/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gulvvarme kontra radiator
Fra : tararam
Vist : 882 gange
150 point
Dato : 13-02-09 22:36

Jeg har her på motellet et lang stue som vi bruger til morgenmadsgæster. Rummet er 18 x 4 mtr. Jeg har problemer her om vinteren med at holde varmen, dels fordi her kun er 4 radiatorer, men også fordi hele den ene side er panoramvinduer fra loft til gulv samt glasskydedør. Der er thermo vinduer overalti. Udover fuld tryk på kedlerne har jeg har om morgenen konstant 2 gas varmere kørende på trin3 for at holde 18 grader hernede.
Jeg spekulere i at lave gulvvarme og pæne klinker, både fordi det er nemt at holde og for ikke at skulle skifte gulvtæppe ud efter hver sæson.
Men.....
Kan jeg nogle steder regne ud og gulvvarmen vil give mere effekt end som jeg har det nu. Det er jo de store rudearealer der ligesom "trækker" kulde ind. Og vil det ikke hjælpe er det jo mange penge at smide ud.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 13-02-09 22:50

Selv om du laver gulvvarme vil der være kulde nedfald ved vinduerne.
Vi har haft det samme problem i vore karnapper. Om vinteren var det nødvendigt at sidde en meter inde selv om stuetemperaturen var tilpas.
Efter at vi har fået små kvardratiske radiatore i karnappen kan vi sidde helt ud til vinduet,
Nogle gange er radiatoren meget varme, men rørføringen er lavet sådan at vandet efterfølgende løber til nogle andre radiatore der køler det ned inden det går retur til fjernvarmeværket.

Bjørn

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 14-02-09 08:30

Ved de nyeste energiruder er der ingen kuldenedfald.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 14-02-09 08:34

Som BjornJ skriver er problemet sikkert dine vinduer og evt. bygningens isolering,
Gulvvarme skal kunne varme dit rum op, men hvis det hele er "piv" utæt og måske dårligt isoleret, vil der næppe være noget almindeligt varmeanlæg der kan varme rummet op.
Hvor gamle er dine vinduer, og har du evt. overvejet at skifte dem - og måske i samme omgang reducere vindues arealet?
De nye lavenergiruder giver ikke følelsen af at få kulde "strålende" ind fra glasset.
Det er en dyr omgang, men hvis du på nuværende tidspunkt "skifte gulvtæppe efter hver sæson", kan det jo være, at det tjener sig hjem indenfor en kort årrække.
Gulvvarme er jo heller ikke gratis hvis det skal laves korrekt.

At benytte gasvarmere inde i boligen er altid en rigtigt dårlig ide. De producerer en frygtelig masse fugt, som du formentligt ikke får ud af boligen før den kondencerer på vægge og vinduer (hvem lufter ud, hvis der i forvejen er for koldt?)

Accepteret svar
Fra : BjornJ

Modtaget 150 point
Dato : 14-02-09 09:04

Det kan godt være at der nu laves nogle vinduer der ikke giver kuldenedfald, men radiatoren give et varme tæppe ved vinduet, og det er meget behageligt.
Jeg er enig i at gasvamere ikke skal bruges indvendig, uden at det er den slaks der trækker luft udefra.
Det kan også lade sig gøre at montere en varme pumpe der blæser varm luft ind ved vinduespladserne.

Bjørn

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 01-03-09 10:38

Tak for svaret BjornJ.