/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Chinchilla
Fra : BASSES
Vist : 1045 gange
300 point
Dato : 19-10-01 01:15

Jeg har en bekendt, som er ejer af en Dejlig meget tam Chinchilla-dame. Hun er blevet meget træls i pelsen på det sidste,-og det ser ud som om hun har svært ved at tygge. Mine bekendte har Bla. også kaniner som de selv klipper tænderne på,-de mener det måske er her fejlen ligger hos Chilla,-alttså for lange tænder. Spørgsmålet er,---kan de selv klippe tænderne på Chinchillaen, -eller ???

Hilsen
Basses

Accepteret svar
Fra : britta

Modtaget 310 point
Dato : 19-10-01 01:23

Hej Basses

Nej,-----det mener jeg absolut at de skal overlade til en Dyrlæge. Jeg er selv den Lykkelige ejer af et par Chinchillaer,-selvom jeg giver dem de muligheder man nu kan for at de kan slibe deres tænder,--Grene fra Frugttræer -kalk-mineralsten osv,-så må de alligevel engang imellem til Dyrlægen for at få rettet deres tænder til.
En Chinchilla er jo et "vildt" dyr -uanset hvor kælen det evt. kan være,-og når jeg oplever Hvordan mine Chillaer reagerer ved at blive holdt med magt (af en erfaren Dyrlæge) så vil jeg virkelig fraråde uerfarende i at klippe tænder på
deres Chinchillaer!!!!!

Hilsen
Britta

Kommentar
Fra : briani

Dato : 19-10-01 09:06

hej Basses
er helt sikker på at chinchillaen er syg.alle symtomerne peger på det De har jo også kindtænder, som kan blive skæve eller for lange, og disse er ikke rigtig til at se uden specialinstrumenter, prøv at ligge mærke til pelsen omkring hans mund om den er meget fugtig på grund af savl,og om han sover meget.det vil den gøre fordi den ikke rigtig får noget at spise,på grund af dens kindtænder.DU MÅ IKKE LADE DIN BEKENDT SELV KLIPPE DENS TÆNDER;DA CHINCHILLAEN SKAL BEDØVES FØRST,OG DET KAN MAN IKKE SELV GØRE,hvis pelsen ikke bliver bedre efter den har fået ordnet dens kindtænder,vil jeg nok prøve at få dyrlægen til at se på den en gang mere,det kan være en hudproplem, en hudtumor,eller en parasitlidelse som kan gøre pelsen træls. efter den har fået ordnet sine tænder kan det være nødvendig at (tvangsfordre)den i kort tid for at få chinchillaen til at spise normalt igen,uden den får ondt i sine tænder når den tygger.
MVH Brian

Godkendelse af svar
Fra : BASSES

Dato : 19-10-01 14:29

Tak til jer begge,----mine venner har nu hafr Chillaen til Dyrlægen. Han rettede tænderne til,-ellers var den sund og rask.

Mvh
Basses