/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Politiker og embedsmænd?
Fra : pappu
Vist : 247 gange
35 point
Dato : 15-02-09 12:17

Nogle der kan give mig, mindst to grunde til nedstående citan?

De 179 medlemmer af Folketinget bruger alt for meget tid på Christiansborg og er for lidt ude i virkeligheden. Kritikken kommer fra to universitetsprofessorer, som mener, at politikkerne i alt for høj grad lader politikken styre af eksperter og embedsmænd uden selv at være med.

mange tak...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-02-09 12:21

Citat
mindst to grunde til nedstående citan

Citat
Kritikken kommer fra to universitetsprofessorer

Der har du dine 2 grunde

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 15-02-09 12:23

Du kan spørgde de to universitetsprofessorer som er kommet med udtaelsen.

hawaii7

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-02-09 12:54

For meget tid på Christiansborg ???

De (heldigvis) få indslag vi ser i TV fra folketingssalen viser en næsten tom sal, så det er sgu da ikke der de bruger deres tid.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-09 13:27

Der bruges nok meget tid på at høre på diverse lobbyister ( bl.a. "to universitetsprofessorer")

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-02-09 14:12

Jeg er langt hen ad vejen enig med konklusionen, men ikke med begrundelsen.

Folketingspolitikere bruger rigtig mange timer på deres politiske arbejde, såvel på borgen (arbejdet foregår alle andre steder end i salen) som til møder ude omkring osv. Resulatatet er, at meget få efterhånden har et alm. arbejde ved siden af og derfor ikke på egen krop oplever den dagligdag, deres arbejde skaber for befolkningen.

Men måske endnu vigtigere er, at flere og flere politikere aldrig har lavet andet end politik, først i kommune/region, så tinget, en uddannelse (scient. pol., som oftest) har de sjældent fået færdiggjort og enndu sjældnere brugt, i så fald ofte som ansat i et politisk parti, som sekretær for en politiker el. lign. se fx Claus Kronhjort c.v.:

2001 - : Beskæftigelsesminister
1985 - 2001 Partisekretær i Venstre
1983 - 1985 Administrationschef i Venstres Landsorganisation
1979 - 1983 Sekretær i Industrifagenes Almindelige Arbejdsgiverforening
1977 - 1979 Fuldmægtig i Landbrugsministeriet
1973 - 1977 Sekretær for Venstres Folketingsgruppe
1972 Cand. Jur.

Claus Hjort Frederiksen er født 4. september 1947 i København.

Og blandt de yngre står det endnu værre til.