/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
skimmel på surdejg
Fra : ladegard
Vist : 1511 gange
50 point
Dato : 18-02-09 09:37

Jeg har lavet en surdejg på kærnemælk. Den skulle stå i 4-6 døgn. Nu har den stået i 5 døgn og der er lidt skimmel på den. Kan jeg bare skrabe skimmelen af og bruge den til rugbrødsbagning.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 18-02-09 09:48

Du må ALDRIG spise noget med skimmel på.

Du kan skrabe skimmelen af, men "rødderne" er usynlige for det blotte øje.

Hvordan har du opbevaret din surdej?
Jeg har da aldrig været ude for mug på min.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 18-02-09 09:54

Er der kommet mug på din mad må du IKKE spise det

»Mugsvampe på gammel mad kan udskille giftstoffer - såkaldte mykotoxiner - der dels kan give en alvorlig mavepine, men visse af stofferne kan også være kræftfremkaldende. Derfor en det en god hovedregel, at man kun skal spise madvarer med mugsvampe, når det er meningen (læs: f.eks. blå-skimmel-ost) at muggen skal være der,« forklarer Ulf Thrane.

Herfra: http://videnskab.dk/content/dk/sporg_videnskaben/hvorfor_er_mug_pa_gammel_mad_farlig_at_spise_-_mens_gorgonzola_er_en_delikatesse

Kommentar
Fra : guddaRap

Dato : 18-02-09 09:58

det er en ommer

Kommentar
Fra : ladegard

Dato : 18-02-09 10:06

Kan det være farligt, når rugbrødet bages ved 180 grader?

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 18-02-09 10:17

Citat
Kan det være farligt, når rugbrødet bages ved 180 grader?

Det kan jo komme an på en prøve, men den skal du ikke udsætte andre for

Jeg tror, du har opbevaret surdejen forkert, så du kan ikke bruge den. Det eneste du kan er at smide den ud.

Fra en tilfældig opskrift

Citat
Surdejen må ikke stå for koldt, så den i stedet for at syrne risikerer at mugne.

http://www.arla.dk/opskrifter/grove-rugbroed-med-surdej.html

Velbekomme

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 18-02-09 10:17

Ja helt klart fordi giftstofferne, mykotoxinerne allerede er dannet og er i maden. Bagetemperaturen vil selvfølgelig slå muggen ihjel, men giftstofferne som muggen har dannet, kan ikke løftes ud af maden. Så desværre - maden skal ikke spises, men smides ud

Godkendelse af svar
Fra : ladegard

Dato : 18-02-09 10:28

Tak for svaret ans. Den har nok stået for koldt. Der var ellers 19 grader i køkkenet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-02-09 10:47

Selv tak ... husk at der er køligere ved et vindue eller en ydervæg.

Held og lykke med den nye dej

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 18-02-09 10:58

En ting mere, der kan få det til at mugge, er hvis skålen ikke var HELT ren.