Helt klart ja,…
det er dog ikke dét du bliver ’millionær’ af,
men pengene til ny termostat er ualmindeligt godt givet ud,
at din bil nu bliver rigtig ”driftvarm”, betyder at du får en masse tillægsgevinster,
udover bedre / mindre brændstofforbrug, bliver den hurtigere varm (også i kabinen)
nok så vigtig er at motorolien opnår den rette arb.temperatur,
da én koldstart,.. (under frysepunktet),.. slider lige så meget på motoren mm.
som flere tusinde km. ’normal’ kørsel, m/driftvarm motor,.. skal der ikke meget fantasi til at
forestille sig hvor meget det betyder for motorens levetid,
motoroliens smøreevne afhænger af temp. dvs. den skal være ’driftvarm’ (ca. 88ºC)
før den smører efter hensigten,
dertil kommer at benzin / luft blandingen, tændingstidspunktet, belastning af katalysatoren mm.
er optimeret til ’normal’ arb. temp. (ca. 88ºC)
på ’sigt’ kører din bil altså mange tusinde km. længere,.. 25 – 50.000 km. (who knows)
så i bedste fald har du måske sparet en ’ny’ motor,
under alle omstændigheder kører den nu længere,.. både km/l og km. totalt.