/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
SATA harddisk
Fra : peter1704
Vist : 393 gange
100 point
Dato : 16-02-09 22:02

Hej
Jeg vil installere en SATA harddisk på min maskine, men windows XP installationen kommer frem og siger at den ikke kan finde nogen harddisk. Jeg har lavet en driver diskette som man skal for at installere Win XP men den vil ikke alligevel. Mit bundkort er et Asrock K7Upgrade-600. På bundkortet er der 2 SATA stik. Det mest underklige er at jeg heller ikke kan finde SATA disken i BIOS.
Nogen der kan hjælpe ?
/Peter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-09 22:26

Og det er vel når den i bunden af skærmen viser >>> tryk F6, at du trykker og lægger driveren ind.

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 16-02-09 23:19

Sidder dine ''jumbere'' som de skal, slave eller master.
I dit tilfælde skal den stå som slave.

De sidder bagpå disken ved stikkene.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-02-09 00:11

Citat
Sidder dine ''jumbere'' som de skal, slave eller master
Nix, der skal ikke jumpes noget som helst på en sata.

Har du prøvet begge satastik på bundkortet ?

Har du husket satastrømkabel ?

Er du sikker på at dit tastatur virker når du trykker F6 ?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-02-09 00:36
Kommentar
Fra : edison

Dato : 17-02-09 06:24

har du aktiveret sata portene i bios. og sat den til non raid.ellers gør det, save og genstart. så burde du kunne se sata i bios, der efter find boot i bios. 1 boot cd/dvd 2 boot din hardisk. og deaktivere alle andre boot.
genstart og inst. windows.

Kommentar
Fra : peter1704

Dato : 17-02-09 08:26

Det lyder nok mystisk men jeg kan ikke se noget om nogle sata porte i Bios. Det undrer mig for det er ellers den sidste nye bios der installeret. Kan det hedde noget andet end SATA i Bios ?
/Peter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-02-09 09:01

Har du fundet stedet i bios hvor du kan vælge boot rækkefølgen.................og hvilke muligheder har du der.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 17-02-09 09:01

Det er under integrerede enheder i BIOS du skal finde serial ata kontrolleren, og slå den til.

Kommentar
Fra : peter1704

Dato : 17-02-09 09:32

Jeg har fundet der hvor man sætter boot rækkefølgen, men der står ikke noget om at man kan vælge SATA.
/Peter

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-02-09 13:46

Det er heller ikke der du skal ind, hos mig hedder det: Standard CMOS Features, der hvor du kan se og ændre mulighederne, husk at gemme med F10

Kommentar
Fra : edison

Dato : 17-02-09 16:15

hmm.har du opdateret bios...???
Det kan være at det er der fejlen er. Bios er måske forkert.
Hvad for et mother board har du..Model type mv. så er det noknemmere at hjælpe dig.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 17-02-09 16:31

deter vist et ældre asrock... i bios gå i advanced: find ide controler. i ide controler config skal der stå Both.
i boot indstilinger via sata raid util. Disable.
og så burde den være der.
Download manual her http://download.asrock.com/manual/K7Upgrade-600.pdf
chek om det er din rigtige bios her,: http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=K7Upgrade-600&s=462

men vær nu forsigtig med den bios..

Kommentar
Fra : edison

Dato : 17-02-09 16:35

hvis som du siger har opdateret din bios, så prøv at gå tilbage til den originale, den likke i bunden på den link jeg sendte til dig.

Kommentar
Fra : peter1704

Dato : 17-02-09 21:48

Inde i BIOS under advance er der ikke noget der hedder "ide controller" , så det du foreslår kan ikke lade sig gøre.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 18-02-09 04:21

der er noget galt. prøv at se den manual jeg linkede til. ser din bios ikke sådan ud.?????

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-02-09 06:12

I nogle bios kan det hedde SCSI,jeg har et enkelt mobo hvor det er tilfældet.
F.eks first boot device SCSI
Eller--> SATA/SCSI i en under menu.

Kommentar
Fra : peter1704

Dato : 18-02-09 16:55

Ja der er noget galt, hvis der ikke havde været det så havde jeg da selv fundet ud af det..........spøg til side...
I manualen til bundkortet er der en tegning på side 8 og det er sådan bundkortet ser ud.
På side 26 34 der et billede af BIOS i advance mode og sådan ser min bios også ud, men det skulle jo være der man skulle ændre noget der skulle gøre at det var muligt at køre med SATA disk og det er der ikke.....

Kommentar
Fra : edison

Dato : 19-02-09 04:29

prøv at geninstaler bios til standart

Kommentar
Fra : peter1704

Dato : 20-02-09 23:12

Selvom jeg geninstallerer den oprindelig bios vil den ikke finde Sata disken. Bundkortet understøtter formodenligt slet ikke sata diske selvom det fremgår af manualen. Nu har jeg prøvet alt det som både i herinde på kandu har foreslået samt egne eksperter og ingen kan finde ud af hvad der er galt så resultatet er at jeg sælger sata disken.
/Peter

Kommentar
Fra : peter1704

Dato : 20-02-09 23:13

PS. Det virker heller ikke med Ubuntu eller kubuntu