/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
windows2000 pro eller 2000 server
Fra : djvenga
Vist : 265 gange
125 point
Dato : 31-03-03 20:22

Hej
jeg står og skal etablere en forbindelse mellem to steder(Brønby-Lystrup) Brønby laver regnskab/Breve m.m.mens lystrup kigger email skriver breve m.m. der skal stå en matrix printer i lysrup samt Brønnby til faktura/Følgesedler samt en laser printer begge steder. hvad er den bedste/billigste møde at lave sådan en løsning
MVH DJVENGA

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 31-03-03 20:54

Linux...

undskyld ku' ikke lige la' være...

men hvis det ikke er mere end det de ska', ku' det vel ligeså godt være Win98 de brugte...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : djvenga

Dato : 31-03-03 21:15

hm-du har måske en god løsning!

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 31-03-03 21:30

Hej djvenga;

Det kommer vel stort set an på, hvilke Windows versioner de kører begge steder?

Uanset hvad, så skal du nok have en FireWall/VPN box op, så du sikrer din trafik bare en anelse.
Der kan du f.eks. bruge Symantec Appliance 100 begge steder, som både er xDSL router, 4 ports switch - og endelig FireWall med mulighed for opsætning af Box-2-Box VPN.

Såfremt du har tænkt dig en dedikeret server på installationen; og det vil nok være det smarteste; så er W2K Server den rigtige løsning. Du har mulighed for næsten enhver form for rettighedsstyring på alle måder!
F.eks. kan du ved hjælp af Activ Directory og Roaming Profile lave en rigtig solid set-up, hvor du fra central hold kan styre ( næsten ) alle brugeropsætninger, tilladelser, mv.

Den optimale udnyttelse af en W2K server får du sammen med W2K Proff. på arbejdsstationerne

Skriv lidt mere konkret, hvis du vil have yderligere råd; men husk at sikkerhed over transmissionslinien er det vigtigste!

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : megetvigtig

Dato : 01-04-03 17:54

hmm en "nem" måde er at installere et modem på din server, og installere PPP (Point point protokol) og derefter en pptp (point point tunnel protokol) derefter ringer du op til din server, og logger på som ved en almindelig logon, på denne måde har du lavet en sikker "tunnel" gennem telenettet.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 01-04-03 19:51

Hej djvenga;

Som du kan se i kommentaren fra "megetvigtig", så er det også en mulighed, men har du xDSL opkobling kan det så vidt jeg husker ikke lade sig gøre at bruge denne metode.
En anden side af det er, a det hurtigt kan blive en dyr fornøjelse af bruge dial-forbindelse, da der typisk kommer et opkaldsgebyr på 0,25 DKK hver gang modemet "løfter røret" - og det vil nok gøre ofte, hvis du skal have flere PCer til at dele fælles ressourcer.

Har du ikke en xDSL forbindelse begge steder ville jeg lave en beregning på, hvor meget der skal kommunikeres; dvs. opkald pr. dag pr. PC. Det kan hurtigt betale sig at have fast opkobling istedet for Dial Up

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 01-04-03 20:00

......... og så glemte jeg lige at skrive en enkelt ting mere om økonomi.

Med en xDSL forbindelse i begge ender kan du sætte f.eks. en Symantec Appliance 100 op i begge ender.
Denne koster pt. 3.900,- excl. moms - men incl 5 bruger Symantec Antivirus for Small Business Workstation og Server
Prøv at regne lidt på tingene! xDSL router, Firewall, 4 ports Switch incl AntiVirus til 5 brugere og server - placeret i begge ender af installationen - 7.800,- excl. moms!

Det er en særdeles billig og ikke mindst sikker løsning, som kan lave VPN tunnel efter behov.
Kig på link http://enterprisesecurity.symantec.com/products/products.cfm?ProductID=63&PID=924378

Har du behov for "fjern opkald", hvor der ikke er en hardware firewall skal du kigge på model 200R

En anden mulighed er de mindre Firewalls fra CISCO, som indenfor den seneste uge er faldet med optil 50%.
Der får du også rigtig meget for pengene - afhængig af behov.

Vend endelig tilbage, hvis du have uddybende kommentarer.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : nicholai.net

Dato : 07-04-03 22:29

Hvorfor vil du lave en forbindelse imellem de to steder? Hvilke resourcer er det der skal deles?

Som jeg læser det så skal du bruge outlook express til at sende mails frem og tilbage.

Kom med lidt flere detaljer, fordi jeg tror Smitty skyder gråspurve med kanoner (selvom jeg er enig i hans forslag,hvis man skal havde en sikker fast opkobling).

MVH
Nicholai