/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Ang opbygning af menu
Fra : vigge82
Vist : 561 gange
40 point
Dato : 16-02-09 14:41

Hej.

Jeg er ved at lave en side til den lille landsby som jeg bor i www.vesterhedeby.dk nu er jeg så ved at udfylde index siden for at få en 100% up 2 date menu. Når den så er færdig regnede jeg med at lave nogle kopier af "index" og give dem nye navne osv men kommer så til at tænke på havdså når der løbende sker ændringer (kommer fler menu punkter på index) så kommer de vel ikke af sig selv ude i alle undersiderne? så mit spørgsmål er kan man lave det så de selv bliver opdateret altså menuen på undersiderne

Mvh Vigge

Kommentar
Fra : peque

Dato : 16-02-09 14:47

Tja mange vil sige til dig:
Brug et CMS(Content Management System) som muliggør dette. Så læne du vælger at håndkode det i HTML - er du nok nødt til at opdatere disse manuelt.

Men ellers skal du ud i diverse programmeringssprog såsom JSP, ASP & PHP

Kommentar
Fra : vigge82

Dato : 16-02-09 14:55

nu har jeg desvære ikke den store forstand på div kode sprog men det template som jeg har brugt ligger her http://www.1234.info/webtemplates/multiflex3/

Kommentar
Fra : peque

Dato : 16-02-09 15:03

Der burde dine menuer automatisk opdateres løbende eftersom du ændrer tingene.
her er det et dynamisk indhold på de enkelte sider - men selve siderne hedder det samme og udfra det genereres der debn aktuelle side.

Så dine menuer skulle meget gerne op+dateres automatisk her

Kommentar
Fra : gøgeungen

Dato : 16-02-09 23:34

Du skal da bare lave/ tage en backup af det hele, nemmere er det da ikke.
Hvergang du har lavet siden som den skal være, downloader du det hele
og lægger i en mappe, hvis der så senere sker fejl, kan du altid bruge
hvad du har i mappen, og starte fra sidste opdatering.
Du kan bruge dette program til at holde styr på din side,
downloader og uploader, de filer der er lavet om siden sidst osv
http://filezilla-project.org/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-02-09 04:51

Der findes flere muligheder:

1.) Lav menuen i en FRAME. (Dette kan dog give problemer, når sider refereres vha. søgemaskiner som f.eks. Google. Man risikerer at blive sendt til en side hvor menuen i menuframe'en IKKE vises og der derfor ikke kan navigeres på sitet.)

2.) Generer menuen hva. Javascript og DOM funktionen: document.write(...) ; (Al koden kan laves som externt Javascript således, at menukoden kun skal rettes i denne ene javascript fil.)

3.) Brug serverside includes i ASP eller PHP. (Menuen laves i alm. HTML og inkluderes vha. af et kald til:

A.) <!--#include file="menu.inc"--> i ASP: http://www.w3schools.com/asp/asp_incfiles.asp

B.) <?php include("menu.php"); ?> i PHP : http://www.tizag.com/phpT/include.php

..derved skal menuen også kun rettes ét sted ..i menu.inc eller i menu.php

Jeg vil anbefale denne 3. løsning som nok er den nemmeste at implementere/vedligeholde, men vær opmærksom på, at ASP/PHP koden KUN kan afvikles på en internetserver (Undersøg hvad din hjemmeside host understøtter!), hvorfor du enten må oploade til serveren eller selv installere en internetserver for at køre/'tjekke' resultatet hjemme.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vigge82

Dato : 25-02-09 13:25

hej igen udnskyl jeg ikke har skret før nu men har været syg

peque kan du uddybe det lit mere?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-02-09 17:37

Udmærket 'fixed size' template i XHTML 1.0 strict DTD og CSS level 2.1 ...som validerer korrekt.

..medens: http://www.vesterhedeby.dk/

Validerer således:

http://validator.w3.org/check?uri=www.vesterhedeby.dk&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0

Det er en 'ommer'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vigge82

Dato : 28-02-09 15:18

Citat
Udmærket 'fixed size' template i XHTML 1.0 strict DTD og CSS level 2.1 ...som validerer korrekt.

..medens: http://www.vesterhedeby.dk/

Validerer således:

http://validator.w3.org/check?uri=www.vesterhedeby.dk&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0

Det er en 'ommer'

</MOLOKYLE>

er det hele siden der ikke duer ? eller hvad kan man hente templates nogen steder som kan det som jeg søger med menue for tror da efterhånden at det er nemmere hvis jeg henter en der er fix og færdig