/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Forbedret benzin økonomi???
Fra : dayworker24
Vist : 904 gange
200 point
Dato : 15-02-09 20:53

Hej. Jeg har en skoda felicia combi 1.3 fra 1996, og jeg har lige fået lavet mit Termostathus
(den der lukker op og i for vandet) Før stod den hele tiden åben, og det betød at min motot aldrig blev rigtig varm, men bliver min benzin økonomi egentlig forbedret ved at motoren går fra
(omkring 50-60 grader til 80 - 90 grader???) Altså nu bliver moteren varm hvor den før var halv varm.

Hvad er jeres skud?
Lige nu går den omkring 13.6 km/l på landevej (køre 64 km, hver dag, hvor jeg primært kører på landevej)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-09 21:06

Du vinder lidt ved bedre forbrænding,
og så spilder du jo heller ikke mere unødvendig energi til køling.

Det sidste kan du næsten ikke måle på benzin forbruget,
men nok ved at du får mere og hurtigere varme i kabinen.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 15-02-09 22:01

Du vil med garanti få en mærkbart bedre benzin økonomi.
Den kølige motor har kørt med choker altid, det sørger styreboksen nemlig for, sålænge motoren ikke er driftsvarm.

mindst 10-15%

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-09 23:03

Nej så stor forbedring kan du ikke forvente,
så skulle du komme op over 15 km/l, det tror jeg ikke på.

Men du når sikkert at køre omkring 14 km/l, og det er jo også pænt...
(Selv kører jeg kun 12,8 km/l i en station car med 1,6 L motor, dog med kortere ture).

Kommentar
Fra : alka

Dato : 16-02-09 10:10

Du vul næppe konstatere den store forskel lige p.t. pga. vejret/temperatur, så når du skal sammenligne, så skal det være i de samme perioder vejligsmæssigt!

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-02-09 06:21

Helt klart ja,…
det er dog ikke dét du bliver ’millionær’ af,

men pengene til ny termostat er ualmindeligt godt givet ud,
at din bil nu bliver rigtig ”driftvarm”, betyder at du får en masse tillægsgevinster,
udover bedre / mindre brændstofforbrug, bliver den hurtigere varm (også i kabinen)
nok så vigtig er at motorolien opnår den rette arb.temperatur,

da én koldstart,.. (under frysepunktet),.. slider lige så meget på motoren mm.
som flere tusinde km. ’normal’ kørsel, m/driftvarm motor,.. skal der ikke meget fantasi til at
forestille sig hvor meget det betyder for motorens levetid,
motoroliens smøreevne afhænger af temp. dvs. den skal være ’driftvarm’ (ca. 88ºC)
før den smører efter hensigten,

dertil kommer at benzin / luft blandingen, tændingstidspunktet, belastning af katalysatoren mm.
er optimeret til ’normal’ arb. temp. (ca. 88ºC)

på ’sigt’ kører din bil altså mange tusinde km. længere,.. 25 – 50.000 km. (who knows)
så i bedste fald har du måske sparet en ’ny’ motor,

under alle omstændigheder kører den nu længere,.. både km/l og km. totalt.

Kommentar
Fra : vectra20

Dato : 17-02-09 13:52

Jo varmere du kan få kølevandet uden at det koger (90-92 grader) giver en bedre benzin økonomi
samt mindre slitage på alle motorens bevægelige dele.

Monter en thermostat på 90 -92 grader. en såkaldt vinter thermostat. du opnår da også god
varme i kabinen.