/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Melitta Optima kaffemaskine
Fra : Spotbot
Vist : 3118 gange
100 point
Dato : 15-02-09 16:26

Nogle af jer der har erfaring eller kendskab til denne maskines afkalkningsfunktion?

1. Hvad skal jeg bruge til at afkalke med?

2. Den har nu kørt hver dag i 3 måneder og afkalknings-sensoren/detektoren lyser ikke endnu. Virker det system overhovedet?

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 15-02-09 16:33

Hej
For at min kaffemaskine ikke pludselig står af, så tæller jeg 30 filtre op og når de er brugt afkalker jeg. Så er man altid på den sikre side.
Torben

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-02-09 16:52

Når detektoren lyser kan den være tæt på sammenbrud.

Brug den afkalker der anbefales i manualen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-02-09 17:14

Jeg har en mocca master og jeg kalker altid af med eddikesyre. 5 kopper vand 3 kopper eddikesyre. Det kører igennem 3 gange og derefter kører der vand igennem 4 gange. Og der afkalkes efter 30 kaffefiltre.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 15-02-09 20:01

>>>> granner01 . jeg har også en moccamaster ( verdens bedste kaffemaskine ) og jeg fik afvide at hvis maskinen ikke bliver afkalket i eddikesyre ½ l af gangen ( rent ) så bortfalder garantien på de 5 år . jeg vidste det ikke , så nu bruger jeg også kun eddikesyre

så >> spotbot... kig endelig efter i manualen .

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 17-02-09 10:55

Tak for de gode svar, den begyndte faktisk at lyse i går.. Så detektoren virker, angående hvad jeg skal bruge til at afkalke med, så kan jeg desværre ikke finde manualen.

Men den blanding der står skrevet på eddikesyre 32% flaskerne, burde da være sikker.
"Bland 1 del eddikesyre med 4 dele vand"

Den minder også meget om jeres blanding

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-02-09 16:05

Den blanding kan du roligt bruge, jeg har såmænd prøvet ren eddekesyre, men den maskine var også tilkalket.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-02-09 16:42

God ide med lidt planlægning, hvis en maskine er kraftigt tilkalket kan den faktisk bryde sammen når den bliver afkalket.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 18-02-09 18:15

Heej
Jeg bliver lidt ked af alt det eddikesyre, da det ikke er godt for miljøet. Citronsyre er lige så godt hvis man afkalker som jeg nævnte i mit første indlæg. Skån miljøet.
Torben

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 19-02-09 17:46

Jeg har nu prøvet adskillige gange at afkalke med den eddikkesyre blanding, men lampen lyser stadig og den sprutter stadig ligeså meget..

Var så lige inde på deres hjemmeside og fandt ud af at de anbefalede det her:
http://www.melitta.dk/newmelitta/tilbehoer/afkalker.htm

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 19-02-09 18:54

hej prøv at bruge ½ liter ren edike syre 32 % . lad halvdelen køre igennem, og sluk maskinen . lad den stå ½ time og kør resten igennem. og kør yderligere igennem med 3-4 gange med rent vand . det burde kunne tage det.

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 20-02-09 12:37

Jamen den har en afkalkningsknap, så den lader en halv liter løbe igennem på en halv time ca.. Så det burde da ikke være nødvendigt at slukke og tænde sådan som du siger chicapigen. Eller ?

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 20-02-09 19:47

ok . sådan en afkalkningsknap kender jeg ikke.
min mocamaster har en knap der lyser når den skal afkalkes og jeg bruger ren eddike syre som brugermanualen skriver, og den farer igennem på 3 minutter . hvis den er meget afkalket så slukker jeg maskinen når halvdelen er rent igennem og tænder igen ½ time efter og lader resten rende igennem. derfor foreslog jeg også dig det

ellers kan du prøve at kontakte melitta i danmark og høre dem hvad der skal til for at få den til at afkalke ordentligt.

hilsen chicapigen