/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
unormal stor forbrug?
Fra : snaken
Vist : 1658 gange
50 point
Dato : 14-02-09 15:44

Ved ikke lige om vores forbrug herhjemme er vild for meget i forhold til alle andre, men vi haft et elselskab til at opsætte en målebox som viser døgnets forbrug i tidsintervaller (er nu en del år siden). Forbruget er faldet en del siden dengang, men alligevel mener jeg at de 1,64 kw vi bruger i gennemsnit pr time (målt over 9 døgn) er for højt. Har et almindelig 1 plans hus, ikke mange stand-by apperater, nyeste hvidevarer (el-besparende), gulvvarmen er slået fra osv. Huset er hverken over- eller under isoleret og vi fyrer med træpiller.

Har registreret at vi typisk bruger 0,9 kw i timen om natten og det dobbelte om dagen. (vores tørretumbler forbrug er vi meget bevist om da vi ved at den kan være strid i relation til strømforbruget).

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres kommentarer.

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 14-02-09 15:45

Vores hus er i øvrigt på ca. 170m2 og benytter almindelige radiatorer.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 14-02-09 15:59

Det er godt 14.000 kW om året, og det er vel noget i overkanten.

Vi bruger 16.000 kW om året, men har elvarme og rigtig mange apparater og er i det hele taget lidt af nogle strømsvin.

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 14-02-09 16:01

Hvor mange personer er I i hustanden

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 14-02-09 16:06

Her kan du sammenligne dig selv i forhold til landsgennemsnittet i din boligtype og størrelse.
http://www.selvtjekbolig.sparel.dk/

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 14-02-09 16:13

Vi er 2 voksne. Tak for linket JRST.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 14-02-09 16:15

JRST

Sjov link - endte som forventet langt oppe i det røde felt

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 14-02-09 16:27

Som jeg umiddelbart kan vurdere har vi et forbrug som svarer til det dobbelte af hvad vi burde have. Aner simpelthen ikke hvad vi kan gøre da vi har prøvet udelukkelsesmetoden til hudløshed.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-02-09 16:38

Jeg har lige fået læst måler af og jeg bruger i gennemsnit 8 kWh pr. døgn. Jeg bor i et gårdhus med have.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-02-09 16:46

Mit forbrug er faldet fordi jeg har skiftet alle alm pærer i lamper ud med energisparepærer. Og hver gang min computer er tændt, så slukker jeg skærmen når den forlades, men selve computeren står tændt.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-02-09 16:58

Vi bruger i et 200m2 med 2 voksne og 2 store børn, en del elsparepærer, nogle spots, akvarium alt hvidevare i A. Nogle PC som aldrig bliver slukket, en del standby udstyr. Til det bruges 5000KwH årligt.

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 14-02-09 17:05

thullin> Vores handlemåde ligner vist jeres ret meget. Fraflytningen af ungerne går forbrugsmæssigt vist rigeligt op med hvad vi ellers har af specielle ting som bruger strøm. Jeg tror på at der må være et skjult element som vi ikke umiddelbart kan komme til - som forårsager problemet, men aner sku ikke lige hvad det skulle kunne være. Bor på et nedlagt landbrug og vi har ikke noget speciel forbrug ude i laden/fyrrummet o.l. Har godt nok 4-5 halogenlamper hængende udenfor som tænder i ny og næ, men de slukker efter en kort periode. (300 w og 500 w pærer).

Gad vide om man kan få et måleapperat som kan kobles på hver enkelte del som bruger strøm og dermed få lige præcis dette elements forbrug konstateret?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-02-09 17:23

Vi er en familie på 4 voksne...bolig på sammenlagt 230 kvadratmeter.

2 elvandvarmere, 2 akvarier med varme og pumpe, 3 terrarier med varme og UV-lys, 3 computere der bruges flittigt...2 TVapparater m. dertil hørende DVD og videoafspiller, 2 ovn/komfur, 2 kaffemaskiner o.s.v...køleskab, fryser og hvad der ellers er af almindelige forbrugsinstallationer, cirkulationspumpe, vaskemaskine/tørretumbler, hobbyværksted med svejser og diverse elværktøj

Og vi bruger lige omkring 10000 KWh /år....så jeres forbrug lyder helt hen i skoven

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-02-09 17:24

Jeg har haft en lampe på 500w i haven som tændte hver gang vi gik ud. Efter jeg har slukket for den og hængt 3 diodekæder med 80 pærer i hver op i stedet, så er mit forbrug faldet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-02-09 17:26

Forresten...har I overvejet om det simpelthen er jeres elmåler der løber løbsk og tæller forkert....

Elselskaberne er godt nok ikke særlig samarbejdsvillig når det er den vej, men hvis der evt. var tale om et ekstremt lavt forbrug, plejer de at være på pletten og installere en ny måler, fordi de regner med den der sidder der tæller for lidt

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-02-09 18:31

snaken
du kan få et lille apparat der kan måle dit forbrug på hver enkelt 220 volts apparat som er tilsluttet via almindelige 220v stik.Kan de fleste steder lånes hos dit elselskab/bibliotek.Kan købes fra ca 400 og op.
Værre er det jo med de ting der er fast installeret( feks oliefyr/tørretumbler/komfur som jo også typisk er de virkelig storre strømslugere) her må du have en bimåler på et stykke tid , men normalt skal der en installatør forbi og montere den.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 14-02-09 18:48

I må have én ting som bruger imellem 6-8000kwh om året.

Start med at sluk for alle dine sikringsgrupper. Så skulle måleren gerne stå helt stille.
Så tænder du for grupperne én af gangen, så kan du se hvilken grupper synderen er på.

Som de viste i TV for noget tid siden så koster en 900W håndklædevarmer (med defekt styring) kostede 14.000 dkr om året at have kørende, det svarer til 7800kwh om året, så jeg vil tror at du har en synder. Måske tror du at du har slukket for alt gulvvarmen, men at den kører lystigt videre, evt med en defekt styring så den bare bruger løs ??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-02-09 19:18

Jeg vil lige sige at jeg har et normalt forbrug af vask og tørretumbling, men jeg vasker en gang imellem for min søn. Jeg har 2 køleskabe og 2 frysere, men vi er meget disiplineret med ikke at brænde lys i rum vi ikke er i.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 14-02-09 19:38

Hvad har du af cirkulations pumper? For den ka sluge en del... Skiftede vores og det gav ca 2500 kr sparet.... om året Kanon investering....

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 14-02-09 19:55

Hej Snaken,

Ingen tvivl om der er noget der ikke stemmer..
Det er som regel noget med varme at gøre, da det er noget der rykker.
Du har ikke nævnt noget om hvilken vandvarmer i har, kunne der være en el patron indbygger, som står og kører?
Du siger at, gulvvarmen er slukket- er du sikker?

MVH
Michael Holm
Aut. El-installatør

PS. Et godt råd - skift alle pærer ud med spare/led lyskilder, da det er det mest simple regnestykke i denne verden - det giver overskud i sidste ende.
Der findes erstatning til alle lyskilder i dag, såvel alm. pærer, som til alle spot, kerte, krone, dæmpbare osv. osv.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 14-02-09 19:57

hvis du fyre med træpiller. så har du vel også en varmvandsbeholder som køre på el. til at tage over om sommeren..
jeg syntes at med det forbrug. så kunne det kun tyde på sådan noget..

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 14-02-09 20:25

Selve elmåleren kan jo også være defekt. Du burde tale med dit forsyningsselskab.

Nogle selskaber kan tilbyde en elkonsulent der kan kigge forbi en times tid.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 14-02-09 21:33

Som buch78 skriver kan det godt være en elvandvarmer der er synderen, især hvis det er en combivandvarmer og termostaten til elpatronen står højere end temperaturen på stokeren. På den måde vil elpatronen hjælpe til med at opvarme centralvarmevandet. En anden synder kan være hvis i har egen vandværk og beholderen er utæt således den starter og stopper hver gang i tapper en kop vand.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 14-02-09 21:52

sorry.... og michaelholm skrev også det med vandv.

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 15-02-09 05:48

Der er endnu mange, som ikke er overbevist om elsparepærernes fortrin. Jo, de sparer el, men lyset fra dem er jo også så søvnigt og svagt, at man knap nok kan læse ved dem. Og så er det dokumenteret, at elsparepærerne ødelægger farveindtrykket, så f. eks. tekstiler som gulvtæpper, møbler, gardiner og andet interieur i boligen kommer til at fremstå blegt og søvnigt. Det er da elendigt, at man først bruger penge og hjerteblod på at indrette et smukt hjem i farver, som mans elv ogf ens gæster kan nyde; og så ødelægger man farveindtrykket! Vejbelysning af energisparepærer er formentlig direkte ansvarlig for trafikulykker; man inddrager simpelthen ikke lyskyndige personer i at vælge gadebelysningen, man lytter kun til reklamerne fra isenkræmmeren. For ikke at tale om problemerne med indmaden af elsparepærerne, - en ophobning af tungmetaller, som mange lader gå ud i naturen. Ikke godt.
I min bolig er energisparepærer kun tilladt om natten (2 lamper er tændt i boligen), så man kan finde vej i mørket uden at gå ind i noget. Desuden er i dagtimerne tilladt energisparepærer to steder, hvor det er baggrundslys, man ikke skal læse ved. Ellers siger vi: Længe leve glødelamperne. Ærgernligt vi er blevet så mange om at kæmpe om ressourcerne, at vi kommer til at svine med CO2'en. Varmen er den største synder, og der kan vi vist alle hjælpe lidt ved at klæde os mere hensigtsmæssigt om vinteren. I mange år var stuetemperaturen måske 25 grader i mange hjem, og 20 grader i soveværelsen om natten. Nu bruger vi 20 om dagen og 16 i soveværelset. Det kræver kun en skstra undertrøje, bluse, halstørklæde, termosokker eller andre gode hjælpemidler i påklædningen. Så kan termostaten sættes lidt længere ned og spare god strøm.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 15-02-09 07:33

Oldboston

jeg har man energisparepærer i min bolig.. og vil give dig ret noget af vejen.. men skridtet til de bedre energisparepærer er sket.. jeg har nogle i huset som du ikke kan se forskel på.. og med hensyn til ude belysning.. så sidder de sensor.. hvorfor skal de lyse om natten ??

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 15-02-09 09:43

>Oldboston

Nu kom den lidt forbi trådens indhold

Der er skam elkyndige personer inde over vejbelysning i form af rådgivende firmaer som Niras Alectia og Rambøll.

Det kan vel næppe have med trafiksikkerhed at gøre om den modkørende bil er rød eller grøn.

Dine hus regler bliver du jo nok tvunget til at lave om, da der ikke findes glødepærer efter 2012 i EU. 100W pæren er allerede gået ud af produktion.

Der findes nu gode sparepærer. De ligger bare lidt højt i pris. til gengæld er levetiden 6-7 gange glødepæren.

Det du bander lidt over er lyskildens Ra værdi - Evnen til at gengive farver.
Solen er referecepunkt og har et index på 100. Der ligger glødepæren også.
Som det er nu kan enkelte sparepærer vel snige sig op på 90 - og der kan man ikke se forskel fra de 100.
DS700 er en standart der fastsætter lyskvalitet og belysningsstyrke. Efter den har du ikke brug for mere en Ra - 80

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 15-02-09 10:02

Uha hvor mange tilbagemeldinger. Det er jeg meget glad for, og jeg må sige at jeg får bekræftet at den er helt gal herhjemme og har været det i mange år. Til glæde for el-selskabet....

Skal siges at stokerfyret er et helt nyt (baxi multiheat 1,5 - 450w) og alt varme til huset + varm vand går via fyret som er blevet og kan indstilles præcis til vores behov. cirkulationspumperne som alle sidder oven på gulvet hvor vi kan komme til dem er af typen grundfoss alpha med justeringsmuligheder.

buch78> de sensorlamper (4 stk) vi har siddende udenfor (sidder alle omme bag ved driftbygningerne) sidder der så vi kan se hvor vi går/kører om aftenen/morgenen når det er mørt, men ligeså meget fordi vi benytter dem som forebyggelse for tyveri.
JRST og dova> El-måleren er for nydeligt skiftet ud til en af de nyeste typer så el-selskabet kan sidde og overvåge forbruget direkte. (sydenergi net)
1901> Vi har fælles vandværk her i landsbyen.
michaelholm> M.h.t. gulvvarmen (kun i badeværelset) kan jeg sige at når jeg slukker ved el-kontakten bliver det iskoldt, så jo jeg er 99,9% sikker men den sidste 0,01% skal undersøges.
iham> lige præcis en bimåler kunne være rart at få afprøvet og sandsynligvis bliver det også en dyr affære da det jo er en elinstallatør som skal bruge tid på dette - og de er heller ikke billig at få til at hjælpe (vi har desværre ikke en formue at tage af)

I sommerperioden har vi lukket ned for gulvvarmen, vi nedjusterer vandtemperaturen og benytter kun stokerfyret til opvarmning af vandet. Vi har en uisoleret vandbeholder stående på loftet - vandet ledes igennem nogle jernrør - fra loftet ned til stokerfyret - videre ned under jorden (har været gravet op og rørerne er udskiftet og isoleret) og over til stuehuset direkt op i hanerne.

Jeg aflæste el-måleren i nat klokken 2.00 og slukkede for alle sikringsgrupper som har med driftbygningerne at gøre. (inkl. halogenlamperne som kører den vej rundt)
Vi har ingen lys tændt i huset men har 2 frysere (A) kørende, 2 pc`ere (dvale) samt lidt standby-apparater. Ingen vaskemaskine og tørretumbler har været i brug. Stokerfyret kører samt gulvvarmen i det ene badeværelse. Derudover ikke andet forbrug mig bekendt.
Her til formiddag klokken 09.30 aflæste jeg så igen og resultatet blev et forbrug på præcis 6 kw delt med 7,5 timer = 0,8 kw/timen, hvilket svarer til et årsforbrug på 7008 kw. Set ud fra at det er natforbrug - så er jeg stadigvæk meget rystet og er på herrens mark. Jeg aner ikke hvor jeg skal begynde.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 15-02-09 10:23

Er det en måler af typen hvor der sidder en knap til at skifte display visningen således man kan aflæse det aktuelle forbrug lige nu?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-02-09 10:38

Hvis man mener at ens måler ikke er korrekt, kan man bede syd energi om at pille den ned og få den testes. Viser det sig at der er fejl på den får man refunderet beløbet som den har vist forkert, og man skal ikke betale for for at få den testet. Viser det sig at der ikke er fejl på måleren, skal man betale de udgifter der er til af få den testet.
Men de penge ville være givet godt givet ud for dig, når du mener at der er noget helt galt, og måske har en defekt måler

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-02-09 11:34

1 hvad har dit forbrug været de andre år?
2 er der kun en måler på ejendommen? og er du sikker på der ikke køre
noget inde i driftbygninig?
3 der kan være fejl på måleren (men det anbefales at man ikke skifter en gammel måler ud til ny) grunden er simpel, ens forbrug stiger "gammel måler = slidte tanghjul" måler mindre

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 15-02-09 11:36

thulin + 1901> problemet har stået på i nu snart 8-9 år og har altså også været der inden el-selskabet satte den nye måler op, så desværre tror jeg ikke på den mulighed, men jeg vil da kontakte dem og bede dem komme på banen med nogle forslag til hvad der måske kan gøres.

El-måleren er af den her type: http://peecee.dk/upload/view/155092/full

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 15-02-09 11:40

rotw> Forbruget har været på samme niveau de sidste mange år. Og der er kun denne ene måler på hele ejendommen. Og som tidligere nævnt i tråden, så er den gamle måler blevet skiftet ud med den her nye type inden for - jeg mener det sidste års tid. Et initiativ som kom fra el-selskabet. Mener der var temmelig mange brugere som fik skiftet de gamle målere ud med den nye af slagsen.

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 15-02-09 11:49

Du må se lidt nærmere på dine brugsgenstande. evt. lave et lille regneark.
Om ikke andet så for at udelukke så meget som muligt.

Hvis forbruget har ligget så højt i så mange år kunne det jo være dårlige vaner der genererer problemet.

Her er et udplug fra en artikkel hvor en enkelt ting er strømtyven. Men det er vel ikke særligt mange ting man har i 8 år.

4.380 kr. om året i strøm for at lave kaffe
Listen viser et aktuelt eksempel fra en forbruger, der betaler 4.380 kr. om året alene i strøm - eller 2,40 kroner per kop - for at lave fem kopper kaffe om dagen på en espressomaskine.

Apparater sluger så meget strøm, fordi det både varmer vand op, skal kværne kaffebønnerne og laver damp.

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 15-02-09 11:50

Har du en håndklædetørrer?

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 15-02-09 11:53

lidt flere syndere

Utæt kompressor, glemt tre uger i en sommerferie.
1.008 kWh - 2.016 kr.

Varmelegeme i akvarium sat til f.eks. 25-26 grader og stuetemperatur 20 grader.
930 kWh - 1.860 kr

Spillekonsol tændt hele tiden.
1.577 kWh - 3.154 kr.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-02-09 12:09

Ja og en fladskærm sat til en PC bruger en del.
Når jeres PC er i dvale, hvad så med scanner og printer? Det er ikke alle der kan gå i dvale. Og apperaterne i sådan et PC rum, de kan få måleren til at løbe hurtigere.
Står TV og Radio på standby?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-02-09 12:29

Der må jo være noget lidt andet galt, da du bruger 10.000 kwh mere end gennemsnittet.

Som tidl. skrevet bruger vi 5.000 kwh om året og vi sparer ikke specielt på strømmen (slukker lys, elsparrepærer A hvidevare osv. - men masser af standby ting som vi ikke ønsker at slukke for)

Så i må i gang med at måle på hver enkelt gruppe i huset for at se hvor forbruget er. Det er så stort et overforbrug at det skulle være ret nemt at finde.

Mål én gruppe af gangen.
Når du har strøm på f.eks. én gruppe, så slukker du alt hvad der bruger strøm i gruppen, skulle måleren gerne stå helt stille.
Du vil så i en af grupperne formentlig se at måleren kører selv om du mener du har slukket for det hele, og du vil have synderen.
Jeg er spænd på at høre resultatet når du har udført ovenstående test, som max tager 15 min.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 15-02-09 13:16

Citat
Vi har en uisoleret vandbeholder stående på loftet
Øh... det var da en temmelig stor radiator at ha stående Den ville jeg nok vælge enten at sløjfe (burde ikke være nødvendig på et pillefyr) Eller også se at få den isoleret....

Hvad hedder dine cirkulationspumper helt bestemt? Og hvor mange har du af dem? Og hvad trin køre de på?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-02-09 15:36

jeg ville mene du glemmer nået igen driftbygningen hvad er der inden i denne bygning der sider kun en måler så må der også være nået el i den bygning der bruger nået

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 15-02-09 15:52

express105: Det skal siges at vi skal da have vandbeholderen isoleret igen - men før i tiden hvor vi jo også havde det store forbrug - var beholderen super godt isoleret.

Cirkulationspumpen (som sidder på stokerfyret)ser sådan her ud: http://peecee.dk/upload/view/155134/full

Cirkulationspumpen som sidder inde ved badeværelse gulvet ser sådan her ud: http://peecee.dk/upload/view/155139/full - http://peecee.dk/upload/view/155140/full

JRST> Nu bruger vi heldigvis ikke sådanne special maskiner som ekpresso og håndklædetørrer osv, men kan se at vi har en SCHOU varmevandskeddel som bruger 2500 kw. Den bruger vi ca. 4 gange i døgnet (fyldt helt op) og det tager ca. 5-6 minutter at varme vandet op. (så den bruger vi med omtanke. Kaffemaskinen er en AROMA og bruger 1100 kw og den bruger vi èn gang i døgnet hvor den kun skal brygge 4 kopper kaffe og så står maskinen vel tændt max. ½ time for at holde kaffen varm.
Arkvaria og spillekonsoller m.v. har vi slet ikke i huset.

GRANNER01> Ja pc`erne er i dvale og ja scanner, videoptager, printer og tv står tændt på standby - men de kan altså ikke udgøre så meget at vi forbruger snart 8-9.000 kw mere end andre. Vi er opmærksom på mange bække små........ og vil da også prøve at slukke for alle disse remedier i nat.

thulin> problemet med måleren er at jeg kan ikke se om den løber da den aflæses digitalt. (se et af mine tidligere link). Da vi havde den gamle måler benyttede vi dit forslag og kunne også se at den reagerede på udelukkelsesmetoden - men selv da den kørte på langsomste hastighed (målt om natten) lå forbruget i hvert fald som i dag.

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 15-02-09 15:57

rotw> jeg ville mene du glemmer nået igen driftbygningen hvad er der inden i denne bygning der sider kun en måler så må der også være nået el i den bygning der bruger nået ...................har du mulighed for lige at oversætte dit indlæg - kan ikke lige se hvad du helt præcis mener

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 15-02-09 19:16

Altså nu er de to pumper jo ikke ligefrem de bedste.... Havde en som den du har ved gulvvarmen, den skiftede jeg til en grundfos Alpha2 http://net.grundfos.com/Appl/WebCAPS/custom?userid=GDK-1 Det sparede ca 2500kr pr år...
Så jeg ville absolut prøve at skifte de to ud...

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 15-02-09 19:46

Snaken,

Du skriver du har to frysere, som er A-mærket?
Lån en bimåler af din elleverandør eller andet sted og sæt dem på disse, det kan sagtens være den ene eller dem begge det er galt med.

MVH
Michael Holm
Aut. elinstallatør

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 15-02-09 21:12

express105> jeg vil prøve at tage kontakt til grundfos og høre deres mening om situationen og samtidig høre om forskellen på disse pumper kan resultere i et væsentlig merforbrug.
michaelholm> Vi har faktisk 3 frysere men alle er af nyere dato og energi venlig. Jeg sætter en måler på disse og på mange af de andre strømæder som vi har i hjemmet og så må vi igang med udelukkelsesmetoden, men uanset hvad resultatet bliver, har jeg ekstrem svært ved at tro at disse enheder skulle kunne give et merforbrug i forhold til normalbrug på næsten 8000 kw.
Som thulin skriver (14-02-09 18:48) er jeg overbevist om at der må være en enkelt strømsluger et eller andet sted. Det må være et skjul og usynlig spøgelse jeg er oppe i mod.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 15-02-09 21:14

Citat
Det sparede ca 2500kr pr år...

Det må da være nogle røvere i det forsyningsselskab Ekspress105 har!!!!! 3,5 kr. pr KWH for at det regnestykke skal gå op.......

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-02-09 05:19

for mig er en driftbygning en hal der kan være mange ting i eks grise, køer, Maskiner mm og da du siger der kun er En måler på hele ejendommen? der er vel ikke kun lys ude på driftbygningen der vel også nået indenfor? som kunne bruge strøm?

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 16-02-09 08:04

Citat
Det må da være nogle røvere i det forsyningsselskab Ekspress105 har!!!!! 3,5 kr. pr KWH for at det regnestykke skal gå op.......

1901>>>>>>>>> Hvordan har du regnet den ud? For har da ikke fortalt dig noget om forskellen på forbruget....

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 16-02-09 10:46

rotw> Det er korrekt at der er flere el-skabe med sikringsgrupper fordelt på de enkelte enheder, men alle el-skabene er koblet på èn måler og alt el er lavet inden for de sidste ca. 10 år.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-02-09 16:48

så måler den jo ikke kun dit forbrug i husen men også forbruget på de andre tavler

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-02-09 16:51

det du skal gøre er at slukke ALLE andre tavler (ALT) undtaget den den i hovedhuset og så måle dit forbrug

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 16-02-09 17:25

ekspress105>>>>>>>

Gammel pumpe trin 3: 0.09 kw*24timer*365 dage= 788 kwh pr. år

Ny pumpe: 0.008kw*24timer*365 dage= 70 kwh pr. år

Forskel: 788-70=718 kwh

Du siger du sparer 2500 kr så må det vel også være 2500kr/718kwh=3,5 kr pr. kwh eller er det mig der er helt gal på den?

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 16-02-09 19:41

1901>>>>>>>>

Hmm, ja det skal jo nok passe men det er jo kun opgivne tal... Du har jo ikke nogen garanti for at den gamle kunhar brugt det som den var angivet til.... FOr det er det enest der er ændret på, så den må ha gjort en forskel....

Kommentar
Fra : snaken

Dato : 16-02-09 22:28

rotw> yep det er vi gået i gang med (igen) og håber resultatet bliver bedre denne her gang. På fredag får jeg besøg af en elektriker hvor vi tager bestik af hele situationen. El-selskabet kunne ikke gøre noget konkret for mig.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-02-09 18:06

eks. 1 måler 3 tavler i 3 forskellige bygninger du kan kun finde dit reelle forbrug ved at slukke for de to andre bygninger så har du forbruget i en bygning, når dit forbrug er som det er kan det jo også skylles at du bruger lys, maskiner i driftbygningerne i løbet af dagen og det er nået andet der bruger strøm om natten varme lamper maskiner.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-02-09 17:34

havd sker der så i denne sag ??

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 27-02-09 15:42

--------------------------------------------------------------------------------
havd sker der så i denne sag ??

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 13-03-09 06:09

aloha

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 13-03-09 06:14

snaken har nok fundet fidusen.. han har slukket for det hele