommelsen før jeg opgav at få programmet til at køre, og naturligvis er det nemmere kun at have det ene styresystem, jeg forstår ikke at programmet ikke vil køre under XP, men jeg kender ikke Photo Shop 3.0

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-02-09 18:15

Du har vel været her:
Køre ældre programmer under Windows XP

start > hjælp og support > skriv > kør som > vælg "få gamle programmer til at køre under XP"
Nu er der en god forklaring.

Der skal nok genstartes mellem de to installationer.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 22-02-09 19:25

O.V.N.
Det vil ikke køre det der PHOTO SHOP ver. 3.0
Når jeg dobbeltklikker på programmet, så kommer der en besked, hvor der står skrevet.
at den ikke kan indlæse filen" PSUT9532.DLL " man har så muligheden for at fortsætte indlæsningen af programmet, så kommer den nye besked, at der er for lidt RAM til at køre programmet.

Jeg her ledt og fundet denne fil, og har lagt den ind i mappen " system 32 under XP naturligvis.

Hej

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-02-09 19:47

Citat
Jeg her ledt og fundet denne fil, og har lagt den ind i mappen " system 32 under XP naturligvis
hvadfor en fil har du været inde i mappen Programmer som ligger i drev C, fundet mappen som din Photo Shop er i, højre klikke på programmet og klikket på Egenskaber, klik på fanen Kompabilitet og sæt programmet til at køre som det var en tidligere version af Windows, det har aldrig fejlet med ældre programmer på min XP computer.
Jeg forstår simpelhen ikke den melding om for lidt RAM, du har jo rigelig til det program

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 22-02-09 20:32

o.v.n.
Da' jeg var på google og søge efter den fil mit program manglede der hedder PSUT9532.DLL
der kunne jeg se et sted, at den skulle ligge i mappen system 32 under windows, og der har jeg lagt den.
Jeg har også prøvet det andet med at gå ind med guiden, for at få det til at køre, når jeg vælger den der hedder windows 2000, så kommer kun den besked frem, at der er for lidt ram..
Hej

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-02-09 21:40

Det er altså ikke helt så enkelt som du har gjort, programmet skal bruge en fil som skal ligge i System32 mappen, den fil skal helst placeres der af installations programmet, det nytter ikke at du bare putter den derind, du skal også fortælle programmet at den er der, den skal med andre ord registreres, det kan jeg ikke hjælpe med, jeg vil foreslå dig at afinstallere programmet og installere forfra, programmet bør selv placere de rigtige filer i de rigtige mapper, ellers kan programmet ikke finde dem når de skal bruges

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-09 10:25

Sandvad - hvis det er en stationær computer - er det muligt der kan sidde en harddiskskuffeholder med 2 udskiftelige skuffer..................en med win 98 og een med XP.
Så skal du bare vælge hvilken skuffe du vil starte op med.
Skufferne må dog kun skiftes når comp er lukket ned.