/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
råd i brænde
Fra : CCjunior
Vist : 659 gange
100 point
Dato : 18-02-09 12:29

Jeg har hørt at efter ca 4 år begynder brændet at forrådne. Er det rigtigt og hvor er dokumentationen for dette?? kan intet finde på nette om det..

Junior

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 18-02-09 12:40

Gælder kun hvis man ikke opbevarer det tørt.

Der kan med fugt komme både råd og svamp i brænde, som ikke er under tag.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-02-09 12:46

Dokumentation findes nok ikke da det må høre under almen viden.
Brændet skal blot holdes tørt og ventileret, så kan det holde i evigheder.

Ellers gå over til trykimprægneret træ

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-02-09 12:51

Rent videnskabeligt findes der nok lange udredninger om hvilke mikroorganismer der arbejder "hurtigst", hvilken fugtighedsgrad der skal være for at organismerne kan leve, og hvilke træsorter der holder længere end andre hvis forholdene tillader forrådnelse.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-02-09 13:16

Under tag og beskyttet mod direkte sollys holder træ i hundredvis af år, så du har hørt en skrøne!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-02-09 13:24

Jeg ved ikke om dette link kan styrke dig i at ovenstående udsagn holder:
http://vot.teknologisk.dk/6844

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-02-09 13:25

Junior, hvis "brændet" er det fyrretræsbord, du har stående i din spisestue, så forrådner det jo ikke. Det bliver allerhøjest lidt slidt eller går i stykker. --Men hvis du smider det ud på græsplænen i det danske klima, så skal det nok passe, at det efterhånden vil rådne væk. 4 år lyder meget sandsynligt. Men det er afhængigt af hvordan vejret arter sig..

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-02-09 13:26

Hvis man fyrer med brænde har man vel også en vis turnus.

Frisk brænde fra skoven skal jo først ligge lidt udenfor for at blive tørret i sommervarmen, derefter anbringes i skur.
Laver man 2-3 stakke i skuret og bruger af den ældste stak først bliver ikke noget af det gammelt.

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 18-02-09 15:16

Tak for svaret transor.
Jeg stoler ikke på udsagn som ikke er dokumenteret. Så det her må gå i glemme skuffen som en and..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-02-09 15:16

Citat
Jeg har hørt at efter ca 4 år begynder brændet at forrådne. Er det rigtigt og hvor er dokumentationen for dette?? kan intet finde på nette om det

Der går ikke 4 år før forrådnelsesprocessen starter, såfremt brændet ligger udendørs, der er så bare lidt forskel på hvor hurtigt det går alt efter træsort.

Det er simpel logik, brænde er et organisk stof der reagerer på samme måde som eksempelvis de ting du smider i din kompostbunke....

Og hvis det ligger helt tørt, sker der det, at træet tørrer for meget ud, og så mister det en del af brændværdien...fordi det bare futter af på ingen tid.

Brænde af eks. fyr og gran skal helst bruges inden for det første års tid efter det er "brændklart" (lagret/tørt), hvorimod de tungere træsorter som eks. bøg og eg kan holde i få år.